Onderwerp: vulling van vers fruit en botercreme
Ik ben het zoeken op internet een beetje zat, en hoop dat jullie me willen helpen.
Het gaat om een boltaartje van 20 cm van biscuitdeeg dat ik graag wil vullen met alleen botercreme (v.d. mix) en vers fruit. Bijv. schijfjes aardbei of banaan.
Nu las ik dit:
Ik zag dat velen de taart enkelvoudig vullen maar verschillende lagen in 1, veel gemaakte 'fout'.
Je kunt beter met meerdere lagen taart werken, dus je taart nogmaals snijden,
1 laag met lemon curd of andere fruitconfiture/marmelade,
andere laag met wat je maar wilt (wat erbij past)
Als je een laag zeg mascarpone op een laag curd of ander jam legt heb je kans dat de boel gaat glijden.....vet over vocht zeg maar.
Dat kan problemen geven met het bekleden maar ook vervoeren, ook kan de ene laag de andere negatief beïnvloeden wat betreft smaak en consistentie.....
Ook krijg je door met verschillende lagen met cakelaag ertussen een veel beter smaakverdeling en structuur om te eten.
Als je deze raad opvolgt zou je m.i. in mijn geval dus 1 laag botercreme en 1 laag aardbeien doen.
Maarrr: wordt een laag met alleen een laag vers fruit niet te droog?
Als jullie deze combinatie van vullingen gebruiken, doe je er dan nog iets door het fruit, en dan bedoel ik niet slagroom ofzo maar gelatine o.i.d.
En zoja, waarom? (bijv.tegen het verkleuren/uitdrogen/wegrollen van het fruit??)
Het laten uitlekken is alleen nodig bij fruit uit blik of bevroren fruit?
Een taart gevuld met vers fruit en bc kan wel een dag of 2 buiten de koelkast?
Alvast weer bedankt voor de hulp.
O ja, bij vers fruit, is dan een dijkje nodig?