1 Laatst bewerkt door Dolfijn (17-06-2011 19:12)

Onderwerp: Niet te mislukken CC's (Nigella's) toch weer mislukt....

Vandaag maar weer eens de cc's gebakken volgens het recept van Nigella. Vorige keer waren ze niet gaar. Tenminste dat dacht ik maar volgens mij is het een ander probleem.
De cc's van vandaag ruim 40 minuten in de oven gehad en toch komen ze niet hoog op en zit er in het midden een 'dikke laag deegachtig spul'. De smaak is op zich prima en ze zien er in de bakplaat ook prima uit. Mooi kleurtje en mooi gevuld tot het randje. Ze gaan dus wel omhoog maar onderin het papiertje zit niks na het bakken. Het lijkt meer een soort plakje cake ipv een cupcake...
Wat doe ik toch verkeerd? Zal even precies zeggen wat ik heb gedaan.

125 gram blue band light boter (kan dat wel met light bedenk ik net?)
100 gram witte basterdsuiker (wil ze graag iets minder zoet)
zakje vanillesuiker
125 gram zelfrijzend bakmeel
theelepeltje aardbei patidess
2 eieren
Dit allemaal een aantal minuten mengen met mijn Kennie.
Tijdens mengen 2 eetlepels melk erbij

Oven stond dit keer lager, 160 graden, omdat ik had bedacht ze er wat langer in te doen omdat ze vorige keer ook niet gaar waren maar al wel behoorlijk donker.
Dus nu hebben ze er bijna 3 kwartier in gestaan op 160 graden (boven en onderwarmte)

Ik snap er niks van.
Als jullie het handig vinden maak ik nog even foto's. Maar misschien weten jullie zo al wel wat ik fout doe.

Hoor het graag.
Gr. Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

2

Re: Niet te mislukken CC's (Nigella's) toch weer mislukt....

Ik maak de Nigella cc´s ook vaak en ze mislukken eigenlijk nooit. Wel gebruik ik 125 gr roomboter en geen margarine o.i.d. En ik bak de cc´s ongeveer 20 minuten op 180 graden.
Met hoeveel beslag vul je je cc papiertjes, misschien moet je er per papiertje wat meer beslag in doen...

3

Ik kan er precies 12 vullen met het recept van Nigella's. Dus dat klopt wel toch.
Volgende keer toch maar gewone margarine of roomboter proberen.

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

4

Ja, de hoeveelheden van Nigella zijn idd voor ongeveer 12 cupcakes. Maar als je elk papiertje bijvoorbeeld vult met 40 gr beslag, worden ze als het goed is allemaal even hoog. Stel dat je tot nu toe de papiertjes met 35 gr beslag vulde, kan dat verklaren waarom ze niet omhoog komen. Misschien moet er dan dus meer beslag in elk papiertje. Weet niet of dat de oplossing is hoor. :/  Zit toch nog even aan die boter te denken...

5

Heb ze dit keer niet gewogen, maar volgens mij kom je precies uit met 12x 40 gram als je het recept van Nigella's aanhoudt. Vind het ook zo vreemd dat ze me ooit wel gelukt zijn! En toen deed ik het ook met light boter. Alleen geen patidess erdoor, maar dat kan het toch niet zijn?
Mijn schoonmoeder had het nog over extra bakpoeder (backin) erbij. Zou ik kunnen proberen, maar moet niet nodig zijn met zelfrijzend bakmeel volgens mij.

Gr. Dolfijn

Ps. Bedankt voor het meedenken.

6

Boter maakt volgens mij niet uit, ik gebruik zowel blueband als rb en 't gaat altijd goed!

Misschien dat een beetje baking soda er bij helpt?

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

7

elleoj schreef:

Boter maakt volgens mij niet uit, ik gebruik zowel blueband als rb en 't gaat altijd goed!

Misschien dat een beetje baking soda er bij helpt?

Ook blue band light wel eens gedaan?
Wat is baking soda? Zelfde als bakpoeder?

8

Nou dat is duidelijk! Er moeten eieren bij!!!!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

9

Mirjam5 schreef:

Nou dat is duidelijk! Er moeten eieren bij!!!!

Je hebt helemaal gelijk!!! En ik zat gisteravond nog te denken: het lijkt wel of er iets mist, want de Nigella cc's zouden gewoon altijd moeten lukken. Blame it on the eggs!! :lol:

10

Sorry, maar die zaten er wel in. Heb ze er even bij gezet.

11

Dolfijn schreef:

Sorry, maar die zaten er wel in. Heb ze er even bij gezet.

Dat meeen je niet, ha ha! :lol: Dan hebben we dus nog geen oplossing...

12

ik blijf even mee lezen hier want bij mij mislukken deze ook altijd. Of ik heb lucht onderin de papiertjes óf ze zakken in als ze staan af te koelen :s

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

13

Ik doe ze nooit met vloeibare boter (heb ooit hier ergens (maar waar) gelezen dat ze dan standaard mislukken) maar met margarine en een ei extra en ik haal er ook precies 12 uit. Nog nooit mislukt overigens. Succes met het vinden van je probleem.

