1

Onderwerp: [FEEDBACK] Eerste keer macarons

http://i1111.photobucket.com/albums/h463/stephvdp/Macarons.jpg

Eigenlijk viel het me best wel mee. Ik heb het recept van Bakerella gebruikt en het ging vrij soepel. Wel heb ik een aantal regels overtreden (iets minder amandelen, eieren niet laten staan maar in de magnetron...). Over de paar die gelukt zijn ben ik heel tevreden, maar... ik had genoeg voor meer dan 20 stuks en uiteindelijk heb ik er een stuk of 10!

Van de ene bakplaat kreeg ik ze bijna allemaal heel af, van de andere bijna geen één omdat ze veel te plakkerig waren. Heeft iemand een tip? Ik heb ze weer terug in de oven gezet, maar dat hielp niet zoveel. Water onder het bakpapier doen ook niet... Zou het bij de ene bakplaat misschien beter zijn gegaan omdat ik die wat langer heb laten staan voordat die in de oven ging? Alle tips zijn héél welkom  :Y !

2

Re: [FEEDBACK] Eerste keer macarons

Wauw wat zijn ze mooi van kleur!
Ik heb ze nog nooit gemaakt dus ik heb geen tips..

Kijk ook eens op mijn facebookpagina;
www.facebook.com/bakeanddeco

yammie, ziet er erg goed uit

Groetjes van Nicole!!

Wil ze ook nog eens maken, dus kan je (nog) geen tips geven. Mooi kleurtje heb je gebruikt.

Kijk eens op mijn hyves: http://makeacupcake.hyves.nl/

5

Dankjulliewel :)! De kleur is van Wilton, gel paste kleur roze (uit het doosje met de twaalf kleuren)!

Hihi en de macarons zijn al bijna op, want wat ik eerder nog niet wist is dat ze echt ontzettend lekker zijn! Maar ik hoop dat ik er de volgende keer wat meer produceer, nu moest ik zo'n beetje de helft weggooien en dat is wel erg zonde...

6

OOhh die kleuren heb ik ook!
Ownee, volgens mij is dat een doosje van 8 kleuren..

Maar die restjes die je weg moest gooien kon je toch ook op eten?

Kijk ook eens op mijn facebookpagina;
www.facebook.com/bakeanddeco

7

Misschien zit ie ook in die met 8 kleuren? En ik heb het wat ongelukkig verwoord, bijna alles wat mislukt is heb ik inderdaad opgegeten ;). Maar een deel was zo plakkerig dat er helaas echt geen beginnen meer aan was...

Ze zien er supergoed uit hoor! (zelfs na het valsspelen met de eiwitten  :P  haha)

ik heb ook eens macarons gemaakt en heb 1 plaat weg kunnen gooien omdat ik ze met geen mogelijkheid van het bakpapier afkreeg. Zonde inderdaad, maar ik werd strontchagrijnig van die krengen!  :rolleyes:
(toen de vulling ook nog eens mislukte had ik het er helemaal mee gehad  :lol: )

Maaar... degene die er redelijk uitzagen vond ik nog best lekker. Ik had ze mee naar mijn werk genomen en daar vond iedereen ze ook reuzelekker ( wel mierzoet)

het blijven gewoon lastige dingen, ik lees ook overal dat je pas na een paar keer goede kan maken.

Groetjes Laura
Mijn site/blog: www.laurasbakery.nl

9

Wauw, deze zijn goed gelukt!

Ik heb ze ook een keer geprobeerd te maken, maar dan met chocola.
Ze werden niet zo hoog als die van jou zijn geworden en inderdaad het eerste baksel bleef ook plakken aan het bakpapier en was er niet vanaf te krijgen.

Toch maar weer een keer proberen.

10

mooi zijn ze  :thumb: , ik heb ook een paar pogingen gedaan, maar nog nooit zijn ze het waard geweest om op de foto te mogen, wel erg lekker, maar het oog wil toch ook wat Dus ik waag me er niet meer aan  :nooo

Zien er goed en lekker uit!

