26

Re: Compleet suikervrije taart maken

Ja, ik wist dat ie van suikerwijzer.nl is. Ik wil 'm echter niet oprollen omdat ik er een (gedeeltelijke) pigs in the mud taart van wil maken. Dus ik ga 'm van de week eerst maar eens uitproberen in een bakvorm om te kijken of het überhaupt stevig genoeg wordt om te vullen. :)

27

Ik denk dat hij helemaal super geschikt is voor pigs in the mud. Hij rijst niet, dus het wordt een dunne plak, maar prima te stapelen. De kleur van de modder heeft het bij voorbaat al. Ik zou de kanten gewoon wat bijsnijden (had ik duidelijk niet gedaan) en dan heb je een donkere laag biscuit, lichte laag vulling (modder) en daar kun je mee doorgaan tot je erbij neervalt.... Dat ziet er van de zijkant (na bijsnijden) ook erg leuk uit!

Enjoy!

28

Nou, dit is 'm uiteindelijk geworden:

http://i908.photobucket.com/albums/ac290/Willemijn83/taarten/ac560e86.jpg

Zo is ie geschikt voor mijn vriendin die helemáál geen suiker mag (het stuk waar geen varkentjes zitten), de diabetici die een klein stukje mogen (een pootje of een oor) en de mensen die gewoon van chocoladetaart houden. :D

De taart heb ik gebakken volgens het recept basisbiscuit 2 met tagatose i.p.v. suiker. De vulling is suikervrije kersenjam en slagroom met tagatose, de modder heb ik gemaakt van suikervrije chocolade en slagroom. De rand heb ik gemaakt van Woodies van Cavalier, deze zijn uiteraard ook suikervrij.

29

Hee, super!! Maar in kersen zit toch ook suiker.......?

If life gives you lemons, make lemoncurd.

willemijn, je hebt ontzettend je bet gedaan om iets prachtigs te maken wat verschillende mensen kunnen eten!
mijn complimenten!
heb geen verstand van suikerallergieen.
als moeder van een kind met diabetes weet ik wel dat een diabeet gewoon suiker mag.
je moet voor een stuk van (welk soort dan ook) gebak extra insuline spuiten of toedienen d.m.v. insuline pomp.
voor iemand met diab. type 2 (die meetal medicijnen nemen) is het een kwestie van een klein stukje nemen, of andere dingen laten staan.
suikervrije chocolade wordt zelfs afgeraden iv.m. de hoeveelheid vet die het bevat (i.v.m. verhoogde kans op problemen met hart en bloedvaten= complicatie van diabetes)

heeft iedreeen al kunnen poreven van je prachtige taart?
hoe waren de reactie's?
vr. groet hansje

31

@Mirjam5: in kersen zitten natuurlijke suikers, deze mag zij wel hebben. De zogeheten 'snelle suikers' zijn het probleem; die mag zij absoluut niet hebben. Het is wat ingewikkelder dan bij 'gewone' diabetici, dus ik heb alles vier keer met haar overlegd voordat ik het erin stopte.

@hansje pansje kevertje: bedankt voor je compliment! :o De taart is ook heel aangekomen op locatie. Ik was een beetje bang voor de slagroom, maar hij is vanuit mijn eigen koelkast de koelbox in de auto in gegaan (ik heb een koelbox waar precies twee taartdozen in passen!) en op locatie heb ik 'm meteen de koelkast weer in gezet dus hij is goed koel gebleven.

De taart is schoon op gegaan! Dat had ik totaal niet verwacht want ik houd zelf niet zo van bittere chocolade en ik vond de cake iets te droog (maar ja, tremperen met tagatose werkt niet zo goed), maar iedereen vond 'm onwijs lekker! Mijn vriendin heeft de taart zelf aangesneden (om te voorkomen dat iemand met het mes eerst een varken zou doorsnijden om vervolgens een stuk voor haar af te snijden... :|) en ze stonden in de rij voor de taart! :lol: Een ander met diabetes was blij dat er eindelijk een lékkere suikervrije taart was, mijn vriendin baalt ervan dat ze dit soort dingen niet bij een winkel kan kopen en zelfs de 'gewone' mensen die de luxe hebben om gewoon dingen met suiker te kunnen eten vonden 'm heerlijk, terwijl in voorgaande jaren de suikervrije dingen juist bleven staan omdat men dat niet lekker genoeg vond!

Mijn andere taart (zie hier) is ook schoon opgegaan! Dus volgens mij waren ze wel geslaagd! :D

32

Hij is super geworden!!! Fijn voor je vriendin dat ze ook eens een lekker stukje taart kon eten, heel lief van je dat je dat voor haar hebt gedaan!

