1

Onderwerp: Compleet suikervrije taart maken

Hallo iedereen,

Hoewel ik d.m.v. de zoekfunctie al een aantal topics heb doorgelezen, heb ik toch nog geen antwoorden op al mijn vragen gevonden.

Een vriendin van mij is allergisch voor suiker, er is dus géén sprake van suikerziekte.

Zij mag de volgende dingen niét hebben:

- suiker (gewone suiker, rietsuiker, noem alle soorten maar op)
- honing
- dextrose
- fructose
- glucose

Ze mag wel deze dingen hebben:

- agavesiroop
- tagatose
- maisstroop
- rijststroop
- maltodextrine
- zoetstoffen zoals aspartaam (met mate)

Voor een evenement waar we allebei naartoe gaan ga ik een paar taarten maken. Ik vind het alleen vervelend tegenover haar dat zij hier niet van mee kan eten. Ook zijn er een paar diabetici aanwezig die er dus ook niet, of met mate, van mogen eten.

Nu had ik het volgende bedacht:

Ik wil een pigs in the mud taart maken met suikervrije biscuit, suikervrije vulling en suikervrije chocolade als 'modder'. Ik heb nog langwerpige ijsvormpjes waar ik de 'KitKat's' van kan maken en ik geloof dat er ook een suikervrije variant van te koop is. Dan wil ik een paar biggetjes van marsepein aan de ene kant van het bad maken en de andere kant van het bad leeg houden. Zo kunnen de diabetici die wel wat suiker mogen een stukje met varken nemen of het er eventueel uitvissen, maar kan mijn vriendin een stuk volledig suikervrije taart nemen. Op deze manier heb ik toch een gedecoreerde taart. Mijn andere taart ga ik op de 'gewone' manier maken met bekleding van marsepein.

Mijn vragen zijn als volgt:

- wie weet er voor mij een lekker recept voor suikervrije (chocolade)biscuit? Met ook bovenstaande 'verboden' producten in acht genomen.
- wie heeft er lekkere ideeën wat betreft de vulling?
- iemand die ervaring heeft met welke suikervrije chocolade het beste smelt voor de 'modder'?

Ik weet dat zij suikervrije chocolade met tagatose eet, maar dit schijnt weer vrij lastig te verhitten te zijn.

Ze heeft me al gewaarschuwd voor het feit dat het erg lastig is om voor 'iemand zoals zij' een lekkere en mooie taart te maken, maar ik wil tóch mijn best voor haar doen, ook voor de andere diabetici daar aanwezig.

Zijn er mensen die me willen helpen? :)

2

Re: Compleet suikervrije taart maken

Suikervrij is idd moeilijk. Nu schijnt het dat tagatose nog redelijk goed resultaat geeft. (maar geen eigen ervaring dus) Iig is de enige tip die ik kan geven: doe wat extra bakpoeder door je meel. Suikervrij wordt nl wat compacter dan met suiker en door de bakpoeder wordt het dan toch weer luchtiger.

Heel veel succes en super dat je dit gaat doen!!!!!!!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

@Mirjam5: extra bakpoeder door het meel? Dat is wel een goede tip, bedankt! :)

Helaas loopt het niet echt storm in dit topic, dus vandaar even een kickje. Ik zoek me suf met de zoekfunctie naar een recept voor suikervrije chocoladebiscuit, maar ik kan helaas niks vinden. Wel berichten waarin bijvoorbeeld geschreven wordt: "Ik heb laatst een chocoladebiscuit gemaakt met zoetstoffen", maar helaas zonder een verwijzing naar een recept! Ook met Google kom ik helaas niet echt verder. :s

Dus nogmaals: iemand die mij aan een recept voor suikervrije chocoladebiscuit kan helpen? Alvast heel erg bedankt! :)

4 Laatst bewerkt door annick67 (01-05-2011 09:06)

Ik zie op cooks.com (via Google) toch al n boel sugar free chocolate cakes? Moet je alleen wel vertalen (heb ik nu geen tijd voor, sorry)......

