1

Onderwerp: Mijn eerste 3 taarten, waarvan 2 op bestelling :)

Hallo lieve mensen,

Ik had al een hele tijd geleden beloofd mijn eerste taarten te posten, maar heb er nu pas echt de tijd voor :shh:
Ik wist niet hoe ik de foto's in het forum moest plaatsen :o , dus heb ik ze op hyves gezet en de link hier geplaatst, dus om de foto' s te bekijken moet je op de link klikken

Als ik zelf zo kijk, zie ik al een grote verbetering, maar ik kan tips heel goed gebruiken. Dus kom maar op met die tips!

Dit is de eerste taart, eerste keer bakken, vullen, en RI. De letters kwamen niet helemaal uit en omdat ik bij het schrijven van de zijkant afgeleid was, stond er racining coco ipv racing. Ik ging dus verder met schrijven terwijl ik al moest stoppen :lol:  :lol:  :lol:
http://slimke.hyves.nl/album/64367006/Z … _state__=6

Dit was mijn 2e taart en mijn eerste taart op bestelling. De roosjes van RI waren niet zo goed gelukt. Ik kreeg de RI maar moeilijk uit de zak en nog bleven ze niet goed rechtop staan. Heeft iemand hier nog tips voor?
http://slimke.hyves.nl/album/64367006/Z … _state__=7

Mijn 3e taartje. Ik zie nu pas dat er behoorlijk wat deukjes in de taart/fondant zit. Deze taart heb ik gemaakt voor de 25 jarige trouwdag van S****** ouders. Ik vond vooral de duiven goed gelukt en de bloemen. Kwamen we erachter dat je fondant niet in de ijskast moest leggen. Misschien dat de fondant daardoor ook nog zacht was. Ook hier het schrijven met RI weer niet goed gelukt.
http://slimke.hyves.nl/album/64367006/Z … _state__=8

De vullingen:
Taart 1: deze vulling weet ik niet meer.
Taart 2: grote onderste taart: aardbeienmouse aan een kant, gele room met aardbeienjam aan de andere kant. De ronde bovenste taart gevuld met chocoladefudge en kersenjam
Taart 3: Alleen chocoladefudge

Tot nu toe heb ik me aan de 'basisvullingen' gehouden. Welke vulling is nog meer makkelijk te maken en natuurlijk erg  lekker, dus dat het door veel mensen besteld wordt?

Ik hoor graag wat jullie van mijn taarten vinden ;)  ;)

Taarten maken is als kunst. Kunst is taarten maken.

2

Re: Mijn eerste 3 taarten, waarvan 2 op bestelling :)

Je profiel op hyves is niet zichtbaar voor iedereen, dus ik kan niets zien!

3

IngridB schreef:

Je profiel op hyves is niet zichtbaar voor iedereen, dus ik kan niets zien!

:cool: Ik ook niet jammer

Hoe meer taarten,hoe meer vreugd!

4

Leuke taarten...maar waarom meteen op bestelling?  Ik zou eerst flink gaan oefenen.
Een tip? Gebruik gewoon uitstekers voor de tekst en geen ri ;)

5

ik zie niks..

je had wel snel een bestelling al bij de 2e taart?

6

Blijkbaar ben ik 1 van de weinige die ze kan zien  :think: Heb ze daarom even hier onder gezet.

Taart 1.
http://94.100.121.97/1320200001-1320250000/1320225301-1320225400/1320225395_5_JbU4.jpeg

Taart 2.
http://94.100.118.146/1320200001-1320250000/1320225401-1320225500/1320225436_5_niIM.jpeg

Taart 3.
http://94.100.126.103/1320200001-1320250000/1320225401-1320225500/1320225464_5_GeFd.jpeg

7 Laatst bewerkt door marga-vink (01-06-2011 08:43)

Apart hoe je taart 2 hebt gestapeld

je ziet wel verbetering in je taarten

knap dat je gelijk op bestelling durft te maken

ben ik eigenlijk wel benieuwd wat je voor deze taarten gevraagd hebt

8

Hallo,

Ja sorry, ik had het album ingesteld als voor iedereen zichtbaar, maar blijkbaar kon toch niet iedereen het zien.

