Deze 2 gebruik ik altijd en die lukken altijd. (bij mij
)
Cake zonder eieren
225gramzelfrijzendbakmeel
50gramcustardpoeder
2zakjesvanillesuiker
225gramwittebasterdsuiker
225gramboter
1dl.melk
snuf zout
Doe (gezeefd) bakmeel met custardpoeder, vanille(suiker) zout en basterdsuiker, in de mengkom vandekeukenmachineenlaatevendraaien.
Smelt de boter en klop de melk erdoor, laat de machine langzaam draaien en voeg dit mengsel toe aan het mengsel in de keukenmachine, laat draaien tot alles goed gemengd is.
Doe het beslag over in een ingevette cakevorm en bak de cake ca. 5 kwartier in een oven van 170°C.
Variaties hierop:
Laat 1 zakje vanillesuiker en de custardpoeder weg, het is zoet genoeg!
Verhoog het zelfrijzend bakmeel naar 300 gram als je de custardpoeder en 1 zakje vanillesuiker weglaat!
Vervang de melk door Spa Rood, vanwege de 'bubbels' wordt het luchtiger!
De melk kan ook vervangen worden bij een koemelkallergie door sojamelk, rijstemelk of Opvolgmelkvoorkleinekinderen,zoalsNutramigen.
Gebruik het voor kleine cakjes...pas dan wel de baktijd aan, om de 10 min even 'prikken'!
Voegstukjesappeltoevoorappelcake,en rozijntjes/appel/kaneel voor 'appeltaart'...enzovoort!!
De taart/cake315grambloem
11/2zakjebakpoeder
45gramcustardpoeder
2zakjesvanillesuiker
225gramwittebasterdsuiker
150gramplantaardigemargarine
3 dl water (300 ml)
Meng de droge bestanddelen door elkaar maak een kuiltje in het midden.
Smelt de boter schenk het water erbij en giet dit in het kuiltje.
5 minuten mixen en het beslag meteen over doen in je ingevette en met bloem bestoven bakblik.
Ik zou hiervoor een ronde vorm van 22cm gebruiken of een gewone cake vorm.
1 uur en 15 minuten bakken op 180 graden oven tussentijds niet openen de cake is gaar als je prikker er schoon uitkomt.
Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) !
https://www.facebook.com/lekkersvansjois