1

Onderwerp: Hoekjes van een vierkante taart even hoog krijgen

De hoeken van mijn vierkante taart zijn steeds lager dan het midden van de taart. Nu heb ik al een stukje afgesneden aan de bovenkant en natuurlijk omgekeerd, maar dan zijn ze nog niet op de bodem. Moet ik bij het vullen het deeg in de hoeken wat omhoog laten lopen?

Hoor graag jullie ervaringen.
Bedankt!

2

Re: Hoekjes van een vierkante taart even hoog krijgen

Ik lees mee want dit probleem herken ik wel.
Ik probeer het meestal op te lossen met botercrème maar dat werkt niet goed. Als ik het fondant of marsepein er overheen leg en de boel ga gladwrijven druk ik toch de botercrème weer mee naar beneden  :nooo

Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)

3

Heb even wat topics hierover teruggelezen.............een die daarin steeds terugkomt is om op een lagere temperatuur te bakken, bake even strips gebruiken, en het beslag in de hoeken omhoog duwen:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=120220
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=125889

Of de truc met de handdoek: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=46545

4 Laatst bewerkt door Hullie (02-06-2011 23:09)

Gebruik je toevallig de pme bakvorm? Die heb ik ook en die hoeken aan de onderkant zijn afgerond.. en als je je taart omdraait heb je dus afgeronde hoeken aan de bovenkant  :/  Ik weet niet of je dit bedoelt, als dat zo is dan helpt op lagere temp. Bakken ed. Niet....
Ik heb hier een tijdje terug ook een topic over geopend
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=145775

Groetjes Hulya

5

Ik heb dat probleem ook met een bakblik dat ik bij de Sligro heb gekocht. In het bakblik zelf zie ik niks, is volgens mij helemaal recht maar als ik mijn taartje eruit haal zijn de hoeken allemaal lager.
Ik vind het een mysterie haha.

Heb nog een ander vierkant bakblik (vrij duur weet ff niet welk merk) en daar heb ik het nooit bij (dus ik kan het wel haha).

It's just a piece of cake

6 Laatst bewerkt door Sandra-lala (03-06-2011 08:53)

Hullie schreef:

Gebruik je toevallig de pme bakvorm? Die heb ik ook en die hoeken aan de onderkant zijn afgerond.. en als je je taart omdraait heb je dus afgeronde hoeken aan de bovenkant  :/  Ik weet niet of je dit bedoelt, als dat zo is dan helpt op lagere temp. Bakken ed. Niet....

Groetjes Hulya

Ja klopt, ik heb idd de pme en je ziet in je vorm de afgeronde hoeken al.
Als je daar het verhaal van te hoge temp en niet meer voldoende rijzen bij optelt krijgt mijn vierkante biscuit bijna  een 'blanda' vorm.

Oh ik vergeet jou te bedanken Karin09 voor het erbij zetten van de eerdere topics. We gaan met de tips aan de slag!

7

Bedankt voor jullie reacties en de linkjes naar de andere onderwerpen. Ik heb vandaag een vierkante spiderman taart gemaakt en heb bij het vullen van de taart steeds mijn vinger onder de hoeken gehouden waardoor ik de taart daar niet naar beneden kon duwen. Daardoor is de taart nu wel mooi geworden. Volgende keer zal ik bovenstaande tips natuurlijk ook gebruiken.
Ik heb inderdaad ook een PME bakpan...

8

Ik heb er ook last van,zo zonde! Met het door snijden gaat het vaak dan al helemaal fout. Ik las dus dat die strips niet om een multisize pan passen. En ik bakken op 150 graden,en ga dan verhogen. Das toch ook niet hoog? Als iemand hier DE gouden tip heeft,ben ik die persoon eeuwig dankbaar...

9 Laatst bewerkt door karla59 (04-06-2011 15:00)

.

10

Een eitje en mix extra...... de vorm ophogen met bakpapier en dan als ie klaar is gelijk met de bakvorm snijden..... tatarataaaaaah!

Beauty is in the eye of the beholder...

11

Sandra-lala schreef:
Hullie schreef:

Groetjes Hulya

Als je daar het verhaal van te hoge temp en niet meer voldoende rijzen bij optelt krijgt mijn vierkante biscuit bijna  een 'blanda' vorm.

Oh ik vergeet jou te bedanken Karin09 voor het erbij zetten van de eerdere topics. We gaan met de tips aan de slag!

Huh, hoe doe je dat dan? Ik heb ook pme en hij kwam perfect strak eruit, wel bake even stripes gebruikt en water (jouw tip) gesprayed.

12

Sandra-lala schreef:
Hullie schreef:

Groetjes Hulya

Huh, hoe doe je dat dan? Ik heb ook pme en hij kwam perfect strak eruit, wel bake even stripes gebruikt en water (jouw tip) gesprayed.

13

Mijn pme bakpannen hebben afgeronde hoeken, dus hoe strak mijn kapsel er verder uit komt de hoekjes zijn rond.
Als het dan zo is dat de zijkant (door de te hoge temp) eerder gaar is en niet genoeg omhoog komt dan blijven die hoeken lager dan de rest van je kapsel. Die lopen dan niet rond maar zijn lager dus als je het kapsel dan gaat omkeren, snijden etc wordt het (oké iet wat overdreven misschien) bijna een bolletje. Vandaar mijn blanda opmerking.
Snap je wat ik bedoel??

Die bake even strips klinken wel handig voor dit probleem maar als ik lees dat de zijkant niet bruin wordt en kruimelig blijft ga ik weer twijfelen. Daarbij heb ik ook wel een beetje zoiets van......wat een hoop toeters en bellen (gedoe) om een vierkant kapsel te bakken  :o

@ go4cake: ik hoop niet dat je het erg vind dat ik zo veel in je topic reageer......

14

@Sandra-lala: geeft niets, is alleen maar leerzaam  :Y

15

Sandra-lala schreef:

Mijn pme bakpannen hebben afgeronde hoeken, dus hoe strak mijn kapsel er verder uit komt de hoekjes zijn rond.
Als het dan zo is dat de zijkant (door de te hoge temp) eerder gaar is en niet genoeg omhoog komt dan blijven die hoeken lager dan de rest van je kapsel. Die lopen dan niet rond maar zijn lager dus als je het kapsel dan gaat omkeren, snijden etc wordt het (oké iet wat overdreven misschien) bijna een bolletje. Vandaar mijn blanda opmerking.
Snap je wat ik bedoel??

Die bake even strips klinken wel handig voor dit probleem maar als ik lees dat de zijkant niet bruin wordt en kruimelig blijft ga ik weer twijfelen. Daarbij heb ik ook wel een beetje zoiets van......wat een hoop toeters en bellen (gedoe) om een vierkant kapsel te bakken  :o

@ go4cake: ik hoop niet dat je het erg vind dat ik zo veel in je topic reageer......

Aha, nou ja anders moet je t toch maar ns laten zien op de freubelavond  :D
en ik dacht de bovenkant/onderkant het is maar hoe je t bekijkt die hoeken zijn niet gerond. De zijkant wordt alleen niet bruin als je stripe niet goed aanbrengt dus bijv dubbel. Ik vind ze erg fijn en ze komen mooi bruin, gelijkmatig gerezen eruit, hoef eigenlijk niets weg te snijden en kan dus als ik wil ook de boven/onderkant boven gebruiken. Wel heb ik een oventhermometer gekocht om te zien wanneer de oven welke temperatuur heeft. Ik verwarm dus 10 min voor, dan is de oven 140 graden als ik hem op 180 in stel, hij doet er dan nog 10-15 min over om echt 180 te worden.