@Wjanzen: Heel erg bedankt dat je de foto's erin gezet hebt. Zou je mij misschien kunnen uitleggen hoe ik dat moet doen...of iemand anders die het weet natuurlijk.

En waarom meteen op bestelling? Ik had toen nog helemaal niet van dummies gehoord :P  De vriendin van mijn ouders wilde graag een taart voor de 6e verjaardag van hun dochter, dus had ik de kans mij eens lekker uit te leven, aangezien ik dan meteen reclame kon maken en kon oefenen. Ze had het niet erg gevonden als de taart mislukt was, als hij maar lekker is ;)  En omdat ik vaak met dat meisje omga, had zij alles leuk gevonden, zolang ik het maar gemaakt had.

Tussen taart 1 en 2 zit ongeveer 2 weken.
Uitstekers is misschien een goed idee, maar ik moet alles met beetjes kopen, dus dat is iets voor later.

@Marga-vink: Ja, bij taart 2 was het de bedoeling een zwevend podium te maken. We hadden namelijk een plateau met poten gekocht.  Bleken de poten veel te hoog te zijn, dus dat er nog 1,5 taart tussen paste en het plateau niet breed genoeg. Toen hebben we met hetzelfde plateua gewoon een stapeltaart gemaakt.

Vanaf nu begin ik eigenlijk pas met oefenen, maar toen zag ik een bestelling vooral als het uitbreiden van mijn kunnen.
Nu zie ik bestellingen ook nog steeds als leerervaring, maar doe ik ook zo meer oefenen.

Taart 1 was gratis, omdat dit een oefentaart was.
Taart 2 was een vriendendienst, dus ook gratis.
Taart 3 zou 20 euro kosten, maar door een paar scheurtjes heb ik er 17,50 van gemaakt.

Zijn er nog meer mensen die iets kwijt willen over mijn taarten/tips geven?

9

als tip blijven oefenen haha

waarom ik vroeg wat je er voor vraagt is omdat je nog kan zien dat je een beginner bent vooral je eerste

Die prijs die je er voor gevraagd heb vind ik gedurfd meestal vraag ik de materieel prijs plus 5 of 10 afhankelijk van de grote omdat ik mezelf ook nog als beginner zie

10

@marga-vink: Hoe bedoel je gedurft. Te duur of te goedkoop?

11

iedereen moet zelf weten wat je voor een taart vraagt
laat ik dat er bij zeggen maar voor je 3de taart had ik het er niet voor betaald als ik eerlijk ben

is niet om je tegen de schenen te schoppen maar ben liever eerlijk

12

Neenee, wil ook dat mensen eerlijk zijn, maar wat had jij er dan voor willen geven?

13

Hey,
Ik ben ook maar een beginner en als mensen me vragen om iets te bakken dan vind ik het zelfs lastig om de onkosten te rekenen... Ik zie elke gelegenheid om een uitvlucht om te oefenen  :)  Vooral geboortes (babyboom in de vriendenkring) of zondagse familiebezoekjes ofzo. Wanneer ze dan vragen om iets in opdracht te maken dan hou ik gewoon alle rekeningetjes bij en tel ik alles mooi op.
Maar waag me alleen nog maar aan heel simpele opdrachtjes die ik dan meestal vooraf voor mezelf nog eens probeer.
Ik vind dat je je benodigdheden best mag recuperen maar om te oefenen kan je de mensen moeilijk laten betalen...

Voor de laaste taart denk ik dat je met 10 euro je onkosten wel terug hebt... En meer zou ik er eerlijk gezegd ook niet aan geven.
Zie elke uitvlucht dus als een oefenkans, en trakteer je vrienden en familie op heerlijke taarten. Zie het als een hobby, niet als bijverdienste. Ervaring komt vanzelf en dan zullen er vast en zeker klantjes volgen die met plezier 20 euro voor je taarten zullen geven!

