1

Onderwerp: Ingezakte basisbiscuit

Hallo iedereen,

Koud vijf minuten lid, maar toch al een vraag! Ik heb me al wel netjes voorgesteld hoor. ;)

Goed, na gisteravond een hele leuke workshop te hebben gevolgd waarbij de taart al kant en klaar op mijn bordje stond, ben ik enthousiast geworden en wilde ik vandaag meteen een eigen taart maken. Ik heb a.s. zaterdag namelijk een verjaardag bij iemand waarbij de gasten juist dingen meenemen (gróte verjaardag) en ik was al van plan twee (gewone)  taarten mee te nemen. Na gisteren had ik echter zoiets van: "Oeh, nu wil ik ook meteen een mooie marsepeinen taart meenemen!"

So far, so good. Vanmiddag in de stad wat basics gekocht en vanavond de taart geprobeerd te maken. Mijn vriend en ik hebben dit recept exact gevolgd: http://www.deleukstetaarten.nl/recept/2/Basisbiscuit/

Resultaat: een ingezakte taart met een maanlandschap bovenop. Wat hebben we fout gedaan? We hebben de eieren niet in warm water gedaan omdat er in het recept stond dat dit niet nodig was bij handmatig kloppen en we hebben de temperatuur van de oven geleidelijk hoger gezet. Toch is het een dikke, platte taart geworden zonder mooie egale laag.

Help?

Re: Ingezakte basisbiscuit

Hoi hoi,

Wat zal je balen van je ingezakte taart !
De eieren op kamertemperatuur is toch eigenlijk best belangrijk.
Doe dat eigenlijk altijd en gebruik zelf liever een biscuitmix van funcakes. Je hebt dan meteen de juiste verhouding, wel eieren en wat water toevoegen en dan kan het bijna niet meer mislukken.
Weet je nog of het beslag wel luchtig was, je moet er pieken mee kunnen maken.
Oh ja, en zeker 10 minuten mixen hoor !!! Succes

Taarten... voor mij een inspannende ontspanning

3

Bedankt voor je reactie! Balen viel wel mee hoor. Nu hebben we een lekker grote (soort van) eierkoek! :lol: De eieren kwamen rechtstreeks uit de winkel, dus ze hebben bij mij nog niet in de koelkast gestaan. Maar wellicht had ik ze wat langer op het aanrecht moeten laten liggen.

Die biscuitmix van funcakes, is die ook gewoon in de winkel te koop? Ik wil eigenlijk voor zaterdag die taart maken en dat wordt te kort dag als ik het via internet bestel (zeker gezien de stakingen van TNT momenteel). Het beslag was inderdaad niet zo stevig als slagroom, daar zal het wel aan gelegen hebben! M'n vriend heeft zeker tien minuten staan kloppen (hij doet dat voor mij omdat ik dit door een polsblessure niet kan doen) want ik had een kookwekkertje gezet. :+ 

Enig idee hoe ik het toch kan proberen zonder biscuitmix van funcakes? Tenzij dit natuurlijk bij een fysieke winkel te koop is, dan duik ik morgen meteen de stad weer in!

4 Laatst bewerkt door Vizzstick (15-12-2010 23:42)

MWillemijn schreef:

Die biscuitmix van funcakes, is die ook gewoon in de winkel te koop? Ik wil eigenlijk voor zaterdag die taart maken en dat wordt te kort dag als ik het via internet bestel (zeker gezien de stakingen van TNT momenteel). Het beslag was inderdaad niet zo stevig als slagroom, daar zal het wel aan gelegen hebben! M'n vriend heeft zeker tien minuten staan kloppen (hij doet dat voor mij omdat ik dit door een polsblessure niet kan doen) want ik had een kookwekkertje gezet. :+ 

Enig idee hoe ik het toch kan proberen zonder biscuitmix van funcakes? Tenzij dit natuurlijk bij een fysieke winkel te koop is, dan duik ik morgen meteen de stad weer in!

