Onderwerp: Onderste laag van taart wat vettig?????

Hallo,
Ik kreeg vandaag feedback van een klant dat de onderste laag van een 4 kante taart wat vettig wat ivm de rest van de taart. Ik heb de taart gemaakt met een temperatuur van 28 graden, zou het daar van kunnen komen?
Ik had hem gevuld met onderste laag vlaaivulling aardbeien en bovenste laag bbr.
Heeft er iemand een idee hoe dit zou kunnen?
Groetjes Simone

2

Re: Onderste laag van taart wat vettig?????

Ik begrijp je verhaal niet helemaal maar denk dat je het volgende bedoeld:

De onderste laag was wat nattig?
Dat kan komen door de vlaaivulling. Als deze wat nattig is, kan dat in de cakelaag komen waardoor hij vochtig en slap zou kunnen worden.

het bakken op 28 graden?
Ik bak altijd oplopend van 140 graden Celcius, naar 160 graden naar 180 graden.

Hopelijk heb je hier iets aan.  ;)

Dat is toch een TAART waard!

3

Ik denk dat je taart gewoon wat aan het zweten was door de warmte.

@Appeltje ik denk dat ze de buitentemperatuur bedoeld ipv de oventemperatuur  ;)

4

mrs.cake schreef:

@Appeltje ik denk dat ze de buitentemperatuur bedoeld ipv de oventemperatuur  ;)

ahhhh, ja natuurlijk  :think: Ik begreep het ook niet helemaal... 't is ook eigenlijk bedtijd voor me.. Sorry!
Jou uitleg van het zweten kan ik ook wel in komen.

Dat is toch een TAART waard!

Ik weet ook niet precies hoe ik het bedoel  :s  maar het was feedback van de klant (een kennis).
Ze schreef dat ze de fondant laag wat aan de dikke kant vond (ik heb gezegd dat ik dat express heb gedaan, normaal heb ik hem vrij dun maar dat durfde ik nu met die warmte niet aan, de fondant was zacht en scheurde snel...)
en ze vond de onderste laag wat vettig in vergelijking met de rest van de taart. Ik heb teruggemaild dat dat misschien ook door de warmte zou kunnen komen en dat het geen vet kan zijn omdat biscuit niet van boter wordt gemaakt. Maar al mijn uitleg haalt natuurlijk die 2 puntjes niet weg, naja 1 puntje. Vind die fondant dikte niet echt een big thing. Ik zou dus graag willen weten hoe een onderste laag wat vettig/nattig kan zijn. Ik gebruik heel vaak aardbeienvlaaivulling en heb dit nog nooit gemerkt....
Misschien is er nog iemand met een helder ideetje ?

6

Afgesmeerd met botercreme???
Mischien dat deze ietsjes gesmolten is door de hitte? Dat kan t vet iig wel verklaren...

Ja dat zou kunnen alleen zit de botercreme alleen rondom en de klant had het over de onderste bodem, kan dat er dan helemaal doorheen gegaan zijn vanaf de zijkant?

8

ik denk dat het kan komen door de bakvorm in te veteen met bakspray(heb ik ook gehad namelijk :o )invetten met boter is beter. :Y

OOOOOOOOOOOOOOOOOH, ja dat kan ook.
Ik gebruik bakspray van dr oetker. Moet ik dan gewoon boter gebruiken?

10

ik had er een gebakken in een ingesprayde vorm en toen was mijn taart ook wat vettig /soppig en toe een gebakken met een ingesmerde vorm met boter en toen had ik er geen last van.....ik gebruikte ook die van dr oetker.

Oke dankjewel, dat ga ik dan ook maar even proberen

12

komt inderdaad van de bakspray,ik heb het ook gehad sindsdien als ik gesprayd heb haal ik even een keukenpapiertje erover heen en geen last meer

Taarterijklavertjevier voor taarten en workshops

13

bianc22 schreef:

komt inderdaad van de bakspray,ik heb het ook gehad sindsdien als ik gesprayd heb haal ik even een keukenpapiertje erover heen en geen last meer

dat is ook een idee!!

14

Ik begrijp uit je verhaal dat je de bovenkant niet als onderkant gebruikt? Toch heb ik het idee dat jouw kennis nattig bedoelt ipv vettig. Zelf smeer ik ook met boter in, vind het fijner dan spray en mijn biscuits komen er droog uit  :Y

Nou het is dus niet de bakspray. Ik gebruik idd de onderkant als bovenkant en die is goed.  :o
Ik denk dat hij gewoon neit gaar is. Elke andere taart dan 26 cm gaat mis. Heb nu net een van 28 cm weggegooid want ook die was aan de bovenkant (later pas omgedraaid) de onderkant ook niet gaar. Heb nu een nieuwe en die 75 min in de oven. Hoop dat ie lukt want hij moet morgenvroeg klaar zijn....... :(

16

o jee wat een dilemma.....balen dat we er nog niet uit zijn.
nou meid succes dan met deze taart en het afmaken daarvan natuurlijk.

Nou de 2de taart is gelukt. Staat nu gevuld en afgesmeerd in de koelkast. Vanavond bekleden.
Maar wel weer hetzelfde probleem. De onderkant (wat in de oven dus de bovenkant is) lijkt op de een of andere manier niet gaar. ALs ik de taart uit de oven haal, leg ik er een taartkartonnetje op en draai hem op op een rooster, dan haal ik de vorm er om weg en laat hem afkoelen. Maar doordat de oorspronkelijk bovenkant wat geheuveld is als het uit de oven komt wordt dat natuurlijk plat gedrukt als ik hem ongedraaid laat drogen en juist dat platgedrukte onderkantje lijkt niet gaar...........
Snappen jullie het nog?
Verder is de hele taart gaat en goed.
Wat moet ik hier nu aan doen?

18

misschien eens zo op een rooster leggen zonder het taartkartonnetje. met karton kan de hitte er niet zo goed weg komen denk ik.

groetjes cicindy......een enthousiaste beginneling

19

En gebruiken jullie daar dan roomboter voor ?
En ook nog bestuiven met bloem oid ?

Ik gebruik geen roomboter en/of bloem
DAt zonder kartonnetje zal ik vanavond even proberen
Bedankt allemaal

21

moontjestaarten schreef:

Nou de 2de taart is gelukt. Staat nu gevuld en afgesmeerd in de koelkast. Vanavond bekleden.
Maar wel weer hetzelfde probleem. De onderkant (wat in de oven dus de bovenkant is) lijkt op de een of andere manier niet gaar. ALs ik de taart uit de oven haal, leg ik er een taartkartonnetje op en draai hem op op een rooster, dan haal ik de vorm er om weg en laat hem afkoelen. Maar doordat de oorspronkelijk bovenkant wat geheuveld is als het uit de oven komt wordt dat natuurlijk plat gedrukt als ik hem ongedraaid laat drogen en juist dat platgedrukte onderkantje lijkt niet gaar...........
Snappen jullie het nog?
Verder is de hele taart gaat en goed.
Wat moet ik hier nu aan doen?

Herken je probleem,  heb hier een topic over bij -Nieuwe Wilton bakblikken drama- heet het. Ben er zelf nog niet uit wat er nou mis gaat. Denk inderdaad dat het nog niet gaar is. Maar krimpt jou biscuit ook al aan de zijkanten?

Succes ermee.. ik kreeg als tips inderdaad met boter invetten, en volgens mij wat lagere temp. en langer... of was het nou hoger... Heb nog geen tijd gehad om te experimenteren...

Deze hobby is geweldigggggg!!!!

22

Ik weet bijna wel zeker dat het aan de taartkarton ligt. het vocht kan dan nl niet weg en dan wordt de onderkant soppig  :Y . Dus gewoon omdraaien op een taartrooster  ;)

@zonnetje: wanneer je biscuit krimpt staat deze volgens mij te lang in de oven...

Hallo allemaal,
Mijn  biscuit krimt niet echt. Miss een heeeel klein beetje aan de zijkant.
Ik heb nu gister weer een gemaakt en zonder karton omgedraaid en volgens mij is die idd beter. Wel heb ik nog dat de taart aan de achterkant hoger is dan aan de voorkant. Volgens mij moet ik hem dus wel op 2/3 van de tijd uit de oven halen om hem om te draaien.
Dat ga ik de volgende keer maar proberen. Ik had nu een vorm van 28 cm met 600 gr mix, 75 min in de oven.... op 150 graden.
Bedankt allemaal voor het bedenken. Volgens mij zijn we eruit gekomen wat het grote mysterie is van de "vette" bodem.
Groetjes Simone

24

Esther68 schreef:

Ik weet bijna wel zeker dat het aan de taartkarton ligt. het vocht kan dan nl niet weg en dan wordt de onderkant soppig  :Y . Dus gewoon omdraaien op een taartrooster  ;)

@zonnetje: wanneer je biscuit krimpt staat deze volgens mij te lang in de oven...

Dankje Esther, ik blijf ook experimenteren  :Y

Deze hobby is geweldigggggg!!!!