1

Onderwerp: Wat doe ik toch fout met de botercreme mix :s

Nou vorig jaar had ik het al paar keer geprobeerd met de bc mix maar toen had ik het zelfde als nu (meestal maak ik het zelf). Maar wil die van de mix ook eens onder de knie gaan krijgen  :lol: .

Van de week : 100 gram mix , 100 gram poedersuiker, hoeveelheid water en 250 boter erbij gedaan. Gemixt met mijn kennie met die gedraaide haak zeg maar (weet de naam niet). En na tien minuten was het een waterig prutje met allemaal klontjes boter ( had het toen volgens de verpakking gedaan ook van 45 min koelkast enz).

Toen kreeg ik de tip gewoon alles gelijk bij elkaar te doen en dan 10 minuten minstens te mixen zonder eerst die 45 in de koelkast maar kreeg het zelfde viste resultaat ( waterig en klonterig) terwijl ik wel de normale hoeveelheden aan hou....

Dus iemand nog tips :D

2

Re: Wat doe ik toch fout met de botercreme mix :s

heb je de boter wel op kamertemperatuur???

Liefs Samantha

3 Laatst bewerkt door Kimh (27-05-2011 15:23)

Heb je het mengsel wel 1 uur laten rusten voordat je de boter erbij deed,.... dat is namelijk echt essentieel.

overigens gewoon op kamertemp laten rusten hoor.. en boter op kamertemp

:D Ja die is dan mooi zacht zoals altijd snap er ook geen reet van het kan toch niet zo moeilijk zijn  :lol:

5

Welk merk heb je???

Ik doe altijd de mix met poedersuiker en water mengen met de garde (met de hand) en dan na een poosje, dit wisselt nogal eens ga ik er mee verder. Ik zet de K-klopper in de kennie en laat hem op half tempo mixen en doe dan de boter er in gedeelten bij. Als alles erbij zit zet ik de kennie voluit en mix ik ongeveer 10 minuten.

Volg je hart...want dat klopt!

6

Kimh schreef:

Heb je het mengsel wel 1 uur laten rusten voordat je de boter erbij deed,.... dat is namelijk echt essentieel.

Dit heb ik echt nog nooit gedaan. De ene keer staat het 10 minuten en als ik haast heb gooi ik de boter direct na het mengen erbij.

Volg je hart...want dat klopt!

Dus hij moet toch wel rusten? Dat heb ik vandaag door die tip afgelopen week niet gedaan maja met rusten werd die ook niet mooi.En ik heb niet de K klopper gebruikt kan ik ook nog eens proberen.

Dus kimh als het mengels moet rusten niet in de koelkast maar er gewoon er buiten?

Had nu nog mix van easy cakes maar die is bijna op en dan ga ik die van funcakes proberen wie weet lukt die me wel  :lol:

8

te zien aan je beschrijving heb je easy cakes of just mix it...

idd... met garde opkloppen en dan minimaal een uur laten rusten..

:D Thanks ik ga het vanavond nog een keer proberen laat nog even weten hoe het is gegaan :)

10 Laatst bewerkt door Kimh (27-05-2011 15:32)

easy cakes is qua bereiding iets anders maar veel lekkerder dan funcakes..

ik doe het als volgt..
100 gram mix, 100 gram sbpoeder, 150 ml water (let op.. minder dus!).
Dan opkloppen met een garde... en vervolgens minimaal 1 uur,.. (Vaak nog langer) buiten de koelkast laten rusten..
De boter is bij mij megazacht en al minimaal een halve dag uit de koelkast..
Dan de boter opkloppen met de vlinder. heel kort hoor.. maar 1 minuut ofzo zodat het een zacht mengsel is..
Dan de mix erbij en dan klopper op medium aan.. ongecveer een minuut of 7 a 8 aanlaten en je ziet hem langzaam dikker worden en smeuïg... heerlijk..

11

Niet te veel water gebruikt?

Ik meng eerst de poeders en water in een aparte kom met de garde en laat het even rusten voor onbepaalde tijd. Zachte boter mix ik als eerste in de machine en dan de mix erbij en evt. een eetlepel gele roompoeder. Dat gaat hartstikke goed.

Als de boter niet goed smeuig is, smelt ik het langzaam in een steelpannetje tot het zacht is. Is het te zacht, laat ik het even staan om te voorkomn dat de botercreme te zacht is.

Overigens heb ik met Euroshopper boter heel vaak last gehad van klontjes. Die gebruik ik niet meer. Altijd Milsani van Aldi of Campina gasboter ofzoiets.

Groetjes, Monique
www.mb-specials.nl

12

ik neem overigens aan dat je wel roomboter gebruikt ytoch?

13 Laatst bewerkt door djehr (27-05-2011 15:34)

Mijn manier:
Poedersuiker mix en vocht (water of ander vloeibaar goedje, afhankelijk van welke smaak ik wil  :D ) goed mixen (minuut of 5) met de draadgarde (maar kan geloof ik ook wel met de vlindergarde).
De mix die je dan hebt in een apart bakje doen (meestal een Blanda) en dat laat ik minimaal 1/2 uur staan.

Dan mix ik de ongezouten roomboter 10 minuten tot het lekker luchtig is en vervolgens roer ik er beetje bij beetje de mix bij.

Zo staat het trouwens ook op de verpakking van de Funcakes mix.... :think:

Ik gebruik geen euroshopper boter :) En ik heb het pak aangehouden qua water dus dan is het niet te veel toch?

Kimh je gebruikt maar 150 water en verder niet?

15

er staat op de verpakking toch 200 ml water? Dat verander ik altijd naar 150 ml water..

Ja roomboter en 200 ml water :)

Ik gebruik ook net iets minder water (denk 180 ml). En volgens mij krijg je alleen klontjes als de boter of de mix nog te koud is, maar je hebt alles op kamertemperatuur dus dat kan 't niet zijn  :think: . Misschien kun je nog proberen om de kom waarin je mixt van tevoren even in heet water te zetten? En eerst de boter helemaal zacht mixen, voordat je de mix erbij doet ;) dan mengt het veel mooier.

Ik gebruik trouwens ook afwisselend easy cakes en funcakes, qua bereiding volgens mij hetzelfde maar vind de easy cakes ook net wat lekkerder.

'I love it when a cake comes together'