Misschien een overbodige vraag maar is het met de hand geklopt of met een mixer? Die laatste heb je namelijk wel nodig anders krijg je het niet luchtig genoeg.

Funcakes is voornamelijk bij taartwinkels te koop maar inmiddels ook in wat meer gangbare winkels. Zo hebben Jamin en pipoos het tegenwoordig ook staan. En de Makro ook. Weliswaar iets duurder dan in de webshops of taartwinkels.

Of anders een molen, bakker of iets dergelijks die biscuitmix of moscovisch mix heeft. Het merk soezie heeft het ook en ik heb begrepen dat die ook wel in een aantal gangbare winkels te koop zijn.

Succes met bakken.  ;)

Je zou het natuurlijk nog een keertje kunnen proberen met de warmere eieren.
Leg ze altijd even in een bakje met warm water, en verwerk ze dan daarna meteen.
De funcake mixen zijn ook bij makro of bakwinkel te koop maar weet niet of die bij je in de buurt zitten.
Vanaf mijn huisadres zit een webwinkeltje een paar straten verder maar dat kan ook heel verkeerd zijn hoor !!
Klein beetje water is ook belangrijk.
Zelf bak ik altijd op 1 temperatuur, maar iedereen heeft hier zo zijn eigen werkwijze.
Nogmaals, met funcakes is de biscuit hier nog nooit mislukt, wel de ene keer iets hoger dan de andere, maar mislukt, nee.
Laat het wel ff weten hoor, als het je is gelukt.

Taarten... voor mij een inspannende ontspanning

6

Vizzstick schreef:

Misschien een overbodige vraag maar is het met de hand geklopt of met een mixer? Die laatste heb je namelijk wel nodig anders krijg je het niet luchtig genoeg.

Met de hand, dat vindt mijn vriend op de één of andere manier fijner. Maar hij had al bedacht dat hij morgen de mixer wilde gaan gebruiken. In het recept stond echter niet dat 't niet met de hand mocht.

Vizzstick schreef:

Funcakes is voornamelijk bij taartwinkels te koop maar inmiddels ook in wat meer gangbare winkels. Zo hebben Jamin en pipoos het tegenwoordig ook staan. En de Makro ook. Weliswaar iets duurder dan in de webshops of taartwinkels.

Hmmz, Pipoos hebben wij niet en de twee Jamin's die we hadden zijn verdwenen. Ik ben vandaag wel bij een speciaalzaak geweest, maar daar hadden ze vooral non-food, op marsepein na. Maar ik kan ze morgen nog even bellen of ze toevallig biscuitmix hebben. Gaat dat echt makkelijker?

asmetdrhobby schreef:

Je zou het natuurlijk nog een keertje kunnen proberen met de warmere eieren.
Leg ze altijd even in een bakje met warm water, en verwerk ze dan daarna meteen.

We gaan morgen nog eens een poging wagen, maar ik ga eerst nog even rondbellen of ik toch niet ergens die biscuitmix kan vinden. Ik ga er vanuit dat het niet bij een supermarkt (AH) te koop is?
Ik woon in Gouda, wellicht dat iemand toevallig een adresje weet?

In ieder geval bedankt voor de tips en adviezen tot nu toe! :)

7 Laatst bewerkt door Vizzstick (16-12-2010 00:20)

Nouja niet met de hand 'mogen' mixen is een groot woord maar ik denk dat je wel oerkracht nodig hebt om het goed te krijgen. Ik denk dat het wel lukt als je een mixer gebruikt. Het beslag moet dik, bijna wit en ontzettend fluffy zijn.

Er is een forumlid uit gouda die wat spulletjes verkoopt heb ik gelezen.  Misschien kan je haar morgen bellen of mailen of je wat op kan halen.
ff voor je opgezocht: Annick67 op het forum met de website aribacakes.nl

8

Wanneer je met de mixer gaat mixen zie het verschil. En met de biscuitmix gaat het, tenminste bij mij, nooit mis. Bij de biscuitmix hoeven de eieren niet in warm water te liggen, maar wel op kamertemperatuur. Wanneer je het zelf maakt 'moeten' de eieren wel in warm water liggen.

