1

Onderwerp: nog vragen bij het recept "aardbeienmousse"

Ik was op zoek bij vullingen en wil graag de aardbeienmousse maken, maar zit toch nog met wat vragen.

In de werkwijze staat "een beetje" water verwarmen? Wat is eigenlijk een beetje? Hoe warm moet het zijn? Bijna koken of gewoon lauw?

Ik kopieer de vullingbeschrijving hieronder zodat jullie het zelf kunnen lezen..

Ingrediënten:
•250 gram verse aardbeien
•3 blaadjes gelatine (3 gram)
•2 dl. slagroom
•sap van een halve limoen
•100 gram fijne kristalsuiker

Werkwijze:
•Aardbeien pureren met het limoensap en de suiker. De gelatineblaadjes weken in water. Verwarm een klein beetje water. Voeg van het vuur af de geweekte en uitgeknepen blaadjes gelatine toe. Laat iets afkoelen.
•Het gelatinemengsel mengen met de aardbeien.
•Even in de koelkast (15 min.)
•Slagroom heel stijf kloppen en door de mousse spatelen.
•Met deze hoeveelheid kun je een taart (28 cm.) met "een lekkere dikke laag" vullen, of met twee iets dunnere lagen.

Alvast bedankt.

2

Re: nog vragen bij het recept "aardbeienmousse"

Het gaat om het oplossen van 3 blaadjes gelatine dus ik zou 2 of 3 eetlepels water nemen en dit verwarmen tot het goed warm is. Als het lauw is lost de gelatine niet op. Maar het hoeft niet te koken, ik verwarm het altijd tot er damp afkomt.

Groetjes, Monica

Ik gebruik er een beetje van de gepureerde aardbeien voor. Ik maak een klein scheutje (zeg, 3 a 4 eetlepels) warm (niet gloeiend heet!) en daar los ik de geweekte gelatine in op.

Groetjes Karine

4

Ik gebruik ook de gepureerde aardbeien ervoor

5

Huh...

Dus jullie warmen een beetje van de gepureerde aardbeien op en daar dan de 3 blaadjes gelatine in oplossen..?
En dan dit geheel bij de rest van de aardbeien en de slagroom???

Ik heb de laatste tijd dat mijn gelatine een 'bonk' wordt en dus niet lukt....

Hellup...  ??
In het begin ging het altijd goed en ik heb geen idee wat ik nu ineens anders doe...

Gr, Miriam

****** Mijn motto was altijd: Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd... maar gelachen kan je ook vervangen door: gebakken ;-) ******

6

dat had ik laatst toen de frambozen nog te koud waren (dacht dat ze ontdooit waren, maar niet dus van binnen.
Heb er de staafmixer opgezet en daarna is het helemaal goed gekomen :Y geen vellen (daar was ik bang voor), maar mooie stevige vulling

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

7

Heb ik ook al aan gedacht... Bevroren waren ze niet, verse aardbeien  ;-) 

En met de staafmixer er in geweest, maar daarna werd de mousse niet meer 'stijf'. 

Iemand anders nog tips...?
Alvast bedankt Carien.

gr, Miriam

****** Mijn motto was altijd: Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd... maar gelachen kan je ook vervangen door: gebakken ;-) ******

MirKool schreef:

Huh...

Dus jullie warmen een beetje van de gepureerde aardbeien op en daar dan de 3 blaadjes gelatine in oplossen..?
En dan dit geheel bij de rest van de aardbeien en de slagroom???

Ik heb de laatste tijd dat mijn gelatine een 'bonk' wordt en dus niet lukt....

Hellup...  ??
In het begin ging het altijd goed en ik heb geen idee wat ik nu ineens anders doe...

Gr, Miriam

Jep inderdaad. paar eetlepels aardbeienpuree warm maken (hoeft echt niet heet). Daar los je de geweekte gelatinebladeren in op. Dat doe je bij de gepureerde aardbeien. En dat schep je voorzichtig door de slagroom.

Groetjes Karine

9

ja idd, zo doe ik het ook, enne nog een tip... zet het zeker een uur in de koelkast, pas dan is hij genoeg stijf om hem goed in een taart te verwerken!

succes, want hij is heeeeeeerlijk!

there is a thin woman inside me, trying to get out,  i usualy shut her up with chocolate!

10

thnx!

11 Laatst bewerkt door mookje (27-05-2011 16:39)

Klinkt goed, ik ga het ook maar eens proberen!

Groetjes, Monica