1

Onderwerp: ??? begrijp is het nu wel goed? allergierecept

ik moet voor volgende week een taartje maken voor een jongentje die zowel een ei als notenallergie heeft..
dus ik ben al een beetje wezen spitten tussen de recepten..

een alternatief recept voor het bicuit, had ik al wel door..
maar moet je idd voor de botercreme en de vulling ook een alternatief hebben???

2

Re: ??? begrijp is het nu wel goed? allergierecept

botercreme 1:1 is alleen roomboter en poedersuiker, lijkt mij dat daar geen noten en ei in voorkomt.

en er zijn genoeg vullingen zonder ei en noten. slagroom vulling, jamvulling, etc....

en natuurlijk niet bekleden met marsepein  :+

3

Bij notenallergie: geen marsepein; geen vullingen met noten e.d.; niet afsmeren met hazelnootpasta etc.
Bij ei-allergie: geen vullingen met ei en/of eiwit erin.

Bijvoorbeeld wel botercreme op basis van witte ganache: geen ei geen noten, maar geen mbc, want dat is met eiwit.

Allergie is allergie; dus de betreffende allergenen mogen in de taart helemaal niet voorkomen. En ook alles waar je mee werkt moet dubbel afgewassen worden om kruisbesmetting te voorkomen.

Bijvoorbeeld tooltjes waarmee je marsepein hebt bewerkt, of het blad waarop je marsepein hebt uitgerold moet je óf niet gebruiken bij de taart voor de allergiepatiënt óf heel goed reinigen. Producten met en zonder allergenen ook niet naast elkaar zetten.

Dit zijn overigens maatregelen voor zeer ernstige allergieën.

Het is misschien verstandig om te vragen hoe hevig de allergie is. Niet iedereen krijgt er heftige reacties (zoals bijv. een anafylactische shock) van; mijn zoon bijvoorbeeld heeft een ei-allergie, maar krijgt "alleen" eczeem. Heel vervelend, maar niet onoverkomelijk. Hij kiest soms bewust voor wat jeuk om toch lekker cake/taart te kunnen eten.
Maar ik heb ook ooit in een Boeing 747 gezeten, waar een meisje in het vliegtuig zat met een pinda-allergie en toen werd aan de gehele cabine gevraagd hun nootjes niet te openen/op te eten, omdat dat meisje er dan al last van kon krijgen.

Lijkt me verstandig om even te checken hoe zwaar de allergie is....

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

4

ik heb de moeder idd even een berichtje gestuurd.
ik zag bij de recepten voor allergie namelijk een alternatief voor botercreme, vandaar dat ik me dit ging af vragen..
zitten er ei bestanddelen in gewone roomboter...

5

Nee, in gewone roomboter zit geen kippeneiwit. Ik weet niet om welke reden er een alternatief voor gewoon 1:1 botercreme zou staan bij de allergierecepten  :think: ; maar misschien is het bedoeld als een alternatief voor mbc; daar zit wel eiwit in.

6

ik heb altijd gewone roomboter thuis,,..maar daar zit idd wel eibestanddelen in. eiwitten...

@ sweetooth: botercreme op basis van witte ganache? mag ik vragen welk recept dat is? de witte ganache die hier op de site staat, is ook op basis van roomboter nl.

7

Lijkt me verstandig als de moeder jou een lijstje geeft met vullingen of ingredienten wat hij wel mag..

Ik heb zo'n vermoedden dat je nu aannames aan het doen bent, over wat hij wel/niet mag en daarmee kun je het niet alleen jezelf lastig maken, maar neem je ook nog een risico..

Gewoon mams een mailtje sturen, en vraag bijvoorbeeld welk zoet broodbeleg hij wel mag, en welke boter zij normaal gesproken gebruikt. Dan weet je zeker dat je al een stapje verder bent..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

8

eeja schreef:

ik heb altijd gewone roomboter thuis,,..maar daar zit idd wel eibestanddelen in. eiwitten...

ehh...... lieve schat, dat zijn koemelkeiwitten en geen kippenei-eiwitten ;)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

9

eeja schreef:

@ sweetooth: botercreme op basis van witte ganache? mag ik vragen welk recept dat is? de witte ganache die hier op de site staat, is ook op basis van roomboter nl.

Ehhh... zoals Mirjam5 ook al heeft gezegd: de allergie betreft kippenei-eiwit; geen "eiwit" in het algemeen. Koemelk-eiwit is iets heel anders.
Dus zou roomboter geen probleem moeten zijn. Evengoed zou ik even afwachten wat de moeder antwoordt.

10

Met chocola moet je ook altijd even goed de ingredienten lezen, want daar wil nog wel eens iets van noten in zitten.

If life gives you lemons, make lemoncurd.