Nou zo doet iedereen het dus anders ;)
Ik gebruik áltijd het recept van de site (basisbiscuit) en het gaat prima!
Ik doe meestal ook de eieren even in warm water dan met een mixer 10 min op de hoogste stand kloppen en 2 min op de laagste stand.
Bloem er door heen lepelen maar niet mixen! En zeefen!
In de oven (ik heb combi) en ja de baktijd is een beetje afhankelijk van de grote enzo..

Succes!

Groetjes Romee,
Weer begonnen, net even anders!

10

Vizzstick schreef:

Er is een forumlid uit gouda die wat spulletjes verkoopt heb ik gelezen.  Misschien kan je haar morgen bellen of mailen of je wat op kan halen.
ff voor je opgezocht: Annick67 op het forum met de website aribacakes.nl

Ontzéttend bedankt voor deze tip! Ik heb net gebeld en dat ze in Gouda zit is al ideaal, maar ze woont zó dichtbij dat ik er met twee keer struikelen al ben! Straks wat van die biscuitmix halen en dan een tweede poging wagen. :)

11

Kijk, dat is superhandig. Wel uitkijken dat je je niet suf koopt aan spullen als er zo dicht bij een winkeltje zit.  :lol:
succes met bakken en laat ff weten of het gelukt is!  ;)

Waarschijnlijk hebben jullie de bloem er te langzaam doorheen gespateld en verkeerd gespateld.
Je moet dit voorzichtig doen, maar wel snel (liefst binnen 2 minuten) zodat je taart zo snel mogelijk de oven in kan.
Als je spatelt moet je bij iedere schep lucht mee scheppen. Dus je spatel zo horizontaal mogelijk houden.

Oplopend bakken doe ik nooit, ik zie daar het nut niet van in. Maar dat kan ook aan mijn oven liggen.

Eieren warm kloppen is niet noodzakelijk maar het werkt wel beter. Als de eieren warm zijn kun je ze het meest lucthtig kloppen.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

13

Even een oud topic van mezelf omhoog gooien:

Voor mijn eerste biscuit heb ik het recept van de site gebruikt en deze was toen volledig ingezakt. Hierna ben ik meteen overgestapt op de Funcakes mixen en dit gaat perfect.

Voor mijn suikervrije chocoladetaart ben ik echter genoodzaakt het weer op de 'ouderwetse' manier te doen. Resultaat? Wederom een ingezakt biscuit! :mad:

Inmiddels heb ik een keukenmachine en hoef ik niet meer met de hand te mixen. Hiermee heb ik het ei/tagatose mengsel enorm luchtig geklopt. Maar bij elke schep bloem/cacao die ik erbij spatelde zakte het in. Hoe kan ik in vredesnaam dit recept goed maken zonder dat de hele zooi inzakt? Ik heb zo snel mogelijk gespateld, het eimengsel was super luchtig maar ik heb nu wel een enorm massief, ingezakt chocoladebiscuit waar ik niks mee kan. :(

Ook bij het andere recept zie ik dat ik de bloem er doorheen moet spatelen. Waarom kan ik eigenlijk niet, net als bij de Funcakes mix, alles bij elkaar mikken en goed luchtig mixen met m'n keukenmachine?

Iemand tips? Voordat ik heel veel ingrediënten ga verspillen. :s

14

Misschien sluit je oven niet goed? en dan gaat het tochten....

en je kunt het beste RUSTIG spatelen met de hand want als je dat te snel doet, klop je alle lucht eruit.

Succes!

15

Ik denk niet dat het aan mijn oven ligt want de gewone biscuits gaan wel gewoon goed. En ik kreeg hier juist de tip om snel te spatelen (wat iets anders is dan snel doorroeren ;)) omdat, als het te lang duurt, dit ook weer van invloed is op de luchtigheid van het biscuit.

