1 Laatst bewerkt door mickjuulmae (07-05-2011 11:39)

Onderwerp: Oma 90 jaar! Maar de feesttaart werd een dramataart!

Dit had mijn pronkstuk moeten worden maar werkelijk alles maar dan ook alles ging mis  :( 
Monique (Mniek) had voor mij 5 prachtige kapsels gebakken en normaal duurt een rit naar haar 3 kwartier alleen ben ik donderdag
28 april ruim 2 en half uur onderweg geweest, afslagje gemist en ik heb uiteindelijk via een zeer toeristische route haar huis gevonden  :/  erna nog in de file gestaan dus waar ik normaal 2 uurtjes over zou hebben gedaan in totaal was ik nu ruim 4 en half uur onderweg!
Het idee wat ik aanvankelijk had voor de taart, vlinders en roosjes is uiteindelijk gewijzigd in een pip-achtige over the top.
Prima, spullen besteld, flink wat douwels ingeslagen en aan de slag.
Grote koelkast gehuurd op de feestlocatie alles geregeld en aan de slag. En zowaar ging het goed, bekleden, versiering het leek wat te worden. Taart gestapeld ook dat ging redelijk.
Maar nu komt het want de taart begon wat scheef te zakken... Ik in de rats, extra gestut koelkast op standje verschrikkelijk en maar gaan slapen met goede hoop.

Trek ik 30 april (oma is jarig met de oude koningin  :) ) 's morgens de koelkast open is de taart (5 hoog) omgekieperd!
Kon wel janken, gesmolten fondant en taart volledig ingestort.
Maar dat maak je niet in een kwartier voor vertrek.
De bovenste 3 lagen zo goed en kwaad als het kon gerepareerd met de versiering die ik van de onderste 2 taarten heb geplukt en zo half huilend op weg gegaan naar oma.
Gelukkig ziet oma nog maar met 2% en zij vond hem prachtig. Iedereen reageerde heel lief. We hebben de taart snel opgesneden.

http://i51.tinypic.com/246vr77.jpg (toen zakte hij al scheef  :( )

http://i55.tinypic.com/2dbwig1.jpg

http://i51.tinypic.com/1zeds38.jpg

http://i53.tinypic.com/5f3mah.jpg

Commentaar snap ik  ;)  Tips zijn welkom want ik wil graag weer eens zo hoog stapelen, ezel of niet  :D

Groetjes Vanessa "Taart van mijn zus"
"Life is like a box of chocolates, you'll never know what you gonna get"

Re: Oma 90 jaar! Maar de feesttaart werd een dramataart!

Hoi,

Toch vind ik je taart erg mooi hoor. Wel erg jammer dat je er zo veel ellende bij ondervond. Ik snap je stress. Ondanks dat vind ik de kleuren prachtig en heb je het nog goed gered.
En nu lekker uitrusten met je voetjes omhoog!

3

Ooooh wat een zonde !! Want WAT een mooie taart had je gemaakt !

Ik weet nog niet veel af van stapelen, dus de tips laat ik over aan de kenners hier  :x

4

Wat een drama zeg
In de taart die ingezakt is zie ik aan de lage kant geen dowels of zijn die in de onderste taart gezakt
En heb je wel karton tussen de lagen gedaan.
En waarmee heb je gesmaskerd omdat je fondant is gaan smelten.

Als die was gelukt was het wel een mooie taart geweest.
Wat zal jij je klote hebben gevoeld zeg gelukkig nam oma het goed op.

Gr.

Svenja

Neem ook is een kijkje op mijn Facebook en liken natuurlijk https://www.facebook.com/SvenniesTaartenhuys?ref=hl

5

Wat een prachtige taart! En wat vreselijk zonde dat ie zo is ingestort. Ben benieuwd naar de tips van ervaren bakkers, want dit wil iedereen voorkomen.

6

De kleuren en het idee is prachtig! Maar inderdaad, wat erg dat die finaal is ingestort... de nachtmerrie van iedere bakster.

Ik heb onlangs zelf 5 hoge bruidstaart gemaakt. Bij mij ging alles perfect. Ben daarom heel erg benieuwd hoe je gevuld en gestapeld hebt. Misschien kan ik je helpen (voor een volgende keer).

