1

Onderwerp: willen jullie mij helpen bij mijn eerste bruidstaart??

Ik weet het... er zijn al honderduizend topics over bruidstaarten... ik heb al heel wat 'insane query' meldingen gehad in mijn zoektocht naar antwoorden!  :lol:  :lol:  :lol: En ongetwijfeld staan alle antwoorden op mijn vragen ergens al... Maar ik wil zoooo graag ook ff van me af schrijven, want ik ben zenuwachtig!! Ook al is het voor een vriendinnetje... Het blijft natuurlijk toch een bruidstaart he? Ik ben koningin-zorgen-maken, dus... Willen jullie me helpen?? Heeeeeeel erg bedankt!

De bruid heeft het proeftaartje gekozen met de orchidee, ik ben blij!  :Y Hier staat mn bakseltje: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=151113
Nu ben ik aan het inkopen, en dat valt nog niet mee... De eerste vragen komen al boven drijven, namelijk:

De taart moet voor ongeveer 90 mensen zijn, en de bruid en ik waren het erover eens dat telkens 7,5 cm verschil tussen de lagen het mooiste was bij dit ontwerp. Ik kwam na heel wat gereken uit op: 40-32,5-25-17,5 De bovenste moet ook niet te klein worden, want er moet nog een topper bovenop. Zit ik nu een beetje goed met deze taarten? Heb ik genoeg stukjes? En gaat het er wel mooi uitzien zo? 40 cm zeg.... wat een joekel.... Wat mij meteen bij de volgende vraag brengt:

Cakedrums gaan maar tot 40 cm, wat ga ik dan onder die onderste taart doen? Er moet wel een rand uitsteken nog, anders kan ik die parels nergens kwijt... Moet ik zelf aan het figuurzagen slaan? bekleden met fondant en een lint en de taart met een cakeboard eronder? Iemand nog een briljant idee?

Waarom bestaat bakblik 32,5 cm 10 cm hoog niet?? Alle maten zijn er in 10 cm hoog, behalve 32,5 cm!! Da vink dus echt stom...  :D Dan maar een lager bakblik kopen en 2 keer bakken? Of weet iemand een merk die het wel heeft?

Wat kan ik het beste gebruiken om te stutten? plastic in de onderste laag, hout in de bovenste twee? En dan cakeboards ertussen?

Moet ik voor een 40 cm taart nog een heating rod gebruiken ofzo? Ik heb nog niet groter gebakken dan 25 cm, is 40 cm lastig?

Er komen vast meer vragen bovendrijven als ik eenmaal aan de slag ben, mag ik jullie via dit topic dan weer lastig vallen? Heeeeeel erg bedankt voor jullie hulp!!

2

Re: willen jullie mij helpen bij mijn eerste bruidstaart??

Ik heb even geen antwoorden voor je................maar wil je alvast veel succes wensen met deze taart, en kan me goed voorstellen dat je zenuwachtig bent...........maar het gaat je ongetwijfeld lukken!  :thumb:

3

Jouw taarten zijn zo mooi en leuk, dit gaat je 100% zeker ook heel goed lukken!!!

Heel veel succes en plezier ermee!

Voor wat betreft het onderbord: MDF plaatje (12mm of 18mm) op maat laten zagen bij de doe het zelf-markt, is gratis..... :), mooi papier erom, bloemenfolie erom et voilá een prachtig 'onderbord'.

4

Past een 40 rond wel in je oven...? Zou mijn eerste vraag zijn.
Veel succes, maar dat zal wel lukken. Proeftaartje was al  :thumb:

5

Goh, das een goeie biggeltaart! Ik ga meteen even meten!  :lol: En bedankt allemaal voor jullie harten-onder-riemen!  :Y

6 Laatst bewerkt door Carien (01-06-2011 08:00)

volgens mij zijn die grote vormen halve ronde, dus dat je 2 halve ronde tegen elkaar aanlegt ( :think: zal ook wel met warmteverdeling te maken hebben)

Plaat idd laten zagen bij de doehetzelf, dan zijn ze mooi haaks :) Of met een mooi papiertje of fondant eroverheen (dat dan niet meer gegeten mag worden :s )

volgens mij idd onderste 2 plastic en bovenste 2 hout;  :think: maar je hebt zelf toch al eerder hoge stapels gemaakt? Deze is misschien breder, maar dat maakt niet uit lijkt mij tenminste.

Verder, gewoon adem blijven halen ;) en een goede planning maken. Je hebt jezelf al wel bewezen lijkt mij, dus dit gaat helemaal goed komen :thumb:  :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

7

Volgens mij is 40 cm ook te koop als twee halven. In de onderste zou ik zeker wilton dowels doen en in de andere kan wel hout. Cakeboards ertussen is veel steviger. Ik zou de onderplaat wel minstens 50 cm houden zodat je ook grip hebt met dragen. Je zou inderdaad van 32,5 gewoon 2 lagen kunnen bakken of hem met behulp van een karton of drum voor de maat uit 40 cm snijden

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage

Volgens mij heb ik een grotere cake drum hoor... Kijk even bij het Suikeratelier anders.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

9

voor 40 cm bakken heb je echt een heating core of iets dergelijks nodig. ik had laatst eentje van 35 cm vierkant en dat vond ik echt al een draak om te bakken.

en als ik jouw was zou ik al je taarten op dezelfde hoogte bakken. 7,5 dus. want met vulling, botercreme en fondant komt er nog wel een paar cm bij hoor.

cakedrum inderdaad laten zagen bij de bouwmarkt. ik had laatst heel mooi tafelzeil gekocht bij de novy (soort blokker/marskramer) en daar had ik de cakedrum in ingepakt. zag er heel sjiek uit en hoe je ook niet met cellofaan te klooien je hoeft je drum dan ook niet te bekleden  :). het was een mat wit tafelzeil met een sjiek glanzend wit ruitpatroon erin. 

heel veel succes! je kunt het echt!  :thumb:

10

Whahaha! ONZETTEND bedankt voor de tip dat ik mijn oven moet opmeten! Want er past dus max 35 cm in...  :lol: Nou ja, scheelt weer 40cm stress, en kan ik gewoon zo'n 40cm cake drum kopen voor eronder, ook wel makkelijk... Maar nou kom ik alleen niet aan genoeg personen als ik 7,5 cm verschil tussen de lagen aanhou... Toch maar naar 5 cm dan? Wat is gebruikelijk? Wat vinden jullie mooi?

11 Laatst bewerkt door Nel (01-06-2011 11:16)

Ik heb meestal 5 cm verschil tussen de lagen. Dat vind ik nog steeds mooi hoor. (Kijk maar even op mijn site, bij bruidstaarten staan er een stuk of 2).
Als je niet helemaal aan je aantal komt: mag er geen los snijtaartje bij?
Succes verder!

O ja, mijn taarten zijn ca. 8 cm hoog.

12

Een Bruidstaart wordt altijd wel kleiner gesneden dan een verjaardag en aks je de onderste van cake maakt kan je er nog meer uithalen als hè uitgaat van 10 cm hoog bakblik en dan 35/30/25/20 zit je al op 100 personen.

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage