1

Onderwerp: marsepein gekleurd en is nattig

Hallo, Ik heb vandaag marsepein zwart gekleurd ( wat een rot klus zeg). Er moest best wat kleurstof dorheen voor het zwart werd. Nu heb ik er een gewone cake mee bekleed ( werd een fototoestel 3d0. Afgesmeerd met 1:1 botercreme.
Nu blijft de marsepein vrij nattig. je kan wel lekker alle oneffen heden wegvegen maar het geeft erg af. Hij staat in de koelkast heeft het dan met condens te maken na het uit de koelkast halen??? Of heeft het te maken met het kleuren.
Wat kan ik het best doen om het een beetje drooger te krijgen?? morgen gaat hij op een wittige taart en ben bang dat de hele taart zwart wordt en dat is wel zonde!
Hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is anders hoor ik het wel.

2

Re: marsepein gekleurd en is nattig

waarschijnlijk is de marsepein zo omdat er zoveel kleurstof in gaat bij het zwart kleuren.... dat blijft vaak plakkerig.... geen idee of je er wat aan kan doen.... bij mij vlekt hij alleen als de (bij jou witte) taart ook vochtig is van condens oid...

succes ermee!

3

petrawb schreef:

waarschijnlijk is de marsepein zo omdat er zoveel kleurstof in gaat bij het zwart kleuren.... dat blijft vaak plakkerig.... geen idee of je er wat aan kan doen.... bij mij vlekt hij alleen als de (bij jou witte) taart ook vochtig is van condens oid...

succes ermee!

Bedankt voor de snelle reactie. Morgen ga ik hem afmaken en ik denk dat ik als laatste het fototoestel er dan maar op ga zetten.
Zie wel hoe het gaat doen het gewoon heel voorzichtig.
Weet wel dat ik de volgende keer gewoon voorgekleurd koop met zwart. Of plakt die ook zo???

4

Soms scheelt het om de marsepein een dag vantevoren al te kleuren. Probeer ik meestal te doen. Dan kan de kleurstof goed in de marsepein trekken. Als ik kleur en dezelfde dag de marsepein gebruik, vind ik het ook vaak wat plakkerig. :/
En het kleuren + evt. condens op je taart kan er samen best voor zorgen dat 'ie wat nattig aanvoelt. Om de condens "weg te werken", kun je zachtjes een ventilator erbij zetten. Dan is de condens zo weg!