Bij notenallergie: geen marsepein; geen vullingen met noten e.d.; niet afsmeren met hazelnootpasta etc.
Bij ei-allergie: geen vullingen met ei en/of eiwit erin.
Bijvoorbeeld wel botercreme op basis van witte ganache: geen ei geen noten, maar geen mbc, want dat is met eiwit.
Allergie is allergie; dus de betreffende allergenen mogen in de taart helemaal niet voorkomen. En ook alles waar je mee werkt moet dubbel afgewassen worden om kruisbesmetting te voorkomen.
Bijvoorbeeld tooltjes waarmee je marsepein hebt bewerkt, of het blad waarop je marsepein hebt uitgerold moet je óf niet gebruiken bij de taart voor de allergiepatiënt óf heel goed reinigen. Producten met en zonder allergenen ook niet naast elkaar zetten.
Dit zijn overigens maatregelen voor zeer ernstige allergieën.
Het is misschien verstandig om te vragen hoe hevig de allergie is. Niet iedereen krijgt er heftige reacties (zoals bijv. een anafylactische shock) van; mijn zoon bijvoorbeeld heeft een ei-allergie, maar krijgt "alleen" eczeem. Heel vervelend, maar niet onoverkomelijk. Hij kiest soms bewust voor wat jeuk om toch lekker cake/taart te kunnen eten.
Maar ik heb ook ooit in een Boeing 747 gezeten, waar een meisje in het vliegtuig zat met een pinda-allergie en toen werd aan de gehele cabine gevraagd hun nootjes niet te openen/op te eten, omdat dat meisje er dan al last van kon krijgen.
Lijkt me verstandig om even te checken hoe zwaar de allergie is....
--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)