SUGAR FREE CHOCOLATE CAKE    
3 eggs
1 c. natural applesauce
1 tbsp. chocolate extract
1 tbsp. butter flavoring
4 pkgs. lite hot chocolate mix
1 c. oat bran
1 c. oat flour
1 tsp. baking powder
Mix all ingredients together in bowl by hand with a fork. Let mixture stand in bowl for 5 to 10 minutes. Spray baking dish with lite cooking spray. Pour mixture into pan and bake at 350 degrees for 30 to 40 minutes or until done. Do not overbake or it will become too dry. Keep cake refrigerated.

Dit is de link:
http://www.cooks.com/rec/search?q=sugar … olate+cake

5

Ik heb niet in 't Engels gezocht, alleen in 't Nederlands. En ik heb geen idee of er in Nederland überhaupt 'lite chocolate mix' te koop is en wat daarin dan weer de suikers vervangt. Zoetstoffen mag ze namelijk ook maar met mate hebben.

Een 'gewoon' recept voor chocoladebiscuit mag ook. Ik ga tagatose gebruiken als suikervervanger, dus als iemand een recept voor me heeft met suiker, ei, bloem, cacaopoeder e.d. dan kan ik zelf de suiker wel vervangen door de juiste hoeveelheid tagatose.

Maar goed, misschien zoek ik ook wel gewoon niet goed dan..

6

Voor (eventuel) vertalingen weet ik dat er n heleboel Engelstalige dames op het forum rondlopen die het vast heel snel en goed voor je kunnen/willen vertalen ;)

Niet geschoten is altijd mis, zoeken in het Engels kan dus ook helpen. Veratlen kom je wel uit, als je het zelf niet kan...

Succes!

7

annick67 schreef:

Ik zie op cooks.com (via Google) toch al n boel sugar free chocolate cakes? Moet je alleen wel vertalen (heb ik nu geen tijd voor, sorry)......

SUGAR FREE CHOCOLATE CAKE    
3 eggs
1 c. natural applesauce
1 tbsp. chocolate extract
1 tbsp. butter flavoring
4 pkgs. lite hot chocolate mix
1 c. oat bran
1 c. oat flour
1 tsp. baking powder
Mix all ingredients together in bowl by hand with a fork. Let mixture stand in bowl for 5 to 10 minutes. Spray baking dish with lite cooking spray. Pour mixture into pan and bake at 350 degrees for 30 to 40 minutes or until done. Do not overbake or it will become too dry. Keep cake refrigerated.

Dit is de link:
http://www.cooks.com/rec/search?q=sugar … olate+cake

Wel oppassen met de appelsauce want daar zit oa dextrose in.....

8

Mijn Engels is op zich prima, maar dat is het probleem niet. Zoals ik al zei weet ik niet wat er voor ingrediënten er zitten in de 'lite hot chocolate mix' en de 'applesauce' is ook discutabel wat dat betreft. Maar toch bedankt voor het meedenken. :)

Enfin, ik ga denk ik eens proberen het recept van 'biscuit 2' hier op de site te bakken met tagatose i.p.v. suiker.

Dat wordt dus per ei:

1 ei (M)
15g tagatose
20g bloem
10g cacaopoeder
snufje zout

Over drie weken is het evenement, dus ik ga komende week eerst eens een biscuit proef bakken om te kijken of het lukt. Qua vullingen ben ik er nog niet helemaal over uit, maar ik heb gisteren bij de natuurwinkel suikervrije chocolade gekocht met pralinesmaak voor de modder, dus nu moet ik alleen nog zien te verzinnen wat ik ín de taart doe. Suggesties zijn welkom! :)

9

Dat van die ingrediënten kan je natuurlijk óók gewoon op het forum vragen........... niet geschoten is áltijd mis.

10

:think: Ik denk dat in mix voor chocolademelk suiker bevat, die 2 soorten bij mij thuis in de kast in elk geval. En Appelmoes ook...

