1

Onderwerp: Waaa!! Hellup!

Hallo allemaal!

Ik heb jullie hulp nodig!!
Ik ben van de week begonnen met m'n eerst biscuit te bakken..
Jullie zeggen kapsel, vind ik zo raar. Ben kapster :D
Ik gebruik de biscuitmix van Funcakes. Hierop de site de tabellen aangehouden. 10 min mixen met de kenwood patisier.
De 1e x: 15 min op 150C, 25 min op 175C. Niet gerezen en niet gaar.
De 2e x: 15 min op 150C, 35 min op 175C. Niet gerezen en niet gaar.
De 3e x: 10 min op 125C, 10 min op 150C, 20 min op 175C(gelezen op de site). Niet gerezen en niet gaar.
Ik verhoog met bakapapier maar ze worden niet hoger als t bakblik, zo'n 6 CM.

Wat nu???
Bedankt alvast!
Groetjes Jacqueline

Re: Waaa!! Hellup!

Dan lijkt me dat er iets met je oven niet helemaal in de haak is. Wel eens een oventhermometer in de oven gehangen?

Life is what you bake it.

Hoeveel beslag heb je gebruikt? Ofwel, hoe groot is je vorm?
Dat maakt volgens mij nog wel verschil hoe lang je moet mixen. Ik mix altijd met de handmixer, dan kan ik maar 4 eieren max. tegelijk gebruiken. Anders duurt het mixen gewoon veel te lang.
Voordat je het in je vorm doet moet je deeg echt goed wit en stijf zijn....

groetjes, Linda (mv Eva, David & Sara)
Een onderschrift is ook maar gewoon een tekst onder je bericht....

4 Laatst bewerkt door Esther68 (18-05-2011 11:52)

Lindadepinda schreef:

Hoeveel beslag heb je gebruikt? Ofwel, hoe groot is je vorm?
Dat maakt volgens mij nog wel verschil hoe lang je moet mixen. Ik mix altijd met de handmixer, dan kan ik maar 4 eieren max. tegelijk gebruiken. Anders duurt het mixen gewoon veel te lang.
Voordat je het in je vorm doet moet je deeg echt goed wit en stijf zijn....

:think:  Volgens mij mix je met bv 3 eieren net zolang als met 6. Dus 8 minuten snel en dan 2 minuten langzaam. De hoeveelheid maakt beslag maakt toch niks uit? Of zit ik ernaast?  :o

Denk trouwens ook dat je oven niet goed is....

5 Laatst bewerkt door Elis (18-05-2011 11:52)

Ik doe met elk kapsel formaat eigenlijk hetzelfde;
150 graden voorverwarmen.

Eieren in warm water 5 min. Dan eerst 3 min. eieren opkloppen.
Dan water en mix erbij en 8 min hoge snelheid en 2 min lage snelheid.

Dan bakblik erin met beslag uiteraard :lol: ;
10 min 150 graden
10 min 160 graden
10 min 170 graden

dan na deze tijd even met je vinger zachtjes voelen of het kapsel gaar is. Als hij erg indeukt nog even in de over op 170 graden 2 min. En zo weer verder kijken.

Als hij er te lang inzit dan krimpt je kapsel aan de zijkant. Soms komt er een bult bovenop maar deze is zo weer weg als je, je kapsel stort. Ik hou er nooit een bult bovenop. Mocht dit wel gebeuren dan kan je hem er gewoon een stukje afhalen, je gebruikt de onderkant toch als bovenkant, dus dan is de bovenkant de onderkant geworden, snap je hem nog :lol:

Bij mij rijzen ze echt heel goed en altijd gaar! en lekker (niet geheel onbelangrijk) :P

Succes!

www.joyofbaking.nl - ''pure passie''

6

Dankjewel voor jullie reactie's!

Ik hoop t niet dat m'n oven niet goed is :s  Waar kan ik zo'n thermometer kopen?
M'n cupcakes lukken altijd maar die bak ik in t midden van de oven af en de taart op een laag rooster!?!
En als ik appeltaart bak lukken die ook, dan moeten die toch ook niet gaar worden?!?

Ik heb de 1e 2 keren een bakblik van 26CM gebruikt en de 3e x 1 van 24 cm. Ik leg de eieren ook in warm water maar ik kan nog proberen om ze eerst de mixen en dan het water en de mix erbij. Nu doe ik alles te gelijk en nog langer mixen misschien?!?

7

Als je biscuit niet gaar is, zal langer mixen niet helpen ;) een oventhermometer koop je bij Blokker, Hema, dat soort winkels (of een bakwinkel natuurlijk) voor weinig. Test je aan het eind van de baktijd wel met je vinger of een sateprikker/breinaald of het gaar is? Als je biscuit gaar is, kleeft er niks meer aan de stok, kleeft het wel, is hij niet gaar. Ik bak hem dan nog 5 minuten en check eer, net zo lang tot het gaar is.

Groetjes van Bianca

8 Laatst bewerkt door Taaartjes (18-05-2011 12:50)

als ik een 26 cm bakvorm gebruik begin ik op 140/150 graden
Na 10/12 minuten gaat de oven op 160 graden
Dan na 40 minuten op 170 graden
Mijn taart van 26 cm is nooit gaar binnen een uur...
Steeds even prikken met sateprikker om te kijken of ie gaar is
Na 40 minuten is ie vaak nog vloeibaar van binnen dus ik bak hem echt minimaal 1 uur!

Ik mix 10 minuten op hoogste stand en alles op kamertemperatuur

Groetjes, Jessica
Taaartjes

9

Mijn 25 cm taarten zijn in het algemeen na 45 minuten gaar :Y

Groetjes van Bianca

10

@Biancab
Ik zal m goed gaan checken met een satestokje!
Ik snap dat ie niet gaar word van langer mixen, wel hoger toch?

