1

Onderwerp: Help! Heel veel pruimen! Wie helpt me aan ideeën om ervanaf te komen?

Hoi allemaal,

Wij hebben toen we hier drie jaar geleden kwamen wonen heel enthousiast allerlei fruitboompjes in de tuin gezet. De peren komen altijd wel op, van de appels maak ik met de kids altijd een zooi appelflappen en een appeltaartje kan er meestal ook wel vanaf (behalve dit jaar, er zit nu welgeteld één appel in de boom *zucht*).

Maar nu hebben we voor het eerst een goede pruimenoogst. Als in: we hebben net ruim honderd van die krengen uit een boompje in de voortuin gehaald en dat was ongeveer een kwart (de rest is nog net niet helemaal rijp dus die halen we er over een dag of twee uit).

Dan zit ik dalijk dus met 400 pruimen. HELP!! Wat moet ik daar in vredesnaam mee gaan doen? Uitdelen aan de buren heb ik net al gedaan, maar er staat nog een vol vergiet pruimen op het aanrecht en over een paar dagen kan ik daar dus nog drie schalen naast zetten.

Het zijn hele lekkere zoete pruimpjes, van die kleintjes, dus zo uit het vuistje zijn ze ook al geweldig. Hebben jullie nog lekkere receptjes voor vullingen? Kan er met pruimen ook een 'appeltaart' gebakken worden? Hoe ingewikkeld is het om jam te maken? En kan dat laatste dan ook bewaard worden in oude babyvoeding-potjes (daar heb ik er namelijk nog wel een stuk of tien van staan, ooit bewaard om de borstvoeding in in te vriezen maar uiteindelijk nooit gebruikt)?

Jongens (of euh, waarschijnlijk voornamelijk meiden ;-)): HELP!!! HOE KOM IK VAN MIJN PRUIMEN AF!?!

2

Re: Help! Heel veel pruimen! Wie helpt me aan ideeën om ervanaf te komen?

sap moes jam drogen

invriezen met wat suiker

3

het is dat je zover weg woont ahah anders had ik er een stel bij je gehaald haha

4 Laatst bewerkt door etmc (29-06-2011 15:32)

een klein kraampje voor je deur zetten als t van de gemeente mag? ik zou ze al te graag komen halen :( kijken of ik binnenkort in oss ben ;) of is het de andere berghem?

5

Pureren en als vulling in de taart gebruiken!
Of bavarois van maken (of zou dat niet kunnen?)
Jam maken is volgens mij niet zo heel moeilijk, maar die potjes... dat durf ik niet te zeggen of die daar geschikt voor zijn. Ik denk eigelijk dat ze niet helemaal goed zullen afsluiten.  :think:  (maar zeker weten doe ik het niet hoor  ;) )

Dat is toch een TAART waard!

6

Haha wie wil mag een doosje komen halen hoor. Maar wel in ruil voor een lekker pruimenrecept  ;)

Wel snel zijn dan, want ik lees net op internet dat ze maar een dag of 3 houdbaar zijn (oeps). Morgen maar snel een lading suiker halen. Op internet zijn de meningen verdeeld: moet je voor pruimenjam nou wel of geen geleisuiker hebben? Sommige sites zeggen dat er in pruimen van zichzelf al genoeg pectine zit, andere sites hebben het helemaal niet over pectine maar zetten in het recept geleisuiker. Oh, en is dat gewoon bij de supermarkt te krijgen, geleisuiker?

Hoe bedoel je slecht voorbereid... Die pruimen zijn gewoon ook veel te vroeg rijp dit jaar! ;-)

7

@Marga-vink: invriezen met wat suiker? Gewoon halveren, pitten eruit, suiker erop en de diepvries in?

8

Geleisuiker is inderdaad gewoon in de supermarkt verkrijgbaar!  :Y

9 Laatst bewerkt door @ppeltje (29-06-2011 15:54)

Plum pie, is ook nog een optie! (Engelse pruimentaart  :9 )

10

pruimenjam is echt heel lekker!!!! mijn moeder heeft in Frankrijk een grote boomgaard, met puimebomen, pruimen om te drogen, maar daar gaat ook een grote lading in de jampotten, heerlijk!!!meestal is het 1 kg suiker op 1 kg fruit, maar als ze nu echt heel zoet zijn kan het vast met minder( niet te veel minder, anders stijft het niet op!!!) gewoon in stukken snijden, suiker erbij en koken...blijven roeren anders brandt het aan...wachten tot je het stroperig hebt en daarna gloeiend heet in glazen potjes doen, deksel erop en gelijk omdraaien, zo bewaren ze jaren!! alleen die babyvoedingspotjes zijn niet goed, je potjes moeten heel goed afsluiten!!! heerlijk door de yochurt, lekker als vulling enz...en ja, ook pruimentaart is heel lekker!!

