1

Onderwerp: Bladerdeegbodem na het verwijderen van blinde vulling

Ik heb een aantal keer een bladerdeegbodem gemaakt, met een blindbakvulling. In 20 minuten laat ik hem bakken en dan staat in alle recepten dat na het verwijderen de taart weer terug in de oven gaat om bruin te worden. Maar dan rijst de bodem gelijk en is het effect van die blinde vulling toch weg?

Wat doe ik verkeerd?

2

Re: Bladerdeegbodem na het verwijderen van blinde vulling

ik begrijp niet wat je precies wilt bereiken met deze bodem?

blind bakken doe je volgens mij alleen als je een quiche maakt van quiche deeg. dat moet namelijk eerst voorgekookt worden, zonder dat het omhoog komt en daarna afgebakken worden met je quiche vulling erin.

maar ik kan ook nog bijleren...

ben dus ben benieuwd wat je precies wilt maken.

3

Ik maak een mascarponetaart, met vruchten (aardbeien of kersen, weet ik nog niet). Daarbij wil ik een "hartige" bodem, met bladerdeeg dus.

Ik bak de bodem blind, zodat deze niet gaat rijzen. Dat doe ik 20 minuten op 220 graden. Dan verwijder ik de blinde vulling (spliterwten in dit geval). Dan heb ik dus een gare, maar blanke bodem. Op alle recepten die ik tegenkom staat: Bak de bodem zonder vulling nog 5 - 10 minuten zodat deze bruin wordt. Maar binnen 2 minuten is de bodem dus gerezen tot net zo hoog als de randen van de taart.

Er is dus iets wat ik blijkbaar niet goed doe, want er wordt nergens gesproken over dat de bodem alsnog gaat rijzen. Weet iemand dit?

4

Teigetje schreef:

Er is dus iets wat ik blijkbaar niet goed doe, want er wordt nergens gesproken over dat de bodem alsnog gaat rijzen. Weet iemand dit?

Ik weet het ook niet, maar ik herken het wel, dus ik lees even mee....

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

5 Laatst bewerkt door suz@nne (01-06-2011 14:21)

bakken met een blinde vulling doe ik regelmatig, maar nooit met een bladerdeeg. Dus ik kan je wat dat betreft geen tips geven, behalve dan, gebruik een ander deeg.

6

20 minuten voor blind te bakken is al vrij lang...is mijn gedacht zo.

Normaal moet je een 10tal minuutjes blind bakken, dan gewoon je vulling er in en dat samen nog een 5-10-15 minuutjes (naargelang de vulling) in de oven.

Dan krijgt je korstje inderdaad een kleurtje, maar komt het toch niet omhoog.

Zo heb je een krokante korst, ook op de bodem, zonder dat ie zwart ziet  :lol:  en is je vulling ook gaar (of warm).

7

het lijkt me id logisch zoals lieselyke het verteld, maar, ik begrijp dat teigetje de vulling helemaal niet mee wil bakken en dus gewoon leuke bakjes wil bakken die je dan later vult...

8

Werkt het ook niet als je allemaal gaatjes met een vork in de bodem maakt?

Zeg wat je meent en meen wat je zegt!

9

ja idd gewoon gaatjes maken anders gaat t sowieso "bladeren"... tompouceplakken moet je ook perforeren dan hoef je de boel niet eens blind te bakken

10

Lieselyke schreef:

Normaal moet je een 10tal minuutjes blind bakken, dan gewoon je vulling er in en dat samen nog een 5-10-15 minuutjes (naargelang de vulling) in de oven.

Maar ik wil de vulling dus inderdaad niet meebakken. Ik wil alleen de bodem hebben van bladerdeeg.

11

misty schreef:

Ook al geprobeerd, zonder gaatjes en met gaatjes. Zonder gaatjes rijst hij harder. Met gaatjes rijst hij dus ook nog.

12

De kinderen vinden mislukte bodems helemaal niet erg... Met een beetje suiker is die toch heel lekker :Y  :lol:

13

Teigetje schreef:
misty schreef:

Ook al geprobeerd, zonder gaatjes en met gaatjes. Zonder gaatjes rijst hij harder. Met gaatjes rijst hij dus ook nog.

moet je nog meer gaatjes maken

14

etmc schreef:
Teigetje schreef:
misty schreef:

moet je nog meer gaatjes maken

Ik heb dat ook verschillend geprobeerd (Inmiddels heb ik al zeker 10 gemaakt) weinig gaatjes, meer gaatjes, nog meer gaatjes...