Groetjes, Monica

33 Laatst bewerkt door Lotte2608 (24-05-2011 23:05)

hansje pansje kevertje schreef:

willemijn, je hebt ontzettend je bet gedaan om iets prachtigs te maken wat verschillende mensen kunnen eten!
mijn complimenten!
heb geen verstand van suikerallergieen.
als moeder van een kind met diabetes weet ik wel dat een diabeet gewoon suiker mag.
je moet voor een stuk van (welk soort dan ook) gebak extra insuline spuiten of toedienen d.m.v. insuline pomp.
voor iemand met diab. type 2 (die meetal medicijnen nemen) is het een kwestie van een klein stukje nemen, of andere dingen laten staan.
suikervrije chocolade wordt zelfs afgeraden iv.m. de hoeveelheid vet die het bevat (i.v.m. verhoogde kans op problemen met hart en bloedvaten= complicatie van diabetes)

heeft iedreeen al kunnen poreven van je prachtige taart?
hoe waren de reactie's?
vr. groet hansje

Daarover verbaasde ik me als diabeet inderdaad ook. Ajb niets suikervrijs maar gewoon in de gaten houden wat je binnen krijgt en evt. extra insuline spuiten. Mensen vergeten vaak dat het gaat om koolhydraten en niet suiker.

Wat niet wil zeggen dat allebei de taarten (heb de andere ook gezien) er super uitzien en het geweldig is dat je zo'n moeite wil doen voor je vriendin  :Y

www.PartyaLot.nl
Taarten, workshops en catering

34

Ik mag ook helemaal geen suiker eten (ook geen vervangers), helaas ook geen melk, gist en fruit,  dus dat gaat lastig met de chocolade en de jam.
Maar ik heb een kookboek waar verschillende suikervrije taart recepten in staan. Het heeft het "Heden ik kook boek"  misschien een tip voor dames die ook een keer suikervrij willen bakken.

Kom eens een kijkje nemen in onze winkel in Tilburg, 95m2 taartplezier!

35

Heb je daarvan wellicht het ISBN-nummer?

36

Wil even zeggen dat ik het super gedaan vind! :thumb:  :thumb:  :thumb:

Neem je ook een kijkje op mijn facebook pagina? Cake Dutchess

37

@Lotte: ja, ik weet dat het bij diabetici anders werkt. Mijn tante heeft ook diabetes en zij mag gewoon suiker, maar moet opletten met wat ze wel en niet eet. Maar bij mijn vriendin is dat niet het geval, daarom was 't ook zo lastig om iets te verzinnen!

Bedankt voor je compliment! Ik vind het zelf niet meer dan logisch om rekening te houden met anderen, maar ik moet zeggen dat ik me er wel een beetje op had verkeken hoor! Bij mijn derde mislukte biscuit (wat ik, heel handig, weer in een ander topic heb beschreven) raakte ik dusdanig gefrustreerd dat ik 't bijna op wilde geven! :o

@FunLovin: jeetje, dat lijkt me nóg lastiger zeg! Blijft er dan nog wel wat voor je over?! Ik heb de afgelopen weken gemerkt dat er echt óveral suiker in zit (zelfs in potjes met doperwtjes en worteltjes) en dat vond ik al lastig om uit te zoeken, laat staan als je ook nog eens geen melk, gist en fruit mag!

@Annick: ik vermoed dat het om dit boek gaat. Ziet er wel interessant uit!

@Etspaghet: dank je! :)

38

Hee, lijkt me een goed boek. Helaas staat er bij dat het niet leverbaar is. Ik ga maar eens in de bieb snuffelen. Bedankt voor de tip!!

39

MWillemijn schreef:

@Lotte: ja, ik weet dat het bij diabetici anders werkt. Mijn tante heeft ook diabetes en zij mag gewoon suiker, maar moet opletten met wat ze wel en niet eet. Maar bij mijn vriendin is dat niet het geval, daarom was 't ook zo lastig om iets te verzinnen!

Bedankt voor je compliment! Ik vind het zelf niet meer dan logisch om rekening te houden met anderen, maar ik moet zeggen dat ik me er wel een beetje op had verkeken hoor! Bij mijn derde mislukte biscuit (wat ik, heel handig, weer in een ander topic heb beschreven) raakte ik dusdanig gefrustreerd dat ik 't bijna op wilde geven! :o

@FunLovin: jeetje, dat lijkt me nóg lastiger zeg! Blijft er dan nog wel wat voor je over?! Ik heb de afgelopen weken gemerkt dat er echt óveral suiker in zit (zelfs in potjes met doperwtjes en worteltjes) en dat vond ik al lastig om uit te zoeken, laat staan als je ook nog eens geen melk, gist en fruit mag!

@Annick: ik vermoed dat het om dit boek gaat. Ziet er wel interessant uit!

@Etspaghet: dank je! :)

Ja, dat is inderdaad het boek waar ik het over had, hier staan toch veel tips in.
En ik mag inderdaad bijna niet eten....heel lastig, uit eten gaan zit er dan ook niet in of even een broodje halen.
Zelfs in gehakt of kipfilet zit suiker, ik stond daar in het begin ook echt van te kijken!

Kom eens een kijkje nemen in onze winkel in Tilburg, 95m2 taartplezier!

40

Heb het bij Selexyz besteld. Die hebben ´m nog. Inderdaad een heel goed boek! :Y