11

Proemevlaai!
http://www.maaikevankessel.nl/2007/07/16/pruimen/

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

12

@appeltje: Mjammie! Heb net even 'plum pie' gegoogled en dat ziet er lekker uit...  :9  En nog redelijk simpel te maken ook. Nu nog even een lage bakvorm zien te vinden. Of zou het ook in een lage ceramische ovenschaal kunnen, of gewoon in een springvorm?

13

Crumble met pruimen is ook lekker! Nigella Lawson heeft een recept in haar kookboek Hoe wordt ik een goddelijke huisvrouw?

married to my oven glove...

14

geleisuiker is in 2 soorten te krijgen; bij de ene soort is het 1kg op 1 kg, de andere is een halvekg op 625gr ofzoiets, dus effe achterop lezen. Staat bij de gewone suiker in de supermarkt.

Jam kan heel goed, saus ook: met de helft van de benodigde suiker voor jam, maak je saus, ook heerlijk voor in de vla/yoghurt/biscuit :Y
(dus wanneer je voor 1kg pruimen 1kg suiker nodig hebt voor jam, nu 500gr gebruiken, dan krijg je saus)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

15

En potjes niet vergeten uit te koken, ik doe dat altijd in de oven op 100C en dan 15 minuten.
En jam is ongeveer een jaar houdbaar, halfvolle jam (geleisuiker light zeg maar) een half jaar.
Maar als je de potten na het maken en dichtdoen nog een half uurtje kookt in een pan onder water dan is het langer houdbaar.

Groetjes Iris

"We zijn stuk voor stuk engelen met slechts 1 vleugel, en we kunnen vliegen door elkaar te omhelzen!"  Citaat L. de Crescenzo

16

ik doe de potjes altijd gewoon mee in de vaatwasser  O-)  (staat op internet dat dat kan), nooit problemen mee gehad :nooo

Potjes met (onbeschadigde, dus zonder krassen aan binnenkant) deksels die kunnen klikken zijn goed.

Na het vullen (doe ik met soeplepel in litermaat en dan in potjes gieten) potjes effe op de kop (ook daar verschillen de meningen over :rolleyes: ), rechtop zetten en de deksels moeten dan binnen een paar minuten vacuum klikken.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

17

Oh heerlijk zeg, mijn boom zit ook vol, alleen nog niet rijp!
Zelf maak ik er jam van, bak er taart mee, maar ook pruimenflappies ipv appelflappies! :9
Daarnaast gaat er een flinke zak naar de pa van een vriendin, die stookt er zelf pruimenlikeur van......jummmm!!!
En in de likeur (van oogst vorig jaar) flambeer in de pruimen voor in de pruimentaart en flappies!! :9 Dan even inkoken en je hebt een heerlijke saus!!

Wat ook lekker is, is de pruimen kapot koken met een beetje (pruimen) likeur (en evt suiker, maar vind ik zelf niet nodig) en een kaneelstokje, en evt steranijs, dan of zelf vanilleijs maken of voor de snelle variant een bak vanilleijs kopen. Zacht laten worden, (afgekoelde) pruimenmoes erdoor roeren en dan weer invriezen!! :9
Of een simpele crumble; prumen in overschaal, bestrooien met n beetje rietsuiker en countrycookies (AH) eroverheen verkruimelen. Dan ff in de over en serveren met een bol van het bovenstaande ijs!!! Woehoee...ik kkan al bijna niet wachten tot de pruimen hier rijp zijn hihi!!

18 Laatst bewerkt door keukentje (29-06-2011 19:27)

Een harde bodem maken of van zanddeeg, net als appeltaart.
Vorm bekleden ,gaatjes in de bodem prikken met een vork.
Pruimen gewassen, zonder pit en in stukjes over de bodem verdelen.
200 slagroom en 2 eigelen samen kloppen met 100 gr suiker en 1 eetlepel maizena of custard.
Dit mengsel over de pruimen verdelen en ongeveer 50 min op 180 graden in de oven bakken.
Het mengsel moet gestold zijn en de bodem gaar.
Af laten koelen en lekker met geklopte slagroom.

