1

Onderwerp: Lussen van strik scheuren/breken!

Ik ben gisteren voor de eerste keer begonnen aan het maken van een lussenstrik. Ik heb eerst de fondant gemengd met tylose (3gram tylose bij 250gram fondant) en dit heb ik een paar uur laten uitharden.

Vervolgens heb ik de fondant zo dun mogelijk uitgerold (nog niet dun genoeg naar mijn zin) en hier stroken van gesneden voor de lussen.
Hier heb ik 12 lussen van gemaakt en deze heb ik 24 uur laten uitharden.
Bijna gelijk bij het maken van de lussen ging mijn fondant al scheuren in het midden van de lus. Ik heb de lussen heel voorzichtig gevouwen, maar het hielp niet echt. Toch heb ik de paar scheurtjes laten zitten.

Vandaag ging ik mijn strik in elkaar zetten.. 6 onder, 5 daarboven en 1 in het midden (volgens de beschrijving). Dat ging eigenlijk best goed, maar mijn fondant ging alleen maar verder scheuren.
Nu, na een paar uur zijn er een aantal van de onderste lussen al bijna doormidden gebroken o.a. door het gewicht van de lussen erboven.

Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd heb gedaan? Welke fondant gebruiken jullie voor een strik en hoeveel tylose gebruik je?
Ik heb zelf het idee dat ik teveel tylose heb gebruikt waardoor de fondant te hard werd.. Maar ik heb deze verhouding van dezelfde site als de beschrijving van die lussenstrik.

Ik heb niet het idee dat mijn fondant veel te dik is.. Het had iets dunner gekund maar ik zie ook voorbeelden in het forum met mooie dikkere strikken.

Alvast bedankt wie een tip voor mij heeft!
Het is nu nog een proef-taartje, maar wil de strik graag goed kunnen maken.. ik vind hem zó leuk!!

Groetjes Marjolein

Een goede taart is altijd de zonde waard!!

2

Re: Lussen van strik scheuren/breken!

Ik gebruik helemaal geen fondant bij het maken van de strik, de fondant hard toch wel uit.

3

Een paar uur uitharden....... tja ik denk niet dat je dat moet doen.

Ik doe zelf altijd de tylose bij de fondant en dan gelijk verwerken tot strik en dan op z'n kant laten drogen.
Met Marsepein doe ik er ook tylose onder...en echt niet afgewogen... ik doe maar wat, en ook gelijk verwerken maar marsepein laat ik 2 weken uitharden voor een strik en zelfs na 2 weken zakt hij ietsje in bij het stapelen. Maar niet storend.
http://i806.photobucket.com/albums/yy349/RickyenShake/allerlei/IMG_0907.jpg

Liefde is gratis, raar dat sommigen er dan nog zo zuinig mee zijn. ;-)
Liefs,   Ricky

4 Laatst bewerkt door marjolein_88 (08-06-2011 22:29)

@ Theodora, je bedoeld zeker dat je geen tylose gebruikt?

En je stik blijft dan echt staan?

@ Ricky, Ik ga dan inderdaad proberen om de lussen te maken als de fondant nog niet hard geworden is van de tylose.. Zou wel eens een goede oplossing kunnen zijn. Op de site waar ik de howto vandaan had, stond namelijk dat je eerst de fondant moet laten uitharden..

5

Niet té dun uitrollen, daar wordt het alleen maar (extra) breekbaar van!!!

Een stuk(je) dikker werkt écht beter..... ;)

6

marjolein_88 schreef:

@ Ricky, Ik ga dan inderdaad proberen om de lussen te maken als de fondant nog niet hard geworden is van de tylose.. Zou wel eens een goede oplossing kunnen zijn. Op de site waar ik de howto vandaan had, stond namelijk dat je eerst de fondant moet laten uitharden..

Dat heb ik ook vaker gehoord en gelezen maar het werkt echt niet om het te laten uitharden.
Maar wat Theodora schrijft is ook waar. Eigenlijk hoef je bij Fondant geen tylose te gebruiken voor strikken. Omdat je ze op z'n kant zet blijven ze toch wel in model en harden ze vanzelf uit. Bij boetseren zou ik weer wel tylose gebruiken bij fondant.

Liefs,   Ricky

7

Ja ik bedoelde dus dat ik geen tylose gebruik als ik de lussenstrik maak, daarvan wordt de fondant alleen maar droog en krijgt hij scheuren, zonder tylose werkt prima, tenminste als je de juiste fondant hebt, niet alle merken harden goed uit natuurlijk.

8

Tylose versnelt het droog proces van fondant, en sommige fondant merken worden zonder tylose niet hard genoeg voor een strik als deze. (En er is fondant wat geen tylose nodig heeft en je binnen een paar uur je strik in elkaar kunt zetten  :Y )

Als je fondant al scheurt bij het maken van de lussen heb je teveel tylose gebruikt..
Eerst inlaten werken is niet noodzakelijk, en hierdoor gaat het ook nog wat sneller scheuren. Dus wat minder tylose, meteen de lussen maken ( en inderdaad niet te dun uitrollen) en dan minimaal 24 uur laten drogen..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

9

Laten inwerken kan wel maar als je het gaat verwerken moet je het best wel lang kneden zodat het wat warmer is en elastischer.
Het klinkt alsof het dan niet lang genoeg gekneed is, je moet een surt stevige kauwgum substantie hebben, zo gaat het bij mij goed.

Groetjes Melanie

10

Bedankt voor alle tips!

Ik ga het snel nog een keer proberen!

11

Ik laat nooit de tylose inwerken omdat ik er dan helemaal niks meer mee kan. Ik denk dat ik mijn lussen 2 mm dik uitrol. Ik gebruik meestal RegalIce fondant. Marsepein uit laten harden lukt bij mij echt niet  :nooo

12

Esther68 schreef:

Ik laat nooit de tylose inwerken omdat ik er dan helemaal niks meer mee kan. Ik denk dat ik mijn lussen 2 mm dik uitrol. Ik gebruik meestal RegalIce fondant. Marsepein uit laten harden lukt bij mij echt niet  :nooo

Mij wel maar je moet geduld hebben..... wel 2 weken... :lol:  :lol:  :Y

Liefs,   Ricky

13

Ricky schreef:
Esther68 schreef:

Mij wel maar je moet geduld hebben..... wel 2 weken... :lol:  :lol:  :Y

Laat ik dat nou net niet hebben  :s  :lol: