1

Onderwerp: "verse" citroen schil

hoe verwerk ik een citroen in een recept :o  meestal gebruik ik de cupcake mix van funcakes (vind ik nog steeds erug lekker) Maar voor mijn verjaardag wil ik andere cupcake's gaan proberen en wel citroen cupcake's, maar ik weet dus niet hoe ik citroen moet verwerken :/  ik heb zowel de schil als het sap nodig.

Gezondheid gaat met de jaren, maarwijsheid komt met de jaren!

2

Re: "verse" citroen schil

heb je het recept al (omdat je zegt dat je zowel schil als rasp nog hebt) en wil je wten hoe je het rasp en sap krijgt of ben je juist op zoek naar een recept?

groetjes, Lis   
ik droom taarten, nu nog maken zoals ik ze droom

3

Eerst de schil afraspen (alleen het geel, niet het wit) daarna de citroen doorsnijden en uitpersen.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

lizzl schreef:

heb je het recept al (omdat je zegt dat je zowel schil als rasp nog hebt) en wil je wten hoe je het rasp en sap krijgt of ben je juist op zoek naar een recept?

het recept heb ik al :)

5

Mirjam5 schreef:

Eerst de schil afraspen (alleen het geel, niet het wit) daarna de citroen doorsnijden en uitpersen.

enne rasp ik de schil met een gewone rasp :o  en dan uitpersen gewoon erin knijpen of met zo'n pers waarmee je je sinaasappels ook perst? :o  :o

6

een fijne rasp is het makkelijkst (ik gebruik dezelfde waar ik ook kaas mee rasp) wel belangrijk dat je een scherpe rasp gebruikt, anders lukt het niet.

voor het sap kun je inderdaad knijpen (eventeel met een vork erin) of een sinaasapelpers.
misschien overbodig maar wel eerst raspen en dan pas persen!

succes!

groetjes, Lis   
ik droom taarten, nu nog maken zoals ik ze droom

7 Laatst bewerkt door koekebakkevlaaie (18-05-2011 18:53)

Opletten dat je onbehandelde citroenen gebruikt als je de wil schil verwerken. Van behandelde citroenen is de schil niet eetbaar. En geloof me het is niet zo makkelijk om onbehandelde citroenen te vinden. Hier in Vlaanderen vind je ze in de Colruyt maar ook niet altijd, Biologische zijn misschien een alternatief .

8

:thumb: bedankt voor de tips. Gelukkig heb ik nog even om te zoeken naar onbehandelde citroenen

9

Het fijnste werkt een rasp van Microplane, citroenen goed wassen, raspen en uitpersen en door het beslag mixen.

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

10

Baukje heeft potjes citroen rasp in suiker, mss een alternatief als je geen onbehandelde citroenen kunt vinden dan gebruik je alleen het sap. Potjes zijn lang houdbaar in de koelkast.

Christine.

11

koekebakkevlaaie schreef:

Opletten dat je onbehandelde citroenen gebruikt als je de wil schil verwerken. Van behandelde citroenen is de schil niet eetbaar. En geloof me het is niet zo makkelijk om onbehandelde citroenen te vinden. Hier in Vlaanderen vind je ze in de Colruyt maar ook niet altijd, Biologische zijn misschien een alternatief .

hoezo niet eetbaar? Hier worden gewoon de citroenen van de AH gebruikt en die smaken prima..en heb er ook nog nooit iets van gekregen.

Microplane raspen zijn idd geweldig!

12

keukentje schreef:

Baukje heeft potjes citroen rasp in suiker, mss een alternatief als je geen onbehandelde citroenen kunt vinden dan gebruik je alleen het sap. Potjes zijn lang houdbaar in de koelkast.

Daar heb ik mee in mijn handen gestaan. Maar ieeuuwwww, dat ziet er niet uit en het hoofdbestanddeel is suiker. Dus meer suiker dan citroenschil.

Groetjes Karine

13

Valy schreef:

hoezo niet eetbaar? Hier worden gewoon de citroenen van de AH gebruikt en die smaken prima..en heb er ook nog nooit iets van gekregen.

Doe ik ook altijd. Wel even de citroen goed afboenen onder warm water, omdat er een waslaagje op zit.

Groetjes, Monica

mookje schreef:
Valy schreef:

Doe ik ook altijd. Wel even de citroen goed afboenen onder warm water, omdat er een waslaagje op zit.

Bij ons in de supermarkt Colruyt staat bij elk product informatie te lezen. Bij de citroenen staat telkens vermeld "Schil niet eetbaar" behandeld met.... (ken de juiste benaming niet uit het hoofd maar begint met een T). Bij de onbehandelde citroenen staat vermeld : "Eetbare schil".
Als ik dan in andere supermarkten kom en de dozen waarin de citroenen die onder het rek staan erop na lees staat dat middel met die T telkens op de doos vermeld.
Ik vind dat wel netjes van Colruyt dat ze dit vermelden, als ik het kan vermijden vermijd ik toch liever die chemische troep.

Volgende keer als ik bij Colruyt kom schrijf ik de naam van het chemisch product op en vermeld ik het hier, zo kunnen jullie beter volgen  wat ik bedoel. :)