Ik heb ze nou al vaker gemaakt, en bij mij is 't in ieder geval zo dat ze echt eerst een uur moeten rusten voordat ze de oven ingaan! Anders barsten ze of blijven ze plakken. En op een vlakke bakplaat, waar de macarons en het bakpapier dus 'tegen' de bakplaat aanzitten, blijven ze niet plakken en krijg ik ze er zo af. Als er randen of richels in de bakplaat zitten dan krijg ik op die plekken de macarons er ook niet af, omdat ze blijven plakken. Hoop dat je 't snapt  :lol:

'I love it when a cake comes together'

12

Het troost om te horen dat meer mensen last hebben van plakken aan de bakplaat :). Gertieneke, welk recept had jij gebruikt? Misschien is dat van Bakerella makkelijker?

LekkerTaartje schreef:

k heb ze nou al vaker gemaakt, en bij mij is 't in ieder geval zo dat ze echt eerst een uur moeten rusten voordat ze de oven ingaan! Anders barsten ze of blijven ze plakken. En op een vlakke bakplaat, waar de macarons en het bakpapier dus 'tegen' de bakplaat aanzitten, blijven ze niet plakken en krijg ik ze er zo af. Als er randen of richels in de bakplaat zitten dan krijg ik op die plekken de macarons er ook niet af, omdat ze blijven plakken. Hoop dat je 't snapt  :lol:

Ik snap het zeker, bedankt voor je advies! Dan laat ik de volgende gewoon wat langer staan en kijk ik of het dan beter gaat! Ik hoop het, want ik vind ze zo leuk!

Nadat ze uit de ovenkomen gelijk wat water ONDER het bakpapier doen en na een halve minuut eraf halen.  ;)  helpt tegen t plakken

14

Rowancharlene schreef:

Nadat ze uit de ovenkomen gelijk wat water ONDER het bakpapier doen en na een halve minuut eraf halen.  ;)  helpt tegen t plakken

Dankjewel voor de tip! Ik had wel gelezen over water onder het bakpapier, maar niet op die manier. Ga ik volgende keer proberen!

Ja ik maak wekelijks macarons, dus weet er aardig wat van. Heb alle val kuilen al meegemaakt hahaha. Een kwestie van geduld is het vaak, omdat het best moeilijk is om er van af te blijven  ;)  macarons zijn trouwens een halve dag na het vullen het lekkerst.

16

@Rowancharlene,
Nu ben ik ook verslaafd geraakt aan het macaron fenomeen en als jij ze vaak maakt heb ik nog wat vragen als het mag :o
Ik heb nu 6 verschillende batches gemaakt.
De eerste keer ging helemaal fantastisch, recept van Cecile Cannone :macarons: authentic french cookie recipes.
2e keer heb ik het recept gehalveerd omdat 70 kookies per keer in een kleur vond in wat veel en toen gingen ze barsten.
de 3e keer had ik hetzelfde recept gedaan, ik zag al aan het beslag dat ze super zouden zijn, en dat waren ze ook, hele hoge voetjes, mooie platte glimmende koekjes.
De andere pogingen zijn daarna allemaal mislukt :mad:  :mad:
Gebarsten, geen voetjes, bruin worden etc.
Wat doe ik fout? Ik laat ze tussen 15 en 30 minuten rusten voordat ze de oven ingaan op 150 graden, na de eerste 5 minuted de oven even open (om stoom te laten ontsnappen) en dan nog 9 a 10 minuten.
Zelfde recept, zelfde oven temperatuur, zelfde manier en de ene keer wel gelukt, en daarna mislukt.
Bij de "gerijpte" eiwit, doe ik ook nog een lepeltje meringue poeder (heb geen eiwit poeder in huis), zou het daaraan kunnen liggen?
Vind het zo leuk als ze wel lukken.......hoop dat je me kunt helpen...
Heb alle you tube filmpjes, en tips & tricks zo'n beetje op google gelezen. pfffffft. thanks alvast

Als je elke dag doet wat je leuk vind....hoef je nooit meer te werken (Gandhi)

17

looking good! heb al eens 2 pogingen gedaan maar uiteraard mislukt! de smaak was prima maar helaas bleven ze zo plat als een dubbeltje!

18 Laatst bewerkt door Rowancharlene (18-05-2011 14:36)

@ Jennifer Lo

Sorry sorry sorry voor mijn late reactie. Ik heb er ook helemaal geen melding van gehad.

Kheb even naar het recept gekeken van Cecile, maar zout?!?!
Beter laat je dat receptje gewoon in de kast, en ga je in het vervolg verder met het volgende:

Ingredienten voor +/- 40 basis macarons

200 g - Amandelmeel*             
200 g - Poedersuiker               
2 x 80 g - Eiwit **                       

75 ml - Water                           
200 g - Fijne kristal suiker       

- Kleurstof naar keuze (Poeder. Pasta kleurstoffen of kleurstofjes die je bij de aziatische toko haalt, kan ook. Maar die substantie is vrij vloeibaar, waardoor het beslagje dunner wordt, dus een ietsje bietje van gebruiken mocht je voor de laatste 2 opties gaan. Als in een druppel! Geldt trouwens voor allemaal, kleurstof geeft heel veel kleur)
- Suiker thermometer

* Ik vind het zelf heel lekker om zelf mijn amandelen te maken, anders heeft de notenboer(markt) vaak ook wel amandelmeel. Je kan het soms ook bij een turks winkeltje halen. Of even tijdens je shoppingdagje in belgie even een supermarkt induiken.

** Een dag van de voren klaarmaken.

Receptuur

1. Meng het amandelmeel met de poedersuiker. Zeef het mengsel, haal alle grove stukjes eruit en zet het even weg.
2. Breng het water aan de kook in een pan en voeg de fijne kristal suiker erbij. Verhit de siroop, zonder te roeren tot 115*C. (Blijf goed opletten, want het suiker moet helemaal gesmolten zijn. Ik gebruik altijd daarom ook fijne kristal suiker, omdat het makkelijker smelt).
3. Klop 80 g eiwit met de mixer op lage snelheid. Zodra het siroop in de pan boven het temperatuur van 105*C heeft bereikt, ga je de snelheid verhogen. Haal het siroop van het vuur zodra die de 115*C heeft bereikt. Giet het met een dunne straal bij het eiwitschuim. Klopt het nog zo'n 10 minuten, zodat het mengsel afkan koelen. Zodra je daar mee klaar bent, zet het even weg.
4. Vermeng je mengsel van amandelmeel/poedersuiker met overgebleven ONGEKLOPT 80 g eiwit. Blijf roeren totdat er een egale mengsel ontstaat.
5. Voeg kleurstof toe.
6. Schep met een spatel ongeveer 1/3 van de geklopte eiwit met siroop(Meringue) door het amandelmengsel. Spatel het door, als je het klopt, gaat er een deel van de luchtigheid van het eiwit verloren. Zodra het makkelijk te spatelen is, spatel je de rest van het eiwit mengsel er door heen.
7. Schep het mengsel in een spuitzak.
8. Zorg dat er tussen de macarons minstens een ruimte is van 3 cm. Dit is omdat het mengsel zich nog kan verspreiden over het bakpapier/siliconenmat. Spuit het beslag voorzichtig op je bedekte plaat in vanaf bovenaf ca. 3,5 cm(diameter). Spuit het mengsel vanaf boven, dan houdt het een mooie vorm. Tik tegen de onderkant van de plaat(dit zorgt ervoor dat de verdeling in de macaron niet alleen aan de boven kant zit.
9. Laat je macarons 30 min op kamertemperatuur rusten. Deze tijd hebben ze echt nodig.
10. In de tussentijd verwarm je je oven op 150 graden. In elke oven is dit verschillend,  elke oven reageert anders. Wat ook het meest voorkomende probleem is.
11. Bak de macarons 14 min. Haal de bakplaak uit de oven, en leg het bakpapier/siliconenmat MET macarons op een bevochtigd werkvlak(aanrecht/keukentafel). Zorg dat het vochtig is, niet bijna droog of zeik nat. De macarons laten dan makkelijker los.

