1 Laatst bewerkt door Bianca_v_s (24-05-2011 23:01)

Onderwerp: [FEEDBACK] Een fietstaart en een taart voor oma (85)

De oma van mijn man werd 85 en vierde dit bij een van haar dochters thuis met alle kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen. Dat verdiende en taartje...

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VYAV3A3N.jpg

Iwan had al een fiets voor zijn verjaardag gehad. Het idee van de fiets hier op het forum opgedaan (bedankt).

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WS7DY4OK.jpg

2

Re: [FEEDBACK] Een fietstaart en een taart voor oma (85)

leuke taarten hoor.
tipje: probeer wat strakker te werken. Vooral in de onderste zie je nogal wat deukjes en dat is zonde want de taart ziet er verder heel leuk uit.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

3

Bedankt voor je reactie. Dat is het hem juist, ik zie heel veel super strakke taarten maar mij lukt het niet. Bij de taart voor Iwan was door de haast niet alles recht op elkaar maar afgezien daarvan heb ik altijd hobbels. Zal nog wel een hoop moeten oefenen  ;)

4

leuke taarten :thumb:

:think: waar smeer je mee af en hoe dik? gaat de taart tussendoor nog in de koelkast?
:think: hoe leg je het fondant/marsepein erover? Met je deegrol, met je arm, met een mat?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

5

Fijn dat je voor me mee denkt Carien.
Ik smeer hem af met botercreme, tja hoe dik...wat zal het zijn een paar milimeter?
Tussendoor zet ik hem niet in de koelkast.
Het fondant leg ik er met de deegroller of mijn arm over, afhangkelijk van de maat. Met de smoother erover gaat altijd wel goed, er zit geen lucht tussen. Ik heb het idee dat het door de botercreme komt.  :think:

6

Hoi Bianca,

Met watvoor botercreme smeer je af?? Die van de mix, of 1:1 botercreme, met dat laatste kun je het beste strakke taarten krijgen. Afsmeren, deukjes en hobbeltjes zo veel mogelijk wegwerken, dan laten opstijven in de koelkast en daarna met een warm mes helemaal glad maken en dan bekleden. Daarnaast kan er nog wel een verschil zijn tussen marsepein en fondant. Ik persoonlijk krijg met marsepein mijn taarten strakker. Maar ja dat is persoonlijk, de smaak natuurlijk ook! Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Verder is het ook gewoon veel oefenen!! Succes!

7

Bedankt Bregje!

Ik heb tijdens een workshop een recept meegekregen:
100 gr boter
225 gr poedersuiker
scheutje citroensap/cointreau o.i.d.

Ik gebruik vanwege de smaak fondant. Marsepein is hier in huis geen optie.

Morgen ga ik een zwemdiplomataart maken, ik hem dan eens laten opstijven. Maakt het nog uit hoelang je hem in de koelkast zet?

8

Dat recept kende ik nog niet. Is dat niet enorm zoet?? Ik doe dus een pakje boter (250 gr) en een bus poedersuiker (250 gr) daar kan ik meerdere taarten mee afsmeren. Ik laat de taart meestal 20 a 30 min in de koelkast opstijven. De boter moet echt goed hard zijn, zoals een pakje boter als die in de koelkast gelegen heeft, dan kun je met een warm mes de oneffenheden goed weg krijgen! Succes met je zwemdiploma taart, ik zal hem hier in de gaten houden! Hoop dat de tips je helpen!

9

De smaak is wel goed, maar toch de volgende keer maar eens de verhouding veranderen ;)

Bedankt voor de tips :thumb:

10

ben ik weer, moest effe de hond uitlaten hoor ;)

denk dat het inderdaad ook wel door je botercrème komt;  :think:  is wel heel veel poedersuiker tov boter. De boter (op kamertemp) eerst alleen 10min luchtig en wit kloppen, dan beetje bij beetje de suiker erbij (evt zakje vanillesuiker voor de smaak (of vermalen amandelkoekjes :9 )) en dan nog 5-10min kloppen. Dan krijg je een heel mooie, luchtige room, die zich goed laat uitsmeren.

