Onderwerp: Compleet suikervrije taart maken
Hallo iedereen,
Hoewel ik d.m.v. de zoekfunctie al een aantal topics heb doorgelezen, heb ik toch nog geen antwoorden op al mijn vragen gevonden.
Een vriendin van mij is allergisch voor suiker, er is dus géén sprake van suikerziekte.
Zij mag de volgende dingen niét hebben:
- suiker (gewone suiker, rietsuiker, noem alle soorten maar op)
- honing
- dextrose
- fructose
- glucose
Ze mag wel deze dingen hebben:
- agavesiroop
- tagatose
- maisstroop
- rijststroop
- maltodextrine
- zoetstoffen zoals aspartaam (met mate)
Voor een evenement waar we allebei naartoe gaan ga ik een paar taarten maken. Ik vind het alleen vervelend tegenover haar dat zij hier niet van mee kan eten. Ook zijn er een paar diabetici aanwezig die er dus ook niet, of met mate, van mogen eten.
Nu had ik het volgende bedacht:
Ik wil een pigs in the mud taart maken met suikervrije biscuit, suikervrije vulling en suikervrije chocolade als 'modder'. Ik heb nog langwerpige ijsvormpjes waar ik de 'KitKat's' van kan maken en ik geloof dat er ook een suikervrije variant van te koop is. Dan wil ik een paar biggetjes van marsepein aan de ene kant van het bad maken en de andere kant van het bad leeg houden. Zo kunnen de diabetici die wel wat suiker mogen een stukje met varken nemen of het er eventueel uitvissen, maar kan mijn vriendin een stuk volledig suikervrije taart nemen. Op deze manier heb ik toch een gedecoreerde taart. Mijn andere taart ga ik op de 'gewone' manier maken met bekleding van marsepein.
Mijn vragen zijn als volgt:
- wie weet er voor mij een lekker recept voor suikervrije (chocolade)biscuit? Met ook bovenstaande 'verboden' producten in acht genomen.
- wie heeft er lekkere ideeën wat betreft de vulling?
- iemand die ervaring heeft met welke suikervrije chocolade het beste smelt voor de 'modder'?
Ik weet dat zij suikervrije chocolade met tagatose eet, maar dit schijnt weer vrij lastig te verhitten te zijn.
Ze heeft me al gewaarschuwd voor het feit dat het erg lastig is om voor 'iemand zoals zij' een lekkere en mooie taart te maken, maar ik wil tóch mijn best voor haar doen, ook voor de andere diabetici daar aanwezig.
Zijn er mensen die me willen helpen?