Maar goed, ik ga vanavond gewoon rigoureus alles bij elkaar mikken in de beslagkom en dan 10 minuten mixen op de hoogste stand. Eens kijken wat dit voor resultaat oplevert want ik ga niet nog een keer proberen voorzichtig/snel/rustig/langzaam/whatever de bloem er doorheen te spatelen want dat lukt me duidelijk niet!

16

Pffft, ik ontplof nu bijna van frustratie!

Alles bij elkaar mikken was geen goed idee: daar kwam totaal geen lucht bij. Dus er maar boter bij gegooid (verhoudingen aangepast) om er een chocoladecake van te maken. Cake was op zich qua smaak prima, maar veel te laag en te massief om te vullen met twee lagen vulling.

Vandaag opnieuw begonnen: beslagkom (RVS) onder de hete kraan gehouden, eieren een tijdlang in warm water gelegd en het ei/tagatose mengsel 10 minuten laten gaan in mijn keukenmachine. Kwam een geweldig prachtig luchtig mengsel uit. Ik heb mijn vriend gevraagd of hij de bloem, cacao en bakpoeder er doorheen wilde spatelen om te kijken of hij meer succes had. Bij elke schep (en hij is echt voorzichtig, niet zo lomp zoals ik!) zakte 't spul in! Maar goed, er bleef nog lucht in dus het zag er al beter uit dan mijn eerste poging.

Maar helaas: er gebeurde helemaal niets in de oven! Uiteindelijk ook iets te lang in de oven gehad waardoor het was verbrand. Nou ja, het was al iéts luchtiger, maar totaal niet te vergelijken met de manier waarop mijn biscuits gemaakt met de Funcakes mix de hoogte in gaan.

Net wéér een poging gedaan: weer de beslagkom heet, eieren (dit keer eentje extra want ik las dat een eitje extra het ook luchtiger zou maken) een tijd in 't warme water en weer 10 minuten mixen. Weer een prachtig hoog eimengsel dat tot halverwege de beslagkom kwam. Maar wederom bij elke schep die erbij ging zakte de boel weer gigantisch in elkaar.

Het ding staat nu in de oven maar ik weet nu al dat ook deze er weer waardeloos uit gaat komen.

Is er iémand die de gouden tip voor me heeft? Behalve dan nooit meer aanbieden suikervrij te gaan bakken omdat ik daar m'n mixen niet voor kan gebruiken. :mad:

Hoe lang heb je over het spatelen gedaan?? Dat het mengsel wat inzakt is normaal, daarom is het noodzakelijk heel goed en snel te spatelen en bij iedere beweging lucht erin te scheppen.

Alles bij elkaar mengen is inderdaad geen goed idee, voor cake trouwens ook niet :)
Kijk anders even op mijn blog met recepten!

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

18

Het spatelen is waarschijnlijk het probleem: ik heb er geen stopwatch bij gehouden maar ik denk dat 't te lang heeft geduurd.

De theorie is me overigens meer dan duidelijk: ik mis blijkbaar de goede techniek om de bloem en cacao er snel doorheen te spatelen zonder dat ik hierbij de lucht eruit sla.

Overigens heb ik nu een biscuit van 4 cm en ik denk dat ik 't hier eerst maar eens mee ga proberen. Ik vind het ook ontzettend zonde van de ingrediënten om tig biscuits te gaan bakken om die vervolgens allemaal weg te gooien.

Dit is het resultaat van de laatste poging:
http://i908.photobucket.com/albums/ac290/Willemijn83/taarten/2cc41a0d.jpg

19

Nou heel herkenbaar dat het in elkaar zakt.
De eieren en suiker zagen er heel luchtig uit en dan het zelfrijzend bakmeel en maizena erdoor doen.
Pff werden klontjes.

Maar een complete mix kopen is wel makkelijk, maar wil het gewoon goed kunnen.

Dus lees ik met jou topic mee.