1

Onderwerp: vlaaifruit?

Als jullie het hebben over 'gevuld met vlaaifruit' is het dan altijd DE Vlaaifruit van HAK? Ik zag deze blikken bij de bakafdeling, maar een blik kersen zat er niet bij (kan ook aan het assortiment van de winkel liggen). Vroeg me af of jullie ook gewoon de potten kersen/aardbeien o.i.d. (die bij de appelmoes enzo liggen ;)) gebruiken? En waarom is De Vlaaifruit eigenlijk zo anders?

Als je dit gebruikt als vulling, doe je dan nog een dun laagje onder de kersen? Of tremperen? Het lijkt me dat het vocht van de kersen in het biscuit gaat zitten.
Ik wil mijn taart graag vullen met een laag kersen (dus die je ook op de MonChou taarten doet) en een laagje yoghurtbavarois. Hij moet wat fris blijven dus niet door dat extra laagje weer zoeter worden. Wat raden jullie aan?

2

Re: vlaaifruit?

van het meeste blik en potfruit moet je het vocht indikken want anders wordt het een kliederboel, vlaaifruit is al gelei-ig dus dat is wat minder vochtig, als je kersen wil gebruiken zou ik ze dan of uit laten lekken en afdeppen met een doekje of de boel met een beetje vocht in een pannetje doen en dan maizena of geleisuiker erbij doen

3

Ik zou even de volgende winkel induiken....kersen is er wel...zo handig en heerlijk in de combinatie die jij zegt.......
succes!!

4

als het er niet is neem ik weleens een pot kersen op sap en dat sap dik je in met taartina werkt ook heel goed en is ook erg lekker

je kan best 3 keer vallen, als je maar 4 keer opstaat

5

Ik gebruik bijna alleen maar vlaaifruit. Ik doe er niks mee, ik doe het zo op de taart en nog nooit een probleem mee gehad ( ook heerlijk met een laag monchou vulling, zie recepten )
En wat ik ook weleens doe is slagroom mengen met een blik aardbeien vlaaifruit even wat klopklop bij en smullen maar :9

Liefs van Christel
www.taartvanchris.hyves.nl

Okee, inderdaad naar een andere winkel dan.

Maar als je MonChou taart maakt dan doe je de kersen er toch ook gewoon meteen vanuit de pot bovenop en dat is toch ook wel dikkig? Je hebt volgens mij ook 2 soorten, die op sap is inderdaad hel waterig (dan gaat het meer om de kersen en eet je dat vocht er ook niet persee bij op).

Ik trouwens op de AH webwinkel dat er overal bij de potten fruit staat: 'op lichte siroop of op sap'. Die lijken me inderdaad allebei te vochtig. Misschien dat HAK vroeger die fruitjes die dikker zijn en voor op o.a. MonChou taart bedoeld zijn, gewoon in pot hadden? En dat ze daar nu Vlaaifruit van hebben gemaakt ofzo.

Maar als jullie dat dan doen, doe je dan nog een laagje onder ivm doorlekken in de biscuit?

8

Ook voor de monchou taart gebruik je vlaaifruit. Eerst waren ze van JonkerFris maar die zijn niet meer te koop. En vlaaifruit kun je zo vanuit het blikje op je taart storten, geen laag eronder dat is echt niet nodig.

Liefs van Christel

9

Oh ja in sommig winkels staan ze bij bij blikjes en potjes groente/fruit maar ze kunnen ook bij de taart bak spullen staan.

Succes  :thumb:

Liefs van Christel

10

ik heb laatst bij me zusje ook vlaaifruit kersen gebruikt... was goed gelukt...
en bij c1000 hebben ze het ook, had ze laatst in de aanbieding gekocht... zelfs naar de aanbieding stonden ze er nog...

11

Okee bedankt voor de tips.

Misschien toch een laagje witte chocoladepasta, maar gewoon omdat het lekker is? :P

12

als ik vlaaifruit gebruik, zijn dat inderdaad de HAK blikjes. Die hoef je niet in te dikken en daar wordt het biscuit ook niet heel zacht/nat van. Ik heb nog nooit fruit op lichte siroop of sap geprobeerd, maar die zul je inderdaad wel moeten indikken, anders gaat dat niet goed.

Vandaag is mijn lievelingsdag!
www.label6.nl

13

Ik vind de blikjes vlaaifruit ideaal en ik heb 4 smaken kunnen ontdekken namelijk:
* Kersen
* Aardbeien
* Tropisch fruit
* Bosvruchten
Zowel bij de Jumbo als de C1000 hadden ze alle smaken

Verder bestaat er ook nog vlaaifruit van Jonker Fris (dit is er al eeuwen haha) en die hebben ook kersen, staat meestal gewoon bij de conserven en niet bij de bakspullen zijn blikjes met een grijs etiket en een foto van kersen of wat er anders in zit.

It's just a piece of cake

14

Ellen1981 schreef:

Verder bestaat er ook nog vlaaifruit van Jonker Fris (dit is er al eeuwen haha) en die hebben ook kersen, staat meestal gewoon bij de conserven en niet bij de bakspullen zijn blikjes met een grijs etiket en een foto van kersen of wat er anders in zit.

Aha! Vandaar dat ik misschien in de war ben met de kersen op de MonChou taart ;)

15

Haha wie weet  :)
Moet wel zeggen dat ik die van Hak iets lekkerder vind maar Jonker Fris is een goed alternatief!

16

Ik had het idee dat jonker fris, nu gewoon door hak is overgenomen? ik vind het erg op elkaar lijken,

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

17

Ik kan ze nog allebei kopen...
Van wat ik lees komt het nu wel uit dezelfde fabriek maar dat is met veel producten eigenlijk zo.

18

Hier in de buurt is er helemaal geen jonker fris meer te vinden, dus ben echt aangewezen op die van Hak. Dus kan ze ook niet meer vergelijken, alleen weet ik wel dat bij de supermarkt ze een stuk duurder zijn geworden. Gelukkig hebben wij hier een heel gek winkeltje die van alles en nog wat verkoopt en daar betaal ik momenteel 85 cent per blikje. Dus heb er gelijk 20 meegenomen in verschillende smaken.

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

19

Voor doorlekken hoef je niet bang te zijn hoor.
Ik (als groentje) had ook verwacht dat de vlaaivulling in de taart trekt, maar dat was bij mij niet zo.

20

Geen Jonker Fris bij de AH in elk geval :(

21

Jonker Fris vindt je alleen nog maar bij Xenos. Het merk is overgenomen door HAK en de potjes van Jonker Fris zijn dus niet meer in de supermarkt te koop. Wel jammer dat er dan gelijk weer een "HAK-prijs" aan hangt....
Ik gebruik zelf regelmatig de aardbeien- en de tropische vruchtenversie en die doe ik zonder een onderlaag op de taart. Heel lekker en wordt geen natte boel ofzo.