Succes met je pruimen.

Dit recept is ook lekker met appel, half appel/peer en abrikozen of rabarber.

Christine.

19

@ppeltje schreef:

Of bavarois van maken (of zou dat niet kunnen?)

:Y Ja dat kan!! En is erg lekker! :9

Lieve groetjes!!
Kim

20

keukentje schreef:

Een harde bodem maken of van zanddeeg, net als appeltaart.
Vorm bekleden ,gaatjes in de bodem prikken met een vork.
Pruimen gewassen, zonder pit en in stukjes over de bodem verdelen.
200 slagroom en 2 eigelen samen kloppen met 100 gr suiker en 1 eetlepel maizena of custard.
Dit mengsel over de pruimen verdelen en ongeveer 50 min op 180 graden in de oven bakken.
Het mengsel moet gestold zijn en de bodem gaar.
Af laten koelen en lekker met geklopte slagroom.

Succes met je pruimen.

Dit recept is ook lekker met appel, half appel/peer en abrikozen of rabarber.

Ohhh dit klinkt ook heerlijk...  :9 !!!

21

Hmmm... Klinkt allemaal erg lekker!

Ik heb voor de eerste lading pruimen toch maar een pak geleisuiker bij de appie gehaald net voor sluitingstijd. Er staan nu dus 6 potjes zelfgemaakte jam op het aanrecht. Hihi. Nooit gedacht dat ik dat ooit nog eens zou doen  ;)

Krijg ze alleen niet allemaal vacuüm geklikt, dus zal morgen toch een paar buren af moeten om uit te delen want zelf krijgen we in korte tijd nooit 4 potten jam op. Wel lekker spul trouwens!

Nu nog even nadenken over de volgende lading pruimen, want die zullen één dezer dagen toch ook van de boom af moeten. Ingrediënten voor die plum pie heb ik ook vast in huis gehaald, die komt er komend weekend sowieso. En verder maar wat taartjes bakken en vullen met een paar laagjes pruimenjam. Volgende week familie-BBQ dus die komen vast wel op...

Bedankt voor al jullie tips! En laat maar komen hoor, de recepten. Als het dit jaar niet lukt, dan hebben we volgend jaar toch wéér een oogst.

Groetjes,
Mijke

Ps. als iemand nog leuke recepten weet met druiven dan zijn die ook welkom. Vorig jaar waren de druivenstruikjes bij de voordeur nog klein genoeg om ze gewoon ter plekke leeg te laten eten door de kids maar ook dat gaat dit jaar niet lukken  ;)

22

Mijke79 schreef:

@Marga-vink: invriezen met wat suiker? Gewoon halveren, pitten eruit, suiker erop en de diepvries in?

Mijn oma doet dat altijd ik moet morgen toch even langs vraag ik het haar gelijk hoe ze het doet

(en die heeft ze gerust 6 maanden in de diepvries)

Ik zie je al helemaal staan met al die pruimen om je heen, roeren in een grote ketel en dan dit liedje zingen http://www.youtube.com/watch?v=0ZpUZOJXGZI  :D

24

Als je jam maakt met 2:1 suiker kan je hem wel geen jaren bewaren. Met 1:1 blijft hij heel lang goed. Gewoon in de pot, 4 min koken en klaar. Die babyvoedingspotjes zou ik niet gebruiken. Bij blokker ofzo verkopen ze lege confituurpotten, die kan je dan eerst stereliseren en opnieuw blijven gebruiken (telkens stereliseren voor het vullen).

Of je kan er ook likeur mee maken; http://ruudendiana.webs.com/inmaakalcohol.htm

Crumble

Zelfs ijs;
http://www.kookjij.nl/recept-pruimenijs

25

Gedroogde pruimen ?
Rum topf?

Dit is een grote pot met fruit van het hele seizoen, je begint met een laagje fruit zoals aardbeien, frambozen, daar suiker en alcohol op 85-90 % en dan telkens met fruit bijvullen, perziken, abrikozen, pruimen, zorgen dat het onder de drank blijft. In het donker en koel bewaren, kelder geen koelkast, met kerst heb je dan heerlijk fruit op sterke drank. (de juiste verhouding weet ik niet, zul je ff moeten googelen) en dan met kerst een lekker toetje met ijs.

Christine.