1

Onderwerp: de beginnersprobleempjes waar ik tegenaan liep

zoals ik al zei in mijn welkoms topic liep ik tegen een paar problemen aan.

ik had overigens een bakboekje gekocht bij de hobbyzaak maar daar werd niet echt over de problemen gepraat waar ik tegenaanliep.

ik kleurde het fondant een dag vante voren  maar het werd helemaal plakkerig en kreeg het niet goed gekleurd daardoor (niet goed genoeg teminste) daarna in de koelkast gedaan en de volgende dag tijdens het rollen had ik het goed met poedersuiker ingesmeerd (ook op mn siliconenmatje) maar nog bleef het plakken aan mn roller en aan mijzelf.. ik dacht dat het mogelijk kwam door de warmte maar ja ik vermoed dat jullie me daar meer over kunnen vertellen.

ook had ik het probleem dat de 1e 2x dat ik biscuitbeslag maakte het niet helemaal lekker ging de eieren en de suiker moesten een romig wit iets worden maar het werd een gelig iets, in het boekje stond niet dat ik het eigeel moest scheiden dus dat heb ik niet gedaan (weet ook niet of dat de bedoeling was).

Daarna liep ik ertegen aan dat ik het midden van het taartje niet gaar kreeg terwijl de buitenkant behoorlijk gaar was (nog net donkerbruin). Het probleem is ook dat mijn combioven niet wilt opwarmen onder de 200 graden vrij irritant en heb een paar keer geexperimenteerd met verschillende tijden en ook geprobeerd op 180 graden (maar daar werd de oven alleen maar koud door), Ook had ik als ik het boekje mocht geloven het 20 min moeten laten bakken.. maar uiteindelijk is dat een half uur geworden omdat de taart niet wilde garen.  Ik had de oven wel voorverwarmt...

pfff ik wou dat ik mn oude vertrouwde gasoventje weer terug kon krijgen die vond ik veel fijner werken.

hopelijk hebben jullie ideetjes voor me

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

2

Re: de beginnersprobleempjes waar ik tegenaan liep

hallo

fondant hoeft niet in de koelkast en als je er veel kleurstof indoet wordt het idd plakkerig en vooral met dit weer... je kan het even zonder plastic laten liggen en kijken of het dan droger wordt, wat voor fondant heb je gebruikt? (merk)
en biscuit maken hoeft niet met gescheiden eieren (er zijn verschillende recepten) maar zolang het geel is moet je het nog langer kloppen tot het wittig is...
en dat van je oven is vervelend en weet ik niet echt een oplossing voor behalve een andere kopen

3

Hoi,  :think: hoe heb je gekleurd? Met pasta of met kleurstof op waterbasis (oa via toko's)?

Biscuitdeeg ziet er wel een beetje uit als stijfgeklopt eiwit, maar dan elastischer en lichtgeel. Zeker 10 minuten op hoge snelheid kloppen (en nee, de eieren niet scheiden :nooo  ;) )

Ik bak m'n biscuit altijd op 150 graden, dus die 180 lijkt me errug hoog :s  Denk dat daardoor de rand te hard ging en het midden nog niet gaar was. 20minuten is ook wel erg kort. Kleine taartjes bak ik 30 min, de grotere toch gauw 40-45 min.

kijk ook eens bij de how-to's; daar heeft Lot een heel verhaal geschreven over hoe een biscuit te maken en hoe te bekleden; echt een heel duidelijk stuk :Y  :thumb:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

oke bedankt heb de eieren inderdaad niet gescheiden maar door dat het zo geel bleef had ik wel t gevoel dat ik daar een fout maakte.

mja mn oven kan inderdaad maar minimaal 200 graden zo hebben we hem helaas overgenomen toen we dit huis kochten.

ik zal toch even moeten sparen.

de fondant die ik gekocht had was overigens van de pipoos  en had er naar mijn gevoel maar weinig in gedaan (moest knalroze worden maar was lichtroze)  volgende keer toch maar voorgekleurde halen.

ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet op welke basis de kleurstof is/was, heb ooit 3 ampules gehad (rood geel groen)  van iemand. het was in iedergeval vloeibaar.

ah de fondant had ik overigens in de koelkast bewaard vanwege dat vieze weer.

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela

5

Hoi,

Welkom!

Hoe je je biscuits bakt hangt echt af van de oven. Ik bak bijvoorbeeld wel altijd op 180 graden thuis. Maar bij mijn vriend moet ik de oven weer anders instellen.

200 graden is misschien inderdaad echt hoog, maar probeer het anders de volgende keer ietsje langer. Zeker 40 minuten. Dan even prikken of ie gaar is en anders steeds na 5 minuten controleren. Gewoon even spelen met je oven. Wie weet lukt het dan alsnog!

Als het vloeibaar is dan is het waarschijnlijk op waterbasis. Je kan beter softgel gebruiken van bijv. Wilton, Sugarflair of Americolor. (die gebruik ik altijd)

Water en fondant gaan niet samen en dan wordt het heel erg plakkerig!

En fondant echt niet in de koelkast bewaren hoor, nergens voor nodig. Gewoon in een doosje (en zakje) opbergen op een donkere plek. Als fondant eenmaal plakkerig wordt door het kleuren is er vaak weinig meer mee te beginnen, althans dat is mijn ervaring.

Succes de volgende keer! Het komt vast helemaal goed!

Oja en kijk eens links voor andere recepten en tips. Wie weet vind je ook wat tussen de how-to's met tips over bakken enz.

Don't just dream your life, but live your dreams too!

@leef dat was dus mijn probleem ze stond er al een half uur toen het goed bruin werd ik ben bang dat alles zwart word als hij nog langer staat...

ik zal inderdaad wat moeten experimenteren met die oven tot we voor een nieuwe hebben gespaard

7

Je kan ook als de bovenkant van het biscuit te hard gaat, deze afdekken met aluminiumfolie. Dan verbrandt ie niet. Ik heb het nog nooit uitgeprobeerd met biscuit maar zo werkt het wel met andere taarten zoals bijv. appeltaart.

En ik weet niet of je je rooster op verschillende hoogtes in de oven kan zetten, maar misschien moet je hem dan op de laagste zetten en niet in het midden.

Succes!

Don't just dream your life, but live your dreams too!

8

niet afdekken met folie maar met papier, folie is warmtegeleidend, papier niet...

dat met papier ga ik proberen..  :) en nee hij is niet in te stellen op hoogte hij staat op het laagst zogezegt ik kan wel een rekje erin zetten om hem ietsje hoger te zetten maar dat is het eigelijk wel..

en die heb ik niet gebruikt dus hij stond gewoon op de schaal.