1

Onderwerp: iemand alternatief voor chocoladefondant, zelfde kleur, minder zwaar?

mmmm..zusje heeft geproefd van haar proeftaart gisteren.
Omdat ik had gezegd dat ze gelijk wat mocht opmerken, heeft ze het advies van grote zus opgevolgd.

De vulling was laag citroenmarshmallowmeringue, laag dicht op elkaar gelegde, verse frambozen en afgesmeerd met citroenmarshmallowmeringue. Daarover chocoladefondant.

zoals ze zelf zei: "het witte spul was heel lekker en mag nog meer, en ook nog meer frambozen ajb."
Ok, kan ik doen.. ik had een dunne afsmeerlaag gebruikt, maar als ze meer wilt, zal de taart alleen maar strakker worden  :D  (hoop ik  :o )
en wij houden allemaal van fruit, dus dat snap ik ook heel goed

Maar het volgende weet ik niet direct wat doen...
Ze vroeg alternatieven voor de chocoladefondant omdat ze die nogal zwaar vonden. Maar wel graag de kleur bruin behouden.

Zou gewone bruine fondant minder zwaar zijn? Meestal gebruik ik Callebaut, maar dat zou ik dan hevig moeten kleuren..
Heeft iemand daar ervaring mee?

Dit was de proeftaart en een miniversie van de 'echte'
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=148814

2

Re: iemand alternatief voor chocoladefondant, zelfde kleur, minder zwaar?

Ik meng vaak chocofondant met witte fondant (1:1): nog wel lekkere chocosmaak maar niet zo heftig, en met een beetje kleurstof maak je het dan toch donkerbruin.

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

3

Miss Pebble schreef:

Ik meng vaak chocofondant met witte fondant (1:1): nog wel lekkere chocosmaak maar niet zo heftig, en met een beetje kleurstof maak je het dan toch donkerbruin.

da's een goeie tip..eerlijk gezegd..ik had niet genoeg chocoladefondant en had voor de onderste taart ook gemengd...maar 1 deel witte fondant (gekleurd) en 2 delen chocoladefondant.

Ik zal je raad ten goede nemen en 1:1 eens proberen. thanks!  :thumb:

Ik neem aan dat je wel veel bruin moet gebruiken om zo'n diepbruin te krijgen?

4

Ik lust zelf geen fondant en al helemaal geen chocolade fondant, maar je zou evt zelf chocolatleather kunnen maken (recept staat hier ergens op het forum) of ganache met minder slagroom, zodat de chocolade hard wordt en je er goed op kan stencillen. Succes ermee!

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

Reini schreef:

Zou gewone bruine fondant minder zwaar zijn?

bruine fondant is altijd chocolade fondant voor zover ik weet :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

tipsytaartje schreef:
Reini schreef:

Zou gewone bruine fondant minder zwaar zijn?

bruine fondant is altijd chocolade fondant voor zover ik weet :Y

ow..sorry, verkeerd uitgedrukt  :o
Ik bedoel witte die je met kleurstof bruin kleurt  :P

:D

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

8

Er is een mooie, voorgekleurde donkerbruine fondant van M&B, misschien is dat wat?

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

9

Ja ik heb hier ook gewone fondant liggen kleur bruin

je zal hem alleen donkerder moeten maken dan volgens mij
is die gewoon in de webshop te koop

10

makatralsy schreef:

Er is een mooie, voorgekleurde donkerbruine fondant van M&B, misschien is dat wat?

Die had ik nog niet gevonden. Ik heb wat gegoogled en die bestaat idd..maar dan staat er dit bij:
Please note due to the higher concentrations of colour this sugarpaste is not recommended for covering whole cakes. Though not harmful, the sugarpaste should be used sparingly

Mss kan ik idd de fondant in teddybeerbruin nemen en verder kleuren..

chocolate leather, dat geeft bij mij zo'n ietsiepietsie kleine gaatjes (of hoe ik dat moet uitleggen)
Mmmm..toch aantal dingen nog proberen met jullie tips. bedankt!!!  :Y