7

Wat zonde, hij moet echt super geweest zijn toen hij pas af was want de kleuren en versiering zijn echt leuk.

8

Ik heb de onderste lagen gevuld met frambozenmousse, en de bovenste lagen met mergpijpjesmousse die is iets minder zwaar dan de frambozenmousse. Ik heb alle lagen gestut met douwels en tussen de taarten een gouden karton gedaan. De douwels uit de onderste 2 lagen kwamen krom uit de taart. Misschien toch met houten douwels stutten en een cakedrum ertussen? Op de douwels doe ik altijd icing om het kartonnetje van de taart daarboven vast te plakken. Op de mdf plaat ook wat dotten icing om schuiven vd taart te voorkomen.

Tips heel welkom! Oma wordt ook nog eens 100 dus dan ga ik op herhaling  ;)

Oooooh wat vresselijk voor je na al sie moeite. Voel helemaal met je mee, wat een stress. Wat zul je balen zeg.
MAAR je taart ziet er verder fantastisch uit. Wat een leuke kleuren leuke datails. Hele leuke stijl hoor. Super!
Advies of tips kan ik je niet want met stapelen kwam ik niet hoger dan 2 lagen( :lol: )

Groet,
Annemieke

10

Ohhh, een nachtmerrie die waar wordt!Maar je hebt hem mooi gered, want het is een leuke taart.

Zeg wat je meent en meen wat je zegt!

11

OHjee, dat is echt een nachtmerrie, ben ik ook zo bang voor als ik de volgende dag de koelkast open doe.....wat zonde joh, van al je werk! Gelukkig is de taart snel opgesneden......en de smaak is ook heel belangrijk!

Een nieuwe, superverslavende hobby gevonden!

12 Laatst bewerkt door Bo2309 (07-05-2011 15:15)

o, wat zonde van al je werk, ik kan me voorstellen dat het huilen je nader stond dan het lachen.

Ik vind je ontwerp en de kleuren prachtig.... en over het stapelen geen tips, de mijne zijn max 3 hoog geweest...

en mocht je dichterbij nog eens kapsels nodig hebben, laat gerust weten, ik heb een grote oven :Y

Vandaag is mijn lievelingsdag!
www.label6.nl

13

Ohhhhh wat ZONDE!!! Het was echt een prachtige supertaart!! Heel, heel zonde.... wat zul je gebaald hebben.

14 Laatst bewerkt door prettygem (07-05-2011 15:40)

Wat een super vrolijke taart! Echt s*it dat het resutaat anders moet worden door omstandigheden.
Ik kan niet zo goed zien hoeveel dowels je in de onderste taart hebt gedaan.
Ik heb vaak 5 hoog gestapeld en als ik goed lees heb je de gouden taart karton gebruikt?
Ik gebruik bij al mijn stapels geen dunne kartonnen maar die van 3/4 mm. Dit is steviger en ik plaats ook dowels in het midden.
Ik weet dat sweetcaroline een how to heeft geplaatst over stapelen. Misschien kan je daar ook kijken naar meer tips.
En ik weet dat je ontzettend baalt ;) , bij mij was ooit een tupsy turvy gaan lekken. Maar 1 keer stressen is ook niet leuk.
Geef niet op en ga voor de volgende taart. Komt goed :thumb:

Be in love with what you have

15

Jemig wat zonde van je werkelijk prachtige taart.
Enorm balen.
Geen stapel tips van mij....na zo'n verhaal durf ik niets aan stapels te beginnen...

Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)

16

mickjuulmae schreef:

Ik heb de onderste lagen gevuld met frambozenmousse, en de bovenste lagen met mergpijpjesmousse die is iets minder zwaar dan de frambozenmousse. Ik heb alle lagen gestut met douwels en tussen de taarten een gouden karton gedaan. De douwels uit de onderste 2 lagen kwamen krom uit de taart. Misschien toch met houten douwels stutten en een cakedrum ertussen? Op de douwels doe ik altijd icing om het kartonnetje van de taart daarboven vast te plakken. Op de mdf plaat ook wat dotten icing om schuiven vd taart te voorkomen.

Tips heel welkom! Oma wordt ook nog eens 100 dus dan ga ik op herhaling  ;)

Ten eerste nooit te dik vullen. Ik vul altijd maar 2 lagen en dan max 0,5-1 cm. Vervolgens druk ik het kapsel wat er op gaat ietsje aan, en dan volgende laag vullen. Top kapsel erop en weer iets aandrukken. Goed afsmeren met 50:50 botercreme, dus niet te mix. De 50:50 botercreme wordt namelijk lekker stevig in de koeling wat zorgt voor extra stevigheid van de taart.
Ik stapel altijd met deze plastic dowels http://www.deleukstetaartenshop.nl/mate … -1032.html Ze zijn makkelijk met een scherp (brood)mes op maat te snijden. Zorg dat ze zo goed mogelijk even lang zijn, om ze recht te snijden gebruik ik een verstelbakje.
Het aantal dowels wat ik gebruik:
- 30 cm: 6 dowels, 1 midden 5 er omheen
- 25 cm: 6 dowels, 1 midden 5 er omheen
- 20 cm: 4 dowels, 1 midden 3 er omheen
- 15 cm: 3 dowels, als een driehoek plaatsen
Verder gebruik ik 'nooit' karton als ik zo hoog ga. Is niet stevig genoeg, ook niet 2 stuks op elkaar. Ik pak de cake boards van 3-4 milimeter. Deze dan 2,5 cm kleiner dan de maat van het taartje wat er op komt (20 cm taart er op, is cake board van 17,5 cm er onder).

Hoop dat je er iets mee kan. En als je nog vragen hebt laat maar weten ;) Op naar de 100!

17

Wat een prachtige taart en wat ontzettend zonde dat het de volgende dag zo ingestort was.
Genoeg tips over hoe nog beter te stapelen heb je al gehad, ik zou de volgende keer weer zo'n supermooie taart maken, met de gegeven tips stapelen en dan komt het helemaal goed !!!

Groetjes, Conny

18

@ Plien: thanks! Ik had idd zo gestapeld alleen geen drums gebruikt. Ik gebruik de swiss MB om mee af te smeren en laat de taarten dan opstijven zeg maar. Ik denk dat ik het de vlg keer probeer met houten douwels en de drums.

Iedereen bedankt voor de leuke en lieve reacties. Je staat toch wel even vreemd te kijken als je  O-) de koelkast opentrekt  :/
Dochterlief van 6 liep de feestzaal binnen en riep heel hard "jongens de taart is ingestort hoor!" leuke binnekomer ook.
Ach vlg weekend ga ik haar taart maken voor haar verjaardag kijken of ze dan nog zo opgewekt is  O-)  :lol:

19

ohnee wat een ramp! En zo'n mooie taart. Ik zou zeker hebben gejankt, dat weet ik zeker. Wij weten namelijk hoeveel werk er in die taart heeft gezeten.
Men, wat zonde!
Erg jammer van de taart, maar hulde voor je oma! Mijn oma was ook op 30 april jarig, maar mocht niet zo oud worden!

Gelukkig is dit nu weer mijn hobby!

20

Wat zonde zeg, hij was echt mooi!

Gelukkig smaakt ie nog steeds hetzelfde, al was dat t enige geluk denk ik zo.

21

de grote angst van vele taart baksters, wat zonde zeg! maar hij was wel erg mooi  :Y  :thumb:

22

ajjjjjjjjj, mag hopen da'k zoiets nooit te zien krijg :s

het was idd een beauty :thumb:

:think: wat voor dowels had je gebruikt dan, dat ze krom waren geworden?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

23

Carien schreef:

ajjjjjjjjj, mag hopen da'k zoiets nooit te zien krijg :s

het was idd een beauty :thumb:

:think: wat voor dowels had je gebruikt dan, dat ze krom waren geworden?

Ik heb de gewone douwels gebruikt. Soort van lolliestokjes van papier zeg maar. Dat ging altijd goed maar mocht ik hoger
gaan stapelen dan 2 hoog gebruik ik voortaan de houten
douwels. Dit mag nooit meer gebeuren. Is niet zo
goed voor je gemoedstoestand  :nooo

24

ja, 2 hoog kan wel met lolliestokjes, maar hoger zou ik het ook niet proberen :nooo
Wat een nare manier om daarachter te komen zeg :s
Enige voordeel: jij (en wij) vergeten dit noooooit meer :nooo

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

25

jee wat jammer zeg!! voor wat het waard is, hij zag er wel mooi uit!!  :Y