1

Onderwerp: waar moet welke vulling

hallo allemaal,

Ik ga een taart maken met champagne creme, en iets met verse aardbeien of franbozen. Waarschijnlijk een mousse, of anders iets van jam met gewoon stukjes verse vrucht.

Laatst had ik een chocolade taart gemaakt met een melkchocolademousse vulling onder, en een wittemousse boven; maar ondanks mijn dijkje bc liep de beneden vulling op sommige plaatsen eruit :S

Dus mijn vraag is; hoe kan ik het beste de vulling verdelen. Ik heb ergens gelezen dat de zwaarste vulling onderop moet?

bedankt!!! :)

2

Re: waar moet welke vulling

Oei, daar sta ik allemaal niet bij stil  :)  het is logisch om je zwaarste vulling beneden te doen.

Maar kan het zijn dat je je dijkje gewoon niet hoog genoeg hebt gespoten, of niet helemaal dicht? Want mét dijkje kan je normaal geen lekjes meer hebben.

Tot zover mijn kennis, zoveel ken ik er ook niet van  :lol:

3 Laatst bewerkt door tartas (13-05-2011 15:13)

Nee het dijkje was perfect -al zeg ik het zelf :p
Het was wel erg warm, misschien lag het daaraan.

Maar wat is zwaarder; champagnecreme, of iets met verse vruchten.... misschien denk ik teveel na  :think:

4

Ik doe altijd de crème onderin en de jam in de laag erboven. Nooit problemen gehad. Ik spuit ook geen dijkjes maar blijf met de jam sowieso één centimeter bij de rand vandaan.

Wel wil ik je nog vragen of de taart lang buiten de koelkast moet blijven? Dit ivm je eventuele gebruik van mousse. Die kan namelijk niet buiten de koeling bewaard blijven.

Volg je hart...want dat klopt!

5

Nee daar zat ik ookal over na te denken. Hij moet wel buiten de koeling vervoerd worden, maar in koeltas met koelelementen zal het toch wel lukken?

6

tartas schreef:

Hij moet wel buiten de koeling vervoerd worden, maar in koeltas met koelelementen zal het toch wel lukken?

Ligt eraan hoelang hij buiten de koeling is. Als hij direct na afleveren aangesneden wordt moet het lukken maar als dat niet het geval is..... Ik zou persoonlijk het risico niet willen lopen dat er iemand (oma, opa, zwangere zus of iemand met een verminderde weerstand) ontzettend ziek van zou worden. Bewijs maar eens dat het niet aan jouw taart ligt in het allerslechtste geval..... Om deze redenen maak ik nooit taarten met een mousse of een andere bderfelijke vulling tenzij ze voor eigen geburik zijn en ik weet wat er mee gebeurd is.

Volg je hart...want dat klopt!

7

onderste laag de minst vloeibare want anders word de onderste laag biscuit zo zompig

8

etmc schreef:

onderste laag de minst vloeibare want anders word de onderste laag biscuit zo zompig

oh dat is ook een goede!
Bedankt!