Onderwerp: Lussen van strik scheuren/breken!
Ik ben gisteren voor de eerste keer begonnen aan het maken van een lussenstrik. Ik heb eerst de fondant gemengd met tylose (3gram tylose bij 250gram fondant) en dit heb ik een paar uur laten uitharden.
Vervolgens heb ik de fondant zo dun mogelijk uitgerold (nog niet dun genoeg naar mijn zin) en hier stroken van gesneden voor de lussen.
Hier heb ik 12 lussen van gemaakt en deze heb ik 24 uur laten uitharden.
Bijna gelijk bij het maken van de lussen ging mijn fondant al scheuren in het midden van de lus. Ik heb de lussen heel voorzichtig gevouwen, maar het hielp niet echt. Toch heb ik de paar scheurtjes laten zitten.
Vandaag ging ik mijn strik in elkaar zetten.. 6 onder, 5 daarboven en 1 in het midden (volgens de beschrijving). Dat ging eigenlijk best goed, maar mijn fondant ging alleen maar verder scheuren.
Nu, na een paar uur zijn er een aantal van de onderste lussen al bijna doormidden gebroken o.a. door het gewicht van de lussen erboven.
Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd heb gedaan? Welke fondant gebruiken jullie voor een strik en hoeveel tylose gebruik je?
Ik heb zelf het idee dat ik teveel tylose heb gebruikt waardoor de fondant te hard werd.. Maar ik heb deze verhouding van dezelfde site als de beschrijving van die lussenstrik.
Ik heb niet het idee dat mijn fondant veel te dik is.. Het had iets dunner gekund maar ik zie ook voorbeelden in het forum met mooie dikkere strikken.
Alvast bedankt wie een tip voor mij heeft!
Het is nu nog een proef-taartje, maar wil de strik graag goed kunnen maken.. ik vind hem zó leuk!!
Groetjes Marjolein