1 Laatst bewerkt door marjolein_88 (07-05-2011 21:05)

Onderwerp: Mijn eerste (test) taartje!

Ik ben me al een tijdje aan het verdiepen in het maken van leuke taarten zowel in boeken als hier op het forum.
Vandaag ben ik naar de Taart&Decoratie winkel geweest en de nodige spullen gekocht.

Volgende week ga ik voor mijn moeder haar verjaardag een taart maken, maar ik wilde eerst even uitproberen hoe alles in zijn werk ging. Ik heb nog even gekozen voor een gemakkelijke vulling van aardbeienjam, slagroom en banketbakkersroom.

De biscuit van 18cm kwam mooi uit de vorm, alleen het in lagen snijden lukte niet erg goed. Uiteindelijk een beetje scheve lagen, maar dat heeft denk ik nog wat oefening nodig.. :P
(heeft er iemand tips hoe ik de biscuitbodem mooi recht krijg met een groot kartelmes?)

Na het vullen met ik begonnen met het kleuren van de marsepein, en ben ik aan de slag gegaan met uitrollen en uitsteken. Het ging gemakkelijker dan ik had gedacht.

Omdat het nog maar een test-taartje is wilde ik niet teveel decoraties erop maken, zonde van de marsepein!

Maargoed, dit is dus het resultaat geworden van mijn eerste marsepein taart:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UVL7KGEF.jpg

Op de foto is de taart nog een beetje nat, en de volgende keer als ik een 'echte' taart voor bijvoorbeeld een verjaardag maak ga ik ook de onderrand van de taart nog mooi afwerken.

Ik heb hem inmiddels ook even geproefd, zo ziet de binnenkant eruit:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RJN3GUR3.jpg

Een goede taart is altijd de zonde waard!!

2

Re: Mijn eerste (test) taartje!

Ziet er netjes uit hoor voor je eerste taart! Maarre, waarom is ie nat? heb je er water op gesmeerd?? Niet doen hoor! decoraties plak je met een drupje water en dat doe je dan op de decoratie, niet op de taart zelf zeg maar.
Succes volgende week met de taart voor je moeder. komt vast wel goed!!

Ik had hem nat gemaakt om het poedersuiker eraf te halen, hoe doen jullie dit dan?

4

In het begin (hoor mij nou, bak pas 2 maanden :lol: ) gebruikte ik ook poedersuiker, maar was heel voorzichtig dat het niet op de " goede" kant van het marsepein kwam. Dus uitrollen en vooral NIET omkeren. heb nu Crisco ontdekt en de poedersuiker is de deur uit hoor!! Werkt veel fijner. Als je water op je taart doet gaat het glimmen en smelten. Poedersuiker krij je bijna niet weg, dus heel voorzichtig gebruiken, je roller steeds afvegen en ook je handen suikervrij houden ;)

Oke, bedankt voor de tip! Ik vind het inderdaad zonde van de kleur door de aanslag van poedersuiker!

Ik ga proberen er iets voorzichtiger mee om te gaan, haha!

6

.....of je koopt de bureau-onderlegger van IKEA (Pjörs ofzoiets, iets van 4 euro), dan heb je geen crisco of poedersuiker meer nodig :nooo

Mooie taart hoor, ontzettend knap dat dit je 1e is :Y

Ik heb weleens gelezen dat je blokjes aan beide kanten van je taart moet leggen, daar je taartmes op houden en dan snijden; dan blijf je op dezelfde hoogte (hoop dat dit een beetje duidelijke omschrijving is :s  :o ).

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Ik heb me eerst goed verdiept in de technieken en ben toen pas aan de slag gegaan..

Maar ik snap wat je bedoelt met die blokjes.. Ik heb ook zo'n 'taartzaag' van Ikea, maar die werkte niet echt, m'n taart ging meer scheuren dan mooi snijden.

Ik ga gewoon nog even oefenen.. :D

8

ik heb er ook 1 van IKEA (zo'n zaag) en 1 van de webshop; d'r zit toch duidelijk verschil in hoor :Y Die uit Zweden is lang zo goed niet :nooo
( :think: had je je biscuit eerst in de vriezer gehad? daardoor wordt het scheuren ook al een stuk minder :Y )

Succes de volgende keer :thumb:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

9

zier er hartstikke goed uit!! de zaag van de ikea ken ik niet, maar wat bij mij wel helpt is eerst een snee met je mes maken, dan verder met de taartzaag, gaat ie er prima doorheen!

10

Owja, dat is misschien wel een idee! Bij het beginnetje gaat het inderdaad fout!

Ik ga het proberen :D Dankje

11

mooi die bloemetjes zo

12

Hele mooie taart hoor voor een eerste!

Carien schreef:

.....of je koopt de bureau-onderlegger van IKEA (Pjörs ofzoiets, iets van 4 euro), dan heb je geen crisco of poedersuiker meer nodig :nooo

En jij gebruikt dan een kunststof roller? Want bij mij blijft het aan de houten ook plakken...

13

Ik zeg: PVC buis van de bouwmarkt  ;)

14

Oke, handig! Aan mijn houten deegroller bleef het inderdaad ook plakken, dus dan is het al snel wat poedersuiker erop!

Bedankt voor de tips :D