@ Jennifer Lo
Sorry sorry sorry voor mijn late reactie. Ik heb er ook helemaal geen melding van gehad.
Kheb even naar het recept gekeken van Cecile, maar zout?!?!
Beter laat je dat receptje gewoon in de kast, en ga je in het vervolg verder met het volgende:
Ingredienten voor +/- 40 basis macarons
200 g - Amandelmeel*
200 g - Poedersuiker
2 x 80 g - Eiwit **
75 ml - Water
200 g - Fijne kristal suiker
- Kleurstof naar keuze (Poeder. Pasta kleurstoffen of kleurstofjes die je bij de aziatische toko haalt, kan ook. Maar die substantie is vrij vloeibaar, waardoor het beslagje dunner wordt, dus een ietsje bietje van gebruiken mocht je voor de laatste 2 opties gaan. Als in een druppel! Geldt trouwens voor allemaal, kleurstof geeft heel veel kleur)
- Suiker thermometer
* Ik vind het zelf heel lekker om zelf mijn amandelen te maken, anders heeft de notenboer(markt) vaak ook wel amandelmeel. Je kan het soms ook bij een turks winkeltje halen. Of even tijdens je shoppingdagje in belgie even een supermarkt induiken.
** Een dag van de voren klaarmaken.
Receptuur
1. Meng het amandelmeel met de poedersuiker. Zeef het mengsel, haal alle grove stukjes eruit en zet het even weg.
2. Breng het water aan de kook in een pan en voeg de fijne kristal suiker erbij. Verhit de siroop, zonder te roeren tot 115*C. (Blijf goed opletten, want het suiker moet helemaal gesmolten zijn. Ik gebruik altijd daarom ook fijne kristal suiker, omdat het makkelijker smelt).
3. Klop 80 g eiwit met de mixer op lage snelheid. Zodra het siroop in de pan boven het temperatuur van 105*C heeft bereikt, ga je de snelheid verhogen. Haal het siroop van het vuur zodra die de 115*C heeft bereikt. Giet het met een dunne straal bij het eiwitschuim. Klopt het nog zo'n 10 minuten, zodat het mengsel afkan koelen. Zodra je daar mee klaar bent, zet het even weg.
4. Vermeng je mengsel van amandelmeel/poedersuiker met overgebleven ONGEKLOPT 80 g eiwit. Blijf roeren totdat er een egale mengsel ontstaat.
5. Voeg kleurstof toe.
6. Schep met een spatel ongeveer 1/3 van de geklopte eiwit met siroop(Meringue) door het amandelmengsel. Spatel het door, als je het klopt, gaat er een deel van de luchtigheid van het eiwit verloren. Zodra het makkelijk te spatelen is, spatel je de rest van het eiwit mengsel er door heen.
7. Schep het mengsel in een spuitzak.
8. Zorg dat er tussen de macarons minstens een ruimte is van 3 cm. Dit is omdat het mengsel zich nog kan verspreiden over het bakpapier/siliconenmat. Spuit het beslag voorzichtig op je bedekte plaat in vanaf bovenaf ca. 3,5 cm(diameter). Spuit het mengsel vanaf boven, dan houdt het een mooie vorm. Tik tegen de onderkant van de plaat(dit zorgt ervoor dat de verdeling in de macaron niet alleen aan de boven kant zit.
9. Laat je macarons 30 min op kamertemperatuur rusten. Deze tijd hebben ze echt nodig.
10. In de tussentijd verwarm je je oven op 150 graden. In elke oven is dit verschillend, elke oven reageert anders. Wat ook het meest voorkomende probleem is.
11. Bak de macarons 14 min. Haal de bakplaak uit de oven, en leg het bakpapier/siliconenmat MET macarons op een bevochtigd werkvlak(aanrecht/keukentafel). Zorg dat het vochtig is, niet bijna droog of zeik nat. De macarons laten dan makkelijker los.
Alle macarons recepten hebben geduld nodig. Dit is het enigste recept waar ik ook tijd en geduld voor heb. Want het is zeker de moeite waard.
Heel veel plezier hier mee, en laat me weten of het is gelukt
Ohja en een echte macaron fan, moet definitly naar Laduree gaan !