Alle macarons recepten hebben geduld nodig. Dit is het enigste recept waar ik ook tijd en geduld voor heb. Want het is zeker de moeite waard.

Heel veel plezier hier mee, en laat me weten of het is gelukt ;-)

Ohja en een echte macaron fan, moet definitly naar Laduree gaan ! :D

19

@Rowancharlene
Heel hartelijk dank voor je uitgebreide reactie!
Ik was inmiddels natuurlijk niet stil blijven zitten en heb van alles geprobeerd.
Inmiddels is het gelukt! Ik haalde steeds gepasturiseerde eiwitten per liter bij de Sligro, liet de gewenste hoeveelheid staan maar toch barsten elke keer de macarons....
Ik dacht ineens: ik zal eens echte eitjes scheiden en echte eiwitten gebruiken! Sindsdien lukt elke batch.
Het enige probleem waar ik mee blijf zitten is dat ze te snel bruinen, ik doe nu na 7 minuten afdekken met alufolie en ze zijn prachtig!
Ik zal zeker jou recept gebruiken omdat ik pas een suikerthermometer heb aangeschaft, ik heb nog nooit de italiaanse manier gedaan, alleen de franse (zonder suikerstroop).
Enne, ik wil graag naar Laduree gaan, ik versta alleen totaal geen frans :s
nogmaals dank en groetjes, Jennifer

Als je elke dag doet wat je leuk vind....hoef je nooit meer te werken (Gandhi)

20 Laatst bewerkt door Rowancharlene (18-05-2011 14:25)

Dat kan dan aan de oven liggen, probeer het eventueel op 130 graden en verhoog hem naar langzaam naar 150. Wat ik al zei, de temperatuur verschilt per oven. Mijn oven kan maar 135 graden hebben en mijn electrische oven kan wel weer 150 graden aan. Dus dit is een kwestie van veel proberen in kleine hoeveelheid. Dan weet je wat je eigen juiste temperatuur is.

En wat betreft Laduree, daar is geen Frans voor nodig hoor. Het is een kwestie van mond open doen en opeten ;-) En bijna iedereen daar in de shop kan engels verstaan en spreken.

21 Laatst bewerkt door Rowancharlene (01-06-2011 20:10)

Zucht.. ik heb weer een hele doos macarons van Laduree op.. die zijn verre weg nog niet zo lekker als die van Laduree.. nu zijn ze op  :(  :(  :(  :(

22 Laatst bewerkt door MamaVanTwee (11-11-2015 23:40)

Rowancharlene schreef:

Zucht.. ik heb weer een hele doos macarons van Laduree op.. die zijn verre weg nog niet zo lekker als die van Laduree.. nu zijn ze op  :(  :(  :(  :(

Ik maak mn makarons ook precies op uw manier alleen is mijn verhouding iets anders en karameliseer ik tot 180 graden. Mn beslag lukt vaak wel alleen is mijn probleem dan mijn makarons verkleuren ik heb echt alles al geprobeerd. Ik bak ze op 150 graden (elektrische oven) in het midden van de oven voor ongeveer 20 minuten. Als ik ze korter bak dan zijn ze niet gaar en is mijn makaron helemaal hol van binnen als ik hem van de plaat haal. Ik heb ook al geprobeerd om het deurtje op een kiertje te houden door middel van een pollepel maar ben er halverwege mee gestopt omdat ik de moed had opgegeven dus ik weet eerlijk gezegd niet of het werkt, had wel op Internet gelezen dat iemand dit deed. Iemand nog tips? Ik vind ze trouwens soms ook iets te krokant ondanks dat ik ze een nachtje in de koelkast leg.