Ik denk dat je goed zit met je voorstel voor chocoladebiscuit, tenminste, ik denk het maar ik heb geen ervaring met suikervrij bakken. Dus uitproberen is zeker een verstandige keuze :)

Had je dit topic trouwens nog gezien?
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=74530

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

11

ik maak tegen zaterdag een suikervrije taart. ga ook het biscuitrecept met tagatose proberen, dat heb ik hier toch standaard in huis, gebruik dat vrij vaak.
voor vullingen ben ik nog even aan het rondkijken. vraag me af of de merengue botercreme niet met tagatose zou kunnen ipv gewone suiker. die is lekker, en kan ik vers fruit bij doen.

Let's have a Cake Good Day !!!

12

@Jozien: ja, die had ik al gezien. Die opgerolde chocoladecake ziet er erg lekker uit! :9  Ik vraag me alleen af of ik met dat recept ook een stevige taart zou kunnen maken i.p.v. zo'n rol.

@aegle: ik heb nog nooit merengue botercrème gemaakt. De 'gewone' botercrème om mee af te smeren kan volgens mijn vriendin ook gewoon met tagatose worden gemaakt. Dus 1 deel boter op 1 deel tagatose. Maar ik ben benieuwd of jouw biscuit lukt, ik hoor 't graag! :)

13

lite hot chocolate mix is dacht ik een soort nesquick voor warme chocolademelk, maar dan de light versie met de vervangsuikers.

Als je dat wil gebruiken, zou ik in de supermarkt bij de dieetproducten/suikervrije producten kijken naar de ingrediënten van de light versie voor 'chocomelkpoeder'

14

Je moet geen mix voor chocolademelk nemen, maar gewone cacao. Dan zit er tenminste geen suiker in. En in appelmoes zit idd altijd suiker, want in appel zit suiker.

15

Ik was sowieso al niet van plan mix voor chocolademelk te gebruiken want daar is van alles aan toegevoegd. Ik heb pure cacaopoeder van Van Houten in huis, dat mag ze gelukkig wel. :)

Van de week zal ik eens kijken wanneer ik tijd heb voor een proef biscuit. En ik zal nog eens nadenken over suikervrije vullingen. Hier moet ik ook nog eens rekening houden met 't feit dat ik niet weet of er op de locatie wel een koelkast is! :think:

16

Mirjam5 schreef:

En in appelmoes zit idd altijd suiker, want in appel zit suiker.

Er bestaat ook appelmoes zonder suiker. Ik koop voor mijn zoontje altijd de versie zonder toegevoegd suiker (gewoon bij de supermarkt). Uit bovenstaande maak ik op dat je vriendin wel natuurlijke (fruit)suikers mag, zoals in appels zitten...(sorry mijn vraagteken is ineens verdwenen op mijn toetsenbord)

17

MjammieMarjo schreef:
Mirjam5 schreef:

En in appelmoes zit idd altijd suiker, want in appel zit suiker.

Er bestaat ook appelmoes zonder suiker. Ik koop voor mijn zoontje altijd de versie zonder toegevoegd suiker (gewoon bij de supermarkt). Uit bovenstaande maak ik op dat je vriendin wel natuurlijke (fruit)suikers mag, zoals in appels zitten...(sorry mijn vraagteken is ineens verdwenen op mijn toetsenbord)

Waar maak je dat uit op dan? In de genoemde zoete stoffen die wel mogen zie ik dat niet staan. Bovendien zijn die allemaal iig fructose vrij en appels bevatten juist erg veel fructose. En dat staat dus weer in het lijstje wat niet mag. ;)

(Overigens is appelmoes zonder toegevoegde suiker (en zonder toegevoegde zoetstof) eigenlijk veel lekkerder dan gewone appelmoes :Y  :9 )

18

sorry...niet goed gelezen :o ...maar inderdaad...appelmoes zonder suiker; het is even zoeken maar zeker veel lekkerder