Verder idd in de koelkast laten opstijven. Ik smeer de taart altijd eerst zo glad mogelijk af, zet 'm in de koelkast, intussen marsepein/fondant kleuren en uitrollen en dan de taart weer uit de koelkast en nog een keer met een droog warm pannekoekenmes strak maken (pannekoekenmes is als een taartspatel, maar dan goedkoper ;) ; is door de lengte wel erg handig).

Wanneer je de fondant over je arm doet, krijg je er toch meer bobbels in; beter is het om fondant over een roller of vanaf een mat op de taart te doen (mat: IKEA bureau-onderlegger Pröjs :thumb: , ideaal!, heb je geen poedersuiker of crisco meer bij nodig).

Succes met je taart voor morgen :thumb: , ik ben benieuwd :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11

Bedankt voor de tips, ik ga ze zeker proberen.  :Y
Ik gebruik ook zo'n pannekoekenmes (ervenis van oma). Wij hebben een keukenblad van Cesarstone, en daarop met fontant werken gaat heerlijk zonder dat ik iets nodig heb tegen het plakken. Ik zal het fondant dus wel moeten oppakken en over de taart leggen i.p.v. met een mat.

12

Volgens mij wordt deze bc in amerika veel gebruikt. Ik denk niet dat het aan de bc ligt, maar aan het niet opstijven in de koelkast. Ik werk ook liever met marsepein dan fondant omdat ik fondant meer vind rekken, en dus ook uitrekken.

Ik zie dat jouw '85' zo'n randje heeft. Ik weet niet hoe andere hier over denken  :o  maar ik denk dat dit niet de bedoeling is. Ik rol mijn lap fondant (+tylose= ideaal voor letters en zo) heel dun uit en steek/druk de letter eruit. Deze kun je dan makkelijk op de taart leggen.

13

die botercreme waarvan jij het recept noemt gebruik ik niet om af te smeren, maar om mee te vullen. Om af te smeren vind ik 1:1 idd ook lekkerder, en volgens mij wordt dat ook harder in de koelkast! Maar ik heb ook nog vaak hobbels en bobbels hoor!

Jose

14

Bedankt voor de tips!

Voor de '85' heb ik zo'n uitdruk lineaal met soort embossing randje gebruikt. Hij hoort dus een randje te hebben maar de 5 is inderdaad wat beschadigt. Ik zal morgen eens de 1:1 verhouding botercreme gebruiken.

15

Bianca_v_s schreef:

Bedankt voor de tips!

Voor de '85' heb ik zo'n uitdruk lineaal met soort embossing randje gebruikt. Hij hoort dus een randje te hebben maar de 5 is inderdaad wat beschadigt. Ik zal morgen eens de 1:1 verhouding botercreme gebruiken.

Is dat zo'n clikstix?

16

Esther68 schreef:
Bianca_v_s schreef:

Bedankt voor de tips!

Is dat zo'n clikstix?

Ja, zo heet ie dus... ;)

17

Heb even gegoogled...... Ik begon te twijfelen aan mezelf ( :o ) wel of geen randje... Heb dit gevonden  ;)
http://www.youtube.com/watch?v=yby8vWXfa2c

18

Heb het even bekeken... Wij dachten echt dat je het moest embossen  :o Dat vonden we er juist leuk aan. Hele positieve reacties er over gehad. ;) 
Ach zo hebben we 2 soorten in een  ;)

Bedankt voor de tip!

19

Bianca_v_s schreef:

Heb het even bekeken... Wij dachten echt dat je het moest embossen  :o Dat vonden we er juist leuk aan. Hele positieve reacties er over gehad. ;) 
Ach zo hebben we 2 soorten in een  ;)

Bedankt voor de tip!

Ja,  da's ook weer zo! :)