1

Onderwerp: Allemaal vragen van een niet zo ervaren bakster

Hallo allemaal,

Ik heb even wat verschillende vragen..
Afgelopen weekend heb ik voor mijn eigen verjaardag een stapel taart gemaakt (mijn 1e stapel)

Maar ik kreeg de taarten helemaal niet strak allemaal hobbels en bobbels (ik gebruik de onderkant als bovenkant) komt dit door het warme weer?

en ik had vulling gemaakt met tropische vruchten en slagroom, (dus telkes in / uit de koelkast) afgesmeerd met botercreme 1:1 met een paar lepels abrikozen jam, nu ging dus de marsepein smelten, komt dat door de jam? of door in / uit de koelkast?

en voor het stapelen had ik rietjes gebruikt, ging prima maar hoe doe je nou zoiets, moet ik die eruit vissen zodat de eters niks merken? of moet ik tegen de eters zeggen dat er rietjes inzitten?

ik mag over een aantal maandjes ook een bruidstaart maken, dus dat wordt ook stapelen, maar dan wil ik niet zo klungelen zoals dit weekend..

Heeft er iemand tips voor mij?

Alvast bedankt!

Groetjes Jessica

2

Re: Allemaal vragen van een niet zo ervaren bakster

Heey Jessica!

Hoop dat ik wat vragen voor je kan beantwoorden :-)

Het kan inderdaad best zijn dat je marsepein is gesmolten door de jam! Dat heb ik namelijk al eerder gehoord! Met deze temperaturen heb ik eigenlijk namelijk alleen maar dat mijn marsepein erg zacht wordt, maar hij is nog nooit gesmolten!
Misschien volgende keer eens alleen afsmeren met BC 1:!?

Wat knap dat je hebt gestapeld met rietjes!! Ikzelf zou dat nooit hebben aangedrufd hahaha! Ik gebruik altijd houten dowels!
En inderdaad met het aansnijden... gewoon de taarten weer van elkaar afhalen en uit de onderste taart de rietjes halen! Geen enkel probleem lijkt mij? Je kan ze er beter zelf uit vissen dan dat je gasten dat moeten doen!

Van de bobbels.. tjsa, kan door warme weer... Was je onderkant wel helemaal mooi strak toen je hem als bovenkant ging gebruiken? Ikzelf draai mijn taarten nooit om, maar snij met de zaag het kapje eraf aan de bovenkant.
Had je een smoother gebruikt om de taart glad te maken?

Nou hoop dat je hier wat aan hebt!!

Groetjes!

3

Hoi Jessica,

Ik heb geen flauw idee waarom je de taart niet strak kreeg. Het enige wat ik kan adviseren is, om goed je smoother te gebruiken, en van binnen naar buiten te wrijven.

Dat je marsepein is gaan smelten kan er inderdaad mee te maken hebben dat je de taart in en uit de ijskast moest zetten. Het zijn toch constant temperatuur verschillen. Heb je de jam wel eerst in laten dikken? (even op het vuur zetten) voordat je hem door de botercreme hebt gedaan?

Ik zou het zelf niet durven om een stapeltaart met rietjes te stutten, en adviseer je niet om dat ook bij de bruidstaart te doen. Een kleine verschuiving, en je hele taart stort in, want rietjes kunnen niet zo veel gewicht dragen. Je kunt veel beter dowels gebruiken.

Als ik een stapeltaart maak, geef ik altijd door dat er dowels in zitten.

Succes!!!

Groetjes San

4

hoihoi,

je hebt al wat antwoorden gekregen zie ik...
nog even voor wat betreft het stapelen...

op t forum staat nog ergens een howto daarvoor, ik zal zo even kijken of ik hem kan vinden, dan zet ik de link hierbij.

enne... bovenin zit een zoekfunctie daar kan je heel veel antwoorden op je vragen vinden ;)

succes!!

there is a thin woman inside me, trying to get out,  i usualy shut her up with chocolate!

5

bij deze de link:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=130997

there is a thin woman inside me, trying to get out,  i usualy shut her up with chocolate!

Summer1985 schreef:

Heey Jessica!

Hoop dat ik wat vragen voor je kan beantwoorden :-)

Het kan inderdaad best zijn dat je marsepein is gesmolten door de jam! Dat heb ik namelijk al eerder gehoord! Met deze temperaturen heb ik eigenlijk namelijk alleen maar dat mijn marsepein erg zacht wordt, maar hij is nog nooit gesmolten!
Misschien volgende keer eens alleen afsmeren met BC 1:!?
Nouja het was ook niet echt gesmolten, maar meer heel zacht ja.. maar dat zal dan weel door het weer komen, toch hou ik het voortaan wel bij alleen botercreme.. dat is veiliger, alhoewel de taart met de chocomouse had ik wel met botercreme afgesmeerd en die zag er hetzelfde uit.

Wat knap dat je hebt gestapeld met rietjes!! Ikzelf zou dat nooit hebben aangedrufd hahaha! Ik gebruik altijd houten dowels!
En inderdaad met het aansnijden... gewoon de taarten weer van elkaar afhalen en uit de onderste taart de rietjes halen! Geen enkel probleem lijkt mij? Je kan ze er beter zelf uit vissen dan dat je gasten dat moeten doen!
Ik was vergeten dowels te bestellen, en ik had een stapel in m'n hoofd en dat moest en zou ik persee doen, dus dan maar met rietjes.. ik heb er wel veel ingedaan hoor. stuk of 12 voor een taart van 20cm.

Van de bobbels.. tjsa, kan door warme weer... Was je onderkant wel helemaal mooi strak toen je hem als bovenkant ging gebruiken? Ikzelf draai mijn taarten nooit om, maar snij met de zaag het kapje eraf aan de bovenkant.
Had je een smoother gebruikt om de taart glad te maken?
mijn onderkant was strak, en ik heb een smoother gebruikt, maar die bleef een soort plakken aan m'n marsepein.

Nou hoop dat je hier wat aan hebt!!

Super bedankt!
Groetjes!

Sannn schreef:

Hoi Jessica,

Ik heb geen flauw idee waarom je de taart niet strak kreeg. Het enige wat ik kan adviseren is, om goed je smoother te gebruiken, en van binnen naar buiten te wrijven.

Dat je marsepein is gaan smelten kan er inderdaad mee te maken hebben dat je de taart in en uit de ijskast moest zetten. Het zijn toch constant temperatuur verschillen. Heb je de jam wel eerst in laten dikken? (even op het vuur zetten) voordat je hem door de botercreme hebt gedaan?
Nee dat heb ik niet gedaan, dat ga ik de volgende keer toch eens proberen, want het is toch wel lekkerder dan botercreme.

Ik zou het zelf niet durven om een stapeltaart met rietjes te stutten, en adviseer je niet om dat ook bij de bruidstaart te doen. Een kleine verschuiving, en je hele taart stort in, want rietjes kunnen niet zo veel gewicht dragen. Je kunt veel beter dowels gebruiken.
ik had er wel veel ingedaan hoor, maar voor de bruidstaart ga ik echt dowels bestellen (die was ik nu vergeten) welke zijn makkelijker? die van plastic of van hout?

Als ik een stapeltaart maak, geef ik altijd door dat er dowels in zitten.

Succes!!!

Ook super bedankt voor de tips

chocotoetje schreef:

bij deze de link:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=130997

bedankt, deze ga ik even goed lezen voor de volgende keer...