1 Laatst bewerkt door taart van gout (16-06-2011 21:17)

Onderwerp: vraagje over tiramisu-vulling voor een bruidstaart

Hoi allemaal,

Mijn broertje en zijn verloofde hebben mij gevraagd hun bruidstaart te maken voor ong. 60-70 personen.
Ze zijn allebei gek op tiramisu en willen hier graag iets van terugvinden in de taarten. Nu had ik op het receptengedeelte de tiramisuvulling gezien maar hier gaat alcohol in en rauwe eiwitten en er zijn ook kinderen en oudere mensen. Nu dacht ik een klein taartje te maken voor de kids met andere vulling dan hebben ze geen last van de alcohol maar mijn toekomstige schoonzus is arts en die is bang voor de rauwe eiwitten en wil graag gepasteriseerde eiermix gebruiken van bv de makro maar volgens mij is dit al gemixed en in het recept wordt er later pas gemixed. Weet iemand of dit mogelijk is of een ander leuk idee voor tiramisu-vulling ofzo voor de taart?
Verder vroeg ik me af of iemand deze vulling wel eens gemaakt heeft en of hij zachter wordt als het warmer wordt want ik ga 's ochtends vanuit Heemskerk naar de bruiloft in Nieuwerkerk ad ijssel toe (1,25 uur rijden) en dan moet de taart nog de hele dag tot het feest, en of hij makkelijk te verwerken is.
Als laatste vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met een 2de vulling die er goed bijpast, ik heb zelf namelijk een grondige hekel aan tiramisu dus vind het moeilijk combineren.

Dit is trouwens het recept dat ik van het receptengedeelte heb gehaald:

Ingrediënten
500 gr mascarpone
3 eieren
240gr suiker
1 zakje vanillesuiker
een glaasje amaretto
cacaopoeder of chocoladeschilfers
Werkwijze
Klop de eiwitten tot sneeuw.
Klop de eierdooiers los met de suiker, mix 10 minuten tot je een schuimige massa krijgt.
Spatel alles (niet roeren!) door elkaar met de mascarpone en de amaretto om de massa zo luchtig mogelijk te houden.
Doe er een beetje cacaopoeder of chocoladeschilfers onder.
Laat alles een paar uur rusten in de ijskast

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,

Lisette

Ik heb geen enkel probleem dat niet kan worden opgelost met chocola

2

Re: vraagje over tiramisu-vulling voor een bruidstaart

Heb zelf geen ervaring met het maken van een tiramisuvulling, wel het eten :lol:  Maarruh, je staat in de verkeerde rubriek, heb je even gemeld :)

3

Ik heb deze vulling nog nooit gemaakt, dus qua smaak en of de vulling zachter wordt naarmate de temperatuurd stijgt, kan ik je niet helpen.
Maar ik heb pas wel de gepasteuriseerde eiwitten van de Makro gekocht om merengue botercreme te maken. Voor die mbc moet je de eiwitten eerst au bain marie schuimig kloppen met suiker. Daarna nog mixen in de Kenwoord tot het eiwit stijf is. Dan de boter erbij, enz. En dat ging prima!

Siep schreef:

Heb zelf geen ervaring met het maken van een tiramisuvulling, wel het eten :lol:  Maarruh, je staat in de verkeerde rubriek, heb je even gemeld :)

volgens mij niet want het gaat over bakken voor anderen toch? Ik twijfelde al maar kwam toch hier uit.

5

ik verhuis je topic naar de rubriek: Bakken en vullen ;)

6

Je hebt van patides ook de smaak teramisu, wellicht ook een optie? Dan kun je gewoon botercreme gebruiken. Overigens ben ik zelf een enorme tiramisu gek en zou waarschijnlijk zelf als ik met tiramisu zou moeten vullen, een paar van de kant er klare tiramisubakken van de AH halen (die bruine) die zijn super lekker en ik vermoed dat je dan net zoveel kwijt bent als dat je alle ingrediënten los moet kopen.

Ik wens iedereen hele fijne feestdagen en een goed 2012!!

freijak schreef:

Je hebt van patides ook de smaak teramisu, wellicht ook een optie? Dan kun je gewoon botercreme gebruiken. Overigens ben ik zelf een enorme tiramisu gek en zou waarschijnlijk zelf als ik met tiramisu zou moeten vullen, een paar van de kant er klare tiramisubakken van de AH halen (die bruine) die zijn super lekker en ik vermoed dat je dan net zoveel kwijt bent als dat je alle ingrediënten los moet kopen.

:lol: je hebt zojuist mijn dag goedgemaakt, dat ik daar nou niet aan gedacht heb  :o  Ik zag mezelf al extra zwoegen op eiwitten etc. terwijl het voor mij de eerste keer wordt dat ik voor 70 man moet bakken dus ik kan wat gemak prima gebruiken ;-)
Weet je toevallig of die tiramisu een dag buiten de koelkast kan in een taart?

Groetjes en nogmaals super bedankt!

8

Ik heb in december een bruidtaart met tiramisuvulling gemaakt. Gewoon met amaretto (omdat er nog twee taarten van mij met een ander smaakje +  een stuk of wat hema vlaaien stonden), maar wel met eiwitpoeder uit de hebshop omdat ik geen rauw ei wil gebruiken. Heb toen zelfs de eidooiers overgeslagen (vraag niet hoe, snap achteraf niet dat het recept gelukt is!).

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

9

tsja, d'r moet mascarpone in, dus dat lijkt me toch een koelkastvulling te zijn. Ken die bruine bakken van Appie niet :nooo , maar wanneer ze daar in de koeling staan, dan is dat niet voor niks. Wanneer  ze gewoon in de winkel staan zal het wel kunnen denk ik

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

10

Waarom zoek je niet bij google op tiramisu zonder ei. Je krijg dan zat zoekresultaten. Ik heb ook een keer tiramisu vulling gemaakt, maar dan van het recept voor gewone tiramisu. Heb de lange vingers ertussen uit gelaten en alleen het mengels gebruikt. Smaakte erg lekker. Ik vind toch dat biscuitdeeg naar langevingers smaakt.

Hoop dat je hier wat aan heb