Tegenwoordig bestaan er van die restaurants waar de klanten zelf mogen kiezen hoeveel ze voor hun eten betalen. Misschien moeten we dat wel op onze taarten toepassen  :)

14

ik heb eens uitgerekend dat je met 1,10/1,20 per stukje uit de kosten bent (en dan met slagroomvullingen) :Y

succes met oefenen :thumb:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

15

Wow, 10 euro vind ik eerlijk gezegd een beetje laag. Het is een taart met 25 cm doorsnee en volgens de site dus voor 17 mensen. 17*1.10 = 18,70 euro. Dat zouden de onkosten zijn volgens Carien als je slagroomvulling gebruikt. Ik heb chocoladefudge gebruikt en hier zit best wel dure chocolade in. Ik heb dus eigenlijk verlies gedraaid, want heb de onkosten niet terug en al het geld dat ik uitgeef om bakvormen etc. te kopen.

Ik vind mijn taart dus echt niet te duur..

16

Ja maar, met alle respect, is dit je hobby of je beroep? De meeste taarten die ik tot nu toe heb gemaakt heb ik óf weggegeven óf tegen kostprijs gemaakt. Zo kan ik lekker fröbelen en oefenen om mezelf te verbeteren zonder al te hoge verwachtingen. Vaak kreeg ik dan wel een fooi omdat ze m'n taarten zo mooi vonden, maar echt niet dat ik al mijn non-food materialen eruit kan halen hoor! Mijn bakblikken, rollers, uitstekers, etc. betaal ik hoofdzakelijk zelf en het geld dat ik extra krijg spaar ik op voor nieuwe spulletjes. Voor mij is het mijn hobby en hobby's kosten nu eenmaal geld. Een andere hobby van mij is visagie, hier heb ik behoorlijk wat (professionele en dure) make-up voor gekocht. Maar dit haal ik er ook niet allemaal uit bij een opdracht hoor!

Het leuke van het maken van taarten is dat het een hobby is waarmee je soms wat geld over kunt houden voor nieuwe spulletjes, maar als jij vindt dat je meteen al je materiaal eruit moet kunnen halen dan vraag ik me af of jij dit wel als een hobby ziet?

17

Het is ook niet de bedoeling dat ik van 1 taart zo veel winst heb dat ik de prijs van een bakblik terug heb. Zoals ik al zei, ik heb deze taart met verlies verkocht. En met verlies bedoel ik niet dat ik er geen winst op heb gemaakt, maar dat ik als het ware een kleine vergoeding voor de taart heb gekregen.

En ja ik zie dit als een hobby, maar dan mag ik er toch wel wat geld voor vragen als mensen een taart bij mij bestellen?

18

Tja, ik vind dat als je er geld voor vraagt ( lees winst) dat je er ook voor moet zorgen dat je taart er prima uitziet en dat kan natuurlijk nog niet na 3 taarten.........

Maar ik vind ze voor eerste taarten best leuk !

19

Ja, maar dat probeer ik dus duidelijk te maken. Iedereen denkt dat ik er winst op maak, maar dat is niet zo.
Taart 1 en 2 waren gratis en taart 3 heb ik 17,50 euro voor gevraagd, terwijl met de berekening van Carien ik er 18,70 euro voor had moeten vragen om de onkosten kwijt te raken.

En Marinina nog bedankt dat er ook nog leuk commentaar vanaf kan ;)

20

Ik zeg helemaal niet dat je er niks voor mag vragen, tuurlijk mag dat! Het is immers niet de goedkoopste hobby die er is en de ingrediënten die je ervoor gebruikt zou ik sowieso rekenen want dat eten de mensen immers ook op. Maar ik zou eerst nog even flink wat oefenen voordat je echt opdrachten aan gaat nemen waar je een dusdanig bedrag voor vraagt dat je niet alleen je ingrediënten en onkosten (bijvoorbeeld het gebruik van je oven of slijtage van je bakpannen) eruit haalt, maar er inderdaad winst mee behaalt.
Niet dat je taarten verschrikkelijk lelijk zijn hoor, begrijp me niet verkeerd! Ze zien er best netjes uit, zeker voor eerste taarten. Maar probeer eerst de basis, zoals het strak bekleden van een taart, nog eens goed te oefenen. :)
Hopelijk vat je dit niet als kritiek op want ik bedoel het goed. Zeker bij je tweede taart zie je dat jij creatief bent dus dat gaat zeker goed komen! :)

