1

Onderwerp: ik en appeltaart

Ik en appeltaart zijn geen vriendjes.
het deeg: gaat goed
de vulling: heerlijk
bekleden van het bakblik: eitje
raster maken: hmmm rot werk
bakken: in de oven en gaan
maar dan......... af laten koelen in stukken snijden en dan valt die uit elkaar.
Dacht het al mooi klaar te hebben voor de verjaardag van Vera (14-06) in stukken in de vriezer voor als ik te weinig heb, maar helaas...... 1 stuk is echt niet meer te redden, dus die eten we vanavond maar op, want ook al gaat het niet helemaal goed ik vind appeltaart wel erg lekker!!!

Maar voor het maken houd ik het toch maar bij de marsepeinen taarten

einde onzinbericht

2 Laatst bewerkt door Sannn (07-06-2011 16:38)

Re: ik en appeltaart

Ik laat mijn vulling altijd goed uitlekken in een vergiet, en daarna doe ik altijd een flinke schep abrikozenjam door mijn vulling en 2 flinke scheppen allesbinder. Door elkaar husselen en hup in de springvorm. Ik heb nooit last van uit elkaar vallende appeltaart.  :D

Ik eet nooit marsepeinen of fondante taarten, maar ben gek op appeltaart! Hmmmmmmmm.

Groetjes San

Alles binder is een goede tip, zelf doe ik altijd wat bloem er door is gewoon mooi als bij elkaar blijft zitten allemaal.

En ik doe de vulling altijd goed aan duwen en rasterwerk ff langs lineaal doen zodat je even brede strepen krijgt, en dan laat ik ze over de vorm heen en snijdt ze daar af en druk ze dan met mesje op de rand en ziet er altijd goed uit

4

2 eetl custard bij de vulling doen, dit bind de vulling mooi.
Ik kook ook altijd de helft van de vulling tot moes en de andere helft schep in daaronder samen met de custard.
Geeft een heel mooie stevige vulling.

liefs Saskia
Elke dag is een cadeautjes, pak het uit.

5 Laatst bewerkt door djehr (07-06-2011 18:16)

Heb precies hetzelfde probleem gehad als jij en met dit recept gaat het goed. De vulling wordt inderdaad gebonden met custard en abrikozen jam...

voor het recept: scroll even naar beneden naar berichtje 8  :)

O mag ik dat recept ook van jouw klinkt goed met custard!

Groetjes P@trici@

7

Je kan het ook na het uit elkaar vallen in een pushpop of een glaasje stoppen, heb je opeens iets heel hips ervan gemaakt!  :+

'Pink isn't just a colour, it's an attitude'

8

Om te voorkomen dat mijn mailbox volstroomt met appeltaart verzoekjes  ;) hier het recept

Benodigdheden

Voor het deeg:
½ citroen
185 gr roomboter
185 gr witte basterdsuiker
Mespunt zout
375 gr zelfrijzend bakmeel

Voor de vulling:
1 ½ kilo appels (goudrenetten, Jonagold of Elstar)
75 gr blanke rozijnen
10 gr krenten
1 theelepel kaneel
2 eetlepels custard
10 eetlepels abrikozenjam

150 gr amandelspijs
1 eetlepel boter
1 eidooier

springvorm met een doorsnede van 24 cm

Bereidingswijze appeltaart

Voorbereiden
¬    Boen de citroen schoon, rasp 1½ theelepel van de gele schil en pers 1 eetlepel  sap eruit.
¬    Verkruimel en wrijf de boter met de suiker, citroenrasp en een mespunt zout, totdat het geheel een egale massa is geworden. Voeg een eetlepel water toe, meng het helemaal door tot het water volledig is op genomen.
¬    Meng daarna pas het zelfrijzend bakmeel met een wrijvende beweging met het boter/suiker mengsel.
¬    Als alle ingrediënten volledig gemengd zijn, kan er nog een eetlepel water door het deeg.
¬    Laat het deeg een paar uur op een koele plaats rusten.

Bereiden
¬    Schil de appels en ontdoe ze van klokhuizen. Snijd de appels in stukjes. Schep de stukjes appel om met de rozijnen, krenten, kaneel, de custard en 4 eetlepels abrikozenjam.
¬    Verhit de oven tot 180 graden C. Maak het deeg soepel door het weer op temperatuur te laten komen en het even door te kneden.
¬    Rol 2/3 van het deeg uit tot een dunne ronde lap die iets groter is dan de taartvorm, druk het deeg goed tegen de randen aan.
¬    Kneed de amandelspijs met een eetlepel boter en de eidooier soepel.
¬    Rol het mengsel uit op een met bloem bestoven werkplank tot de grootte van de taartbodem.
¬    Leg het spijsmengsel op de taartbodem, druk de spijs goed aan en schep de appel erop.
¬    Rol de rest van het deeg uit en snijdt er  in strookjes en maak een mooi ruitjespatroon over de taart en doe strookjes langs de rand.
¬     Bak de taart in 1 – 1¼ uur gaar en bruin.

Afwerken.
¬    Verwarm 6 eetlepels abrikozenjam met het citroensap in een steelpannetje en bestrijk hier mee de taart.

9

:D Ooit had ik ook zo'n topic ;) Doe mij maar biscuit :+

[MOVE] --> Bakken & Vullen

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

10

Sasseplas schreef:

Je kan het ook na het uit elkaar vallen in een pushpop of een glaasje stoppen, heb je opeens iets heel hips ervan gemaakt!  :+

:thumb: wat een idee!  :Y

Groetjes San

Bedankt voor het recept!

Groetjes P@trici@

12

Ik eet de taart dan gewoon snel op, minder tijd om me te ergeren aan de uit elkaar gevallen stukken  :lol:  :lol:

Groetjes Karine

13

Voordat je de vulling erin leg, bestrooi ik hem eerst nog met een laagje custard en ook altijd in de vulling gaat custard.

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

14

Voordat je de vulling erin leg, bestrooi ik hem eerst nog met een laagje custard en ook altijd in de vulling gaat custard.

15

en gebruik ook eens 2 a 3 verschillende appelsoorten. Vaak doe ik janagolds, goudreinetten en breaburn door elkaar heen en dat is veel lekkerder nog.

16

Ik maak al eeuwen appeltaart en doe op het deeg voordat ik mijn appels erin doe, een laagje paneermeel en een laagje kaneel. Mmmm.
Ik maak nooit repen, maar maak een dicht dakje met een aantal inkepingen erin.
Ik snij pas als het tijd is om aan te snijden.

Groetjes Louise