Haal je ze wel meteen uit het bakblik en zet je ze wat wijder uit elkaar om af te koelen. Ik haalde ze er wel uit maar dan zette ik ze vaak te dicht op elkaar en toen lieten steeds mijn papiertjes los en nu zet ze uiteen en ook geen loslatende papiertjes meer.

14 Laatst bewerkt door Mirjam5 (18-06-2011 20:27)

Dan is het de light margarine denk ik. Dat is nl heel ander spul dan gewone margarine of boter. (Veel minder vet natuurlijk, maar daar tegenover een hoop water en bindmiddel)

Met vloeibare boter uit een fles gaat het trouwens prima hoor. Dat heb ik al heel vaak gedaan.

En moet het wel met basterdsuiker? Ik gebruik altijd gewone suiker..... maar ik denk niet echt dat het daar aan kan liggen.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

15 Laatst bewerkt door *Kikker* (18-06-2011 21:35)

Ik heb daar in het begin ook last van gehad. Probeer eens om het deeg aan te kloppen in je cups voor je ze in de oven doet, dus niet gewoon t deeg erin maar ze als het ware aankloppen zodat de bodem geheel bedekt is met beslag. Ik deed eerst nl gewoon met een lepel het beslag erin, maar dan blijft er idd lucht onder zitten. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Succes ermee!

16

Het probleem is denk ik de basterdsuiker en de melk. Ik gebruik óf melk óf basterdsuiker, maar niet beiden. Dan zakken ze in.

Ik gebruik trouwens altijd een iets ander recept, en dat mislukt echt nooit. Ik noem het altijd het 1:1:1:1 recept

250 gr. boter
250 gr. fijne kristalsuiker
250 gr. eieren (4 L eieren)
250 gr. zelfrijzend bakmeel
2 el ongeklopte slagroom
1 zakje vanille suiker

Eerst de boter, vanillesuiker en de suiker in de mixer goed mengen (2 min. op een hoge stand)
Dan de mixer op een middenstand zetten, en één voor één de eieren erdoor. Dan het bakmeel er in 3 delen doorheen. Als alles erdoor zit, de 2 el slagroom erdoor en op een middenstand nog even door elkaar mixen. Niet te lang mixen. Het beslag hoort lichtgeel en stevig te zijn.

De oven op 175 graden voorverwarmen. Zet de bakpapiertjes in een muffinblik. Vul ze tot ongeveer 2/3 met beslag (ca. 40 gr.) en tik het muffinblik even op je aanrecht om de lucht te verwijderen. Dan ongeveer 20min. in het midden van de oven. De cupcakes zijn gaar als ze terugveren als je zachtjes op de bovenkant duwt.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

Ik maak ze ook altijd en ze zijn nog nooit mislukt,doe meestal de helft roomboter en de helft margarine....maar ook gewoon zelfrijzend bakmeel en ook een klein beetje melk, en ook altijd de basterdsuiker.....
maar het lijkt mij dat het misschien aan de patidess kan liggen,waarom doe je dat erin?

Groetjes Darlene

18

De patidess gebruik ik om er een smaakje aan te geven, citroen of aardbei bijvoorbeeld.

19

Glamour schreef:

Het probleem is denk ik de basterdsuiker en de melk. Ik gebruik óf melk óf basterdsuiker, maar niet beiden. Dan zakken ze in.

Ik gebruik trouwens altijd een iets ander recept, en dat mislukt echt nooit. Ik noem het altijd het 1:1:1:1 recept

250 gr. boter
250 gr. fijne kristalsuiker
250 gr. eieren (4 L eieren)
250 gr. zelfrijzend bakmeel
2 el ongeklopte slagroom
1 zakje vanille suiker

Eerst de boter, vanillesuiker en de suiker in de mixer goed mengen (2 min. op een hoge stand)
Dan de mixer op een middenstand zetten, en één voor één de eieren erdoor. Dan het bakmeel er in 3 delen doorheen. Als alles erdoor zit, de 2 el slagroom erdoor en op een middenstand nog even door elkaar mixen. Niet te lang mixen. Het beslag hoort lichtgeel en stevig te zijn.

De oven op 175 graden voorverwarmen. Zet de bakpapiertjes in een muffinblik. Vul ze tot ongeveer 2/3 met beslag (ca. 40 gr.) en tik het muffinblik even op je aanrecht om de lucht te verwijderen. Dan ongeveer 20min. in het midden van de oven. De cupcakes zijn gaar als ze terugveren als je zachtjes op de bovenkant duwt.

Zelf maak ik altijd cc's met funcakes mix, maar wil graag eens wat anders proberen.

Jouw beschrijving is heel duidelijk, dat recept ga ik ook eens proberen :) . Wat doet de slagroom met de cc's? Worden ze hierdoor romiger?

Ik gebruik water ipv melk.

21

Slagroom doet hetzelfde wat de melk doet (of basterdsuiker als je dat gebruikt), het maakt het smeuig, en minder droog, en lekker  :9

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

22

Ik heb hier op het forum wel eens gelezen, dat Patidess niet meegebakken mag worden. Misschien dat het daaraan ligt. Heb je het recentelijk nog geprobeerd zonder de Patidess?

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)