21

Ik denk niet dat je een bestelling als leerervaring moet zien. Mensen betalen je veel geld voor een taart en dan moet'ie toch perfect zijn. Dus eerst heeeeel veel oefenen voor familie en vrienden en daarna kun je eens een keertje misschien een betaalde opdracht aannemen.

En 20 euro vind ik toch erg veel voor een beginnerstaartje hoor, ook zonder scheurtjes. :/  Ik zou het er niet voor durven vragen, Om heel eerliijk te zijn zou ik er helemaal geen geld voor durven vragen en hem gratis weggeven hebben. Dit zeg ik niet om lelijk tegen je te doen, maar er zijn zoveel verbeterpunten en ikzelf ben nogal perfectionistisch. ;)   

Mijn tip:blijf heel veel oefenen en informatie zoeken over het decoreren van taarten. Je zult zien dat je taarten steeds mooier gaan worden.  :Y

22

Tot nu toe heb ik meer geld uitgegeven dan dat er in gekomen is. Het is nl. best wel een dure hobby, zeker wanneer je de molds graag wil hebben (net als ik dus  O-) ). Wat de onkosten betreft...ik heb ooit eens uitgerekend dat ik voor een 25 cm ong. €15.00 kwijt ben. Ik heb een hoge biscuit die ik 3x vul (vlaaivulling en bc van mix). Moet er wel even bij zeggen dat ik gas en zo niet mee gerekend heb maar dat komt wel weer goed door de 'fooi' die ik vaak krijg  ;) .

23

Heb je dan nog tips om de taart strakker te maken. De 3e taart vond ik overigens ook niet zo goed gelukt als de 2e, deze vond ik gladder en er zaten minder scheurtjes in het fondant.

Op dit moment maak ik ook alleen voor vrienden enzo, die het ervoor over hebben mij ervoor te betalen. En oefenen ga ik doen, weet iemand misschien waar je goedkope dummies krijgt? Als het mogelijk is ergens in Limburg.

Nog een vraagje: Als je een taart maakt en die meegeeft, waar geef je die dan op mee? Dus welke plaat. Zijn die kartonne platen van 4mm stevig genoeg of moet je die van 10mm hebben? Of heeft iemand een goedkopere manier om de taarten zo af te leveren?

Ook ga ik voor het einde van het schooljaar een afscheidstaart maken voor onze klas. Dit wordt ok een stapeltje aangezien ik maar 3 bakvormen heb en ik 26 mensen in de klas heb zitten. Deze taart is ook gratis en om mee te experimenteren, maar ook om indruk op andere mensen te maken, zodat er wat meer mensen zijn die ooit een taart willen bestellen.

24

De taarten van jou zijn aan de bovenkant nogal bobbelig. Dit kan je voorkomen door je biscuit om te draaien. De onderkant wordt dus de bovenkant. Goed afsmeren met bc en op laten stijvenin de koelkast. daarna met een warm mes nog gladder maken. Dit zijn toch echt basistechnieken. Lees de FAQ eens goed door. Daar vind je heel veel antwoorden op je vragen

Succes.

25

Tja als mensen het er voor willen geven dan moeten ze het toch zelf weten denk ik dan ;)

Ik ben ook nog maar een beginner en heb zelf gister mijn eerste stapeltaart in opdracht gedaan en heb daar 25 euro voor gevraagd (was een 25 en 20 cm taart ) zal dat dan misschien ook teveel zijn of juist te weinig ? 
Ik zie soms ook prijzen waarvan ik denk pfff is dat nog hobby ? (en die mensen hebben dan ik ben een "hobbybakker" op de site staan )

Maar even over je taarten: opzich zien ze er wel goed uit hoor!