15

Gebruik je kant en klaar bladerdeeg of maak je het zelf?

Korstdeeg maken kan ook.
bv. 225 gr bloem, 110 gr boter, 2 eierdooiers, 25 gr basterdsuiker, mespunt zout 1 of 2 eetlepels ijskoud water en dan ook 20 minuten blind bakken op 180 graden.
En dan koud vullen.

16

karla59 schreef:

Gebruik je kant en klaar bladerdeeg of maak je het zelf?

Korstdeeg maken kan ook.
bv. 225 gr bloem, 110 gr boter, 2 eierdooiers, 25 gr basterdsuiker, mespunt zout 1 of 2 eetlepels ijskoud water en dan ook 20 minuten blind bakken op 180 graden.
En dan koud vullen.

Korstdeeg ga ik proberen, bedankt! Ik heb kant en klaar bladerdeeg gebruikt.

17 Laatst bewerkt door etmc (03-06-2011 21:44)

Korstdeeg hoeft geen ei en suiker in en t moet getoerd worden anders krijg je geen bladerdeeg...

En op school werkt gaatjes maken wel maar ze moeten er echt doorheen...

18

etmc schreef:

Korstdeeg hoeft geen ei en suiker in

Wanneer je zoet korstdeeg wil zal er toch suiker in moeten en ik zei ook bv. want er zijn meerdere mogeljikheden

19

Ik zou ook zeggen; veel gaatjes. En die gaatjes nadien niet toesmeren met eigeel ofzo (wordt al eens gedaan om mooiere kleur te krijgen.

Maar ik begrijp één ding niet goed uit je uitleg; waarom moet die bodem mooi bruin eruit zien, je doet er achteraf toch de mascarpone in??? :think:

20

Als jezelf bladerdeeg gaat maken, is het volgens mijn weten heel belangrijk welke boter je gebruikt. Staat mij bij dat ik ooit heb gehoord dat je daar toerboter voor nodig hebt. Uit een ver verleden, hahaa. ooit geleerd!  wat het nut precies is, weet ik echt niet meer.

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

21

Hoe ziet je bodem er na het blindbakken uit dan? In principe zou deze dan ook gaar moeten zijn toch?

Ik zou het als volgt doen; bladerdeeg in de vorm, gaatjes prikken, bakpapier in het midden, blindvulling erop. Evt 4 minuten voor tijd de zijkanten met melk besmeren en suiker op strooien.

Volgens mij is de bodem dan gaar genoeg om te vullen, je moet hem echter wel goed laten afkoelen, bruin hoeft hij zeker niet te zijn omdat je er toch vulling op doet.

Succes! (mij loopt het water alvast in de mond)

Groetjes Syl,
Piece of Pie!

22

karla59 schreef:
etmc schreef:

Wanneer je zoet korstdeeg wil zal er toch suiker in moeten en ik zei ook bv. want er zijn meerdere mogeljikheden

dat doe je erop nooit erin omdat de suiker het deeg kan scheuren door de kristallen

23

Sylliek schreef:

Hoe ziet je bodem er na het blindbakken uit dan? In principe zou deze dan ook gaar moeten zijn toch?

Ik zou het als volgt doen; bladerdeeg in de vorm, gaatjes prikken, bakpapier in het midden, blindvulling erop. Evt 4 minuten voor tijd de zijkanten met melk besmeren en suiker op strooien.

Volgens mij is de bodem dan gaar genoeg om te vullen, je moet hem echter wel goed laten afkoelen, bruin hoeft hij zeker niet te zijn omdat je er toch vulling op doet.

Succes! (mij loopt het water alvast in de mond)

Misschien wil ik het wel te perfect hebben ;)
Er is inderdaad niets mis met de bodem, maar iets in mij zegt dat hij ook bruin moet zijn...

Ik ga het korstdeeg proberen en een andere optie is een wenerbodem, ga ik ook proberen. Genoeg te bakken dus nog  :D

24

etmc schreef:
karla59 schreef:
etmc schreef:

dat doe je erop nooit erin omdat de suiker het deeg kan scheuren door de kristallen

Ja inderdaad #etmc zo heb ik het ook geleerd op school.  :Y

En dat toeren is ook nog best een hele klus, dat niet zomaar na 1 keer uitrollen goed is.  :s

Live te life you love, love the life you live!!!
www.linseysbakery.nl

25

Nee idd...