19

ondertussen heb ik een suikervrije biscuit gemaakt voor men grootouders.
de biscuit heb ik het recept van op de site,  biscuit 2 genomen, en dan helft van hoeveelheid suiker in tagatesse genomen (heb je maar helft van nodig voor zelfde zoetheid).
de biscuit per laag op bakplaat gebakken zodat de lagen niet te dik waren en dus niet te lang in de oven moeten, tagatesse word vlug donkerbruin vandaar.
ik heb als vulling een light chocomousse genomen, met suikervervanger ook en verse aardbeien, twee lagen.
afsmeren heb ik gedaan met een mascarponecreme met tagatesse gezoet.
ze vonden ze heel lekker en zeiden dat ik gerust nog eentje mag brengen!
ik heb als decoratie op de zijkant een stoffen lint gebruikt en beetje goud dustpoeder voor wat boogjes. deze konden beter, maar ze vonden het leuk en de topper vonden ze prachtig!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RAHRDAMG.jpg

20 Laatst bewerkt door rosajati (08-05-2011 20:11)

Die opgerolde chocoladecake heb ik al vaker gemaakt! Heb hem ook al eens gepost.
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=138530

De laatste keer heb ik hem als gevulde taart gemaakt, dus biscuit, vulling, biscuit en vulling. Echt stevig is hij niet. De biscuit wel, maar de vulling niet, maar misschien als je het biscuit ook gebruikt tegen de zijkant, dat het dan wel kan. Mijn zusje werd van deze cake wel heel blij, toch mee kunnen eten, zonder de volgende dagen ellende.
Succes!

Enjoy!

21

Hier bestel ik regelmatig mijn suikervrije spullen.
Heb er alleen nooit een taart mee ebakken maar dat moet wel kunnen.

http://www.tagatose-info.nl/page9/page9.html

gegroet Esther

22

rosajati schreef:

Die opgerolde chocoladecake heb ik al vaker gemaakt! Heb hem ook al eens gepost.
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=138530

De laatste keer heb ik hem als gevulde taart gemaakt, dus biscuit, vulling, biscuit en vulling. Echt stevig is hij niet. De biscuit wel, maar de vulling niet, maar misschien als je het biscuit ook gebruikt tegen de zijkant, dat het dan wel kan. Mijn zusje werd van deze cake wel heel blij, toch mee kunnen eten, zonder de volgende dagen ellende.
Succes!

Dat ziet er lekker uit! Heb je dat recept ook aangepast of niet? Zonder bloem lijkt het me zo lastig om er een biscuit van te maken. Volgens mij blijft de cake vrij zacht omdat je 'm in 't originele recept op moet rollen. Zou je me anders jouw recept willen mailen of hier plaatsen? :)

23

@aegle: die ziet er ook mooi uit! Ik zit nog te twijfelen tussen het recept van biscuit 2 en het recept van de opgerolde cake. Waar heb je de decoraties eigenlijk mee gemaakt? :)

24

het orange is een stoffen lint, de boogjes gouden dustpoeder.
het bovenstuk is om te bewaren, is gemaakt op cakedrum. men grootouders hebben zelf enkele vijvers en zien graag zwanen.
de zwanen, gras en vis zijn van fondant, het water heb ik gemaakt van isomalt
omdat het niet om te eten is, kan het hier dus wel met suikerproducten

25

MWillemijn schreef:

Dat ziet er lekker uit! Heb je dat recept ook aangepast of niet? Zonder bloem lijkt het me zo lastig om er een biscuit van te maken. Volgens mij blijft de cake vrij zacht omdat je 'm in 't originele recept op moet rollen. Zou je me anders jouw recept willen mailen of hier plaatsen? :)

Het is zeker GEEN recept van mij. Gevonden op internet, maar hier het adres. 
http://suikerwijzer.nl/suikervrije-opge … oladecake/
Ik heb het recept niet aangepast, maar omdat het voor 1 persoon was, door 3 gedeeld.
Het biscuit is redelijk zacht, bij het rollen gaat het wel wat barsten (staat ook in het recept), maar het is goed te doen.

Enjoy!