1 Laatst bewerkt door Nokkie (14-05-2011 23:24)

Onderwerp: vulling van vers fruit en botercreme

Ik ben het zoeken op internet een beetje zat, en hoop dat jullie me willen helpen.

Het gaat om een boltaartje van 20 cm van biscuitdeeg dat ik graag wil vullen met alleen botercreme (v.d. mix) en vers fruit. Bijv. schijfjes aardbei of banaan.

Nu las ik dit:
Ik zag dat velen de taart enkelvoudig vullen maar verschillende lagen in 1, veel gemaakte 'fout'.
Je kunt beter met meerdere lagen taart werken, dus je taart nogmaals snijden,
1 laag met lemon curd of andere fruitconfiture/marmelade,
andere laag met wat je maar wilt (wat erbij past)
Als je een laag zeg mascarpone op een laag curd of ander jam legt heb je kans dat de boel gaat glijden.....vet over vocht zeg maar.
Dat kan problemen geven met het bekleden maar ook vervoeren, ook kan de ene laag de andere negatief beïnvloeden wat betreft smaak en consistentie.....
Ook krijg je door met verschillende lagen met cakelaag ertussen een veel beter smaakverdeling en structuur om te eten.

Als je deze raad opvolgt zou je m.i. in mijn geval dus 1 laag botercreme en 1 laag aardbeien doen.
Maarrr: wordt een laag met alleen een laag vers fruit niet te droog?

Als jullie deze combinatie van vullingen gebruiken, doe je er dan nog iets door het fruit, en dan bedoel ik niet slagroom ofzo maar gelatine o.i.d.
En zoja, waarom? (bijv.tegen het verkleuren/uitdrogen/wegrollen van het fruit??)

Het laten uitlekken is alleen nodig bij fruit uit blik of bevroren fruit?

Een taart gevuld met vers fruit en bc kan wel een dag of 2 buiten de koelkast?

Alvast weer bedankt voor de hulp.

O ja, bij vers fruit, is dan een dijkje nodig?

Re: vulling van vers fruit en botercreme

Hoi,

Wat ik nog mis in je bericht is de reden waarom je beter meerdere lagen kunt snijden in je taart: je taart wordt er minder machtig door.
Vergelijk je taart met een taart die maar 1x is doorgesneden, jouw taart valt dan niet zo zwaar. Ik heb dit geleerd in mijn patisserie opleiding en daar geleerd dat je je kapsel (biscuittaart) altijd 2x moet snijden.
Bij vulling met fruit moet je wel altijd een dijkje van botercreme maken omdat er in fruit altijd vocht zit. Als dat gaat lekken smelt je marsepein of fondant.
Vers fruit en botercreme kan wel buiten de koelkast bewaard worden, niet in de buurt van een warmtebron en als het erg heet weer is, wel in de koelkast bewaren.
Ik zou eerder kiezen voor botercreme en frambozen of rode besjes.
In aardbeien zitten vaak pitjes. Als je denkt dat je taart te droog wordt, kun je er altijd nog banketbakkersroom aan toevoegen, erg lekker en hierdoor moet je je taart wel in de koelkast bewaren.
Ik doe nooit gelatine door het fruit, simpelweg omdat ik dat niet lekker vind, dus ook niet in mijn taarten. Je kunt ook jam toevoegen aan je taart, dus kapsel besmeren met jam, geen aarbeienjam is veel te zoet, maar een 4-vruchtenjam of bosvruchtenjam, abrikozenjam, bosbessenjam etc. daarna botercreme en vers fruit Ook lekker.

3

Zo zeg, wat fijn dat je dit hebt geschreven. Hier kan ik echt wat mee.

Eén ding is me nog niet  100% duidelijk.
Begrijp ik het goed dat je liever geen aardbeien  gebruikt omdat er pitjes zitten? Waarom vind je dat een minpuntje?

Nokkie schreef:

Zo zeg, wat fijn dat je dit hebt geschreven. Hier kan ik echt wat mee.

Eén ding is me nog niet  100% duidelijk.
Begrijp ik het goed dat je liever geen aardbeien  gebruikt omdat er pitjes zitten? Waarom vind je dat een minpuntje?

Omdat je met aardbeien nooit helemaal zeker weet of ze wel lekker zijn van smaak en mensen het nou eenmaal vervelend vinden om pitjes in hun mond te hebben als ze taart eten.

5

Daar heb ik nooit bij stilgestaan.
Ik weet alleen dat kleine kinderen vaak niet van "stukjes" houden, zoals stukjes fruit in yoghurt.
Goed om te weten.
Het is me nu helemaal duidelijk, bedankt voor de uitleg.