@Vlinder
Ik ben dus niet de enige met een langzame oven :D
Maar ik heb geen graden zoals jij.. Hij begint bij 50C en dan iedere x 25C erbij...

Bedankt voor jullie reactie's!
Ik ga zo naar de makro voor nieuwe mix, als het steeds mislukt ben je er zo doorheen :Y, en dan ga ik t van t weekend maar weer proberen...

11

Choc-addict schreef:

@Vlinder
Ik ben dus niet de enige met een langzame oven :D
Maar ik heb geen graden zoals jij.. Hij begint bij 50C en dan iedere x 25C erbij...

Ik heb nooit anders geprobeerd eigenlijk Ben bang dat het dan niet goed gaat Heb een nieuwe Boretti oven dus dat moet goed zijn toch!

Mijn biscuit is na 40 minuten nog helemaal vloeibaar als ik prik. Zou niet weten of het helpt als ik de oven hoger zet dat het biscuit dan eerder gaar is?!? Of juist hard..  :s

Groetjes, Jessica
Taaartjes

12

Ik zou eerder langer bakken op lagere temp dan korter op hoge.
Een 20 cm bak ik zeker 45 min, een 25cm 50 min enz...

13

Choc-addict schreef:

M'n cupcakes lukken altijd maar die bak ik in t midden van de oven af en de taart op een laag rooster!?!
En als ik appeltaart bak lukken die ook, dan moeten die toch ook niet gaar worden?!?

Ik bak mijn taart (biscuit) ook in het midden van de oven en niet onder.
Als cupcakes en appeltaart wel lukken, dan moet je oven toch goed zijn denk ik,
succes

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

14 Laatst bewerkt door InekeGoe (19-05-2011 09:02)

Ik doe het altijd 30 minuten op 180 gr. midden in de oven en het mislukt nooit!!!

15

Even voor de zekerheid,..... welke hoeveelheden (mix - eieren - water) heb je aangehouden?

Nee.. van langer mixen zou hij opzich niet hoger worden, die 8 minuten is echt voldoende, Als je langer mixt komen er alleen maar meer luchtbellen in wat gaten kan veroorzaken.

@ Vlinder.. een biscuit na 40 minuten nog vloeibaar? Dat lijkt me toch niet helemaal goed.

Elke oven is anders, en bij lang niet alle ovens klopt de temperatuur instelling. Een losse thermometer halen bij een kookwinkel is dan een uitkomst.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

16

@mamski en InkeGoe
Als ik m in t midden zet dan heeft ie echt te weinig ruimte om te rijzen... Ik heb een combi-magnetron, zou dat m zijn?

@Bommeltje
Ik heb de tabel aangehouden van t forum, 340 gr mix, 260 gr ei en 35 ml water. Als ik t zo goed uit m'n hoofd zeg. Niet goed?

Bedankt voor jullie reactie's!

17

Bommeltje schreef:

@ Vlinder.. een biscuit na 40 minuten nog vloeibaar? Dat lijkt me toch niet helemaal goed.

Mijn biscuit van 26 cm is echt met prikken nog heel erg vloeibaar van binnen. Ik heb een Boretti oven die nog geen 1/2 jaar oud is
In het begin zat ik te stoeien met boven en onderwarmte en hetelucht.

Ik zou niet weten hoe ik mijn biscuit eerder gaar zou moeten krijgen.
Tips zijn welkom!!

Groetjes, Jessica
Taaartjes

18

Ik hen een Boretti oven en mijn bisquit van 24 cm is na 40 - 45 helemaal gaar en goed hoog. Je moet het rooster 1 stand lager dan het midden zetten en dan bakken op hetelucht boven en onder. Dit doe ik altijd en heb nergens last van.

19

Ik heb ook een Boretti en net een kapsel gebakken in een vorm van 20 cm, was na 25 minuten helemaal gaar. Heb het rooster in het midden en hetelucht boven en onder tegelijk. Gaat perfect. (Gelukkig)

20

Op hoeveel graden bakken jullie? :think:

Groetjes, Jessica
Taaartjes

21

Ik bak op 150 graden en zet em niet hoger na 10 minuten.

Ik heb een combimagnetron/ hetelucht oven en bak standaard op 160 graden.
Ik warm de eieren en water, mix een minuutje en doe dan de mix erbij. 8 tot 10 minuten mixen en 2 minuten langzaam.
20 cm duurt 32 minuten, hij is dan zo'n 6,5 tot 7 cm hoog met een bol erop. Ik stort hem ondersteboven en heb een kapsel dat na vullen zo'n 9 tot 10 cm hoog is.

Hoe hoog wil je ze hebben?

23

Ik bak op 160 graden als ik de heteluchtfunctie onder en boven gebruik.

24

Ik bak met hogere temperaturen: 12 minuten op 165, 12 minuten op 175 en 12 op 180, dan prik ik met een sateprikker of hij gaar is...

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

25

Het is gelukt!!!!!!!! :D   :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D
Zo trots!!
Zag de bui alweer hangen gister, alles in huis inclusief Kennie patisier en dan lukt t niet...
Toen las ik in de gebruiksaanwijzing dat ik m op hetelucht-combi moet bakken, vandaag gedaan en voila. Gaar en gerezen!!

Alleen.... :think:  is de bovenkant=nu de onderkant niet zo fluweel zacht als de rest, ik las over nat maken met een waterspuitje voor het bakken.. Weet iemand dit???

Dankjulliewel voor jullie reactie's!! :Y