1

Onderwerp: Een aantal vraagjes van een beginner..

Hoi!

Na veel lezen heb ik onlangs mijn eerste marsepeintaarten gemaakt, of in ieder geval een poging tot..  :D Nu liep ik alleen tegen een paar kleine probleempjes aan.. Het antwoord op deze vragen zal ongetwijfeld al eens gegeven zijn op dit forum, ik kan het alleen nergens vinden..

1. Ik wilde mijn taart vullen met aarbeienslagroom. Ik las dat ik deze eenvoudig kon maken door 250 gram aardbeien door mijn slagroom te kloppen.. helaas werd de slagroom geen slagroom, ik kon klopfix blijven toevoegen maar er gebeurde niets, de slagroom bleef een zachte massa! Weet iemand waar dit aan kan liggen?

2. Toen ik uiteindelijk mijn taart maar heb gevuld met een laag gewone slagroom en een laag aarbeienjam, was mijn taart klaar. Ik heb mijn taart besmeerd met slagroom om vervolgens de marsepein eroverheen te leggen. Toen ik de marsepein over mijn met slagroom beklede taart legde, scheurde mijn marsepein vervolgens aan alle kanten.. Mag de marsepein niet in contact komen met slagroom? Hoe moet ik de marsepein dan aan de taart hechten? Ik las hier van alles over afwerken met botercreme.. Wat is het verschil? Gaat botercreme niet heel raar smaken in combinatie met de vulling?

3. Ook begon ik heel enthousiast met tylose te werken toen ik mijn taart wilde versieren. Ik heb zowel marsepein als rolfondant gebruikt. Kan tylose door marsepein en rolfondant worden gekneed of is tylose alleen voor marsepein bedoeld? Mijn rolfondant begon namelijk te korrelen en de ´versiering´ op mijn taart scheurde spontaan toen de taart een uur in de koelkast stond..

4. Ik heb zelf een biscuitdeeg gemaakt met eieren, suiker, vanillesuiker, bloem, maizena en een snufje zout.. Is een zak biscuitmix van funcakes lekkerder/luchtiger? Ik vond mijn biscuitdeeg namelijk niet erg lekker. Hij was heel dicht en redelijk smaakloos.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en ik de volgende keer een lekkere taart op tafel kan zetten!

Alvast bedankt!

2

Re: Een aantal vraagjes van een beginner..

Een aantal antwoorden op je vragen.

1) Misschien was je slagroom te warm geworden. Je moet heel goed kloppen totodat je pieken kunt trekken uit de slagroom. En misschien dat het vocht van de aardbeien er ook mee te maken kunnen hebben.

2) Slagroom kun je niet gebruiken om af te smeren als je bekleedt met fondant of marsepein. Hiervan gaat het smelten.
Botercreme is een neutrale smaal vanille (meestal, maar je kan ook een ander smaakje toevoegen). Recept staat op het forum.
Wat je ook kunt gebruiken om af te smeren is chocopasta wit of puur.

3) Tylose is om stevigheid te krijgen om te boetseren. Persoonlijk gebruik ik geen tylose met decoreren tenzij ik moet boetseren.

4) Kwestie van smaak en uitproberen.

Ik hoop dat je iets kunt met deze antwoorden.

Groetjes Bianca

3

Ik ben zelf ook nog maar een beginner, dus ik kan je alleen de antwoorden geven waarvan ik dénk dat ze juist zijn  :)

1: hoeveel % vet heeft je slagroom? Ik heb gisteren nog room opgeklopt, maar ik leerde hier van het forum dat je beter héél goede kan gebruiken van 35-40%, zonder klop fix (of hoe het ook noemt). En dat lukte direct, veel sneller dan verwacht eigelijk.

2: ik denk dat je marsepein te dicht tegen de slagroom kwam, en daarom te vochtig werd en dus scheurde. Je moet een dijkje vormen van botercreme, dus botercreme spuiten op de randen van je taart, en dit dan invullen met de vulling. Zo kan je vochtige vulling je marsepein of suikerpasta niet aantasten.

3: ik weet zelf niet zo heel goed hoe de verhoudingen moeten zijn voor biscuit zelf te maken, ik maakte gisteren voor het eerst een biscuit met de funcakes mix. En dit lukte héél goed, maar ik moest ook vrééd lang mixen naar mijn goesting, maar het gaf zo'n geweldig luchtig resultaat, dat het dat misschien kan zijn dat bij jou mis ging? niet lang genoeg de mixer er in? Maar dat doet aan de smaak nog vrij weinig natuurlijk...

Blijven oefenen en zeker niet opgeven, ik heb ook al véél gevloekt, maar als het lukt en alles is lekker dan geeft dat zo'n voldoening  :Y  hopelijk heb ik je een klein beetje kunnen helpen?

3: ik heb zelf nog geen ervaring met tylose (elke keer als ik het wil bestellen is het even niet in voorraad hier  :lol:  ) maar ik dénk dat je een beetje te gulzig geweest bent met de tylose. Of misschien heb je je suikerpasta niet goed doorgekneed eerst?

4

Wat leuk dat je ook begonnen bent met taarten. Ik zal je wat tips geven

1. Eerst de slagroom stijf kloppen en dan de stukjes aarbei er voorzichtig door scheppen zodat er niet te veel lucht uit de slagroom verloren gaat.

2. Slagroom bevat veel vocht waardoor je marsepijn en/of fondant gaan scheuren. Botercrème bevat geen/weinig vocht, dus zal je marsepijn/fondant niet gaan scheuren. Gewoon het zelfde aantal grammen (room)boter mengen met poedersuiker. Hoe je dat moet doen staat wel in de recepten in de linker kolom. Smaakt prima en afsmeren hoeft niet met een hele dikke laag.

3. Tylose gebruik je in combinatie met fondant en dan een theelepel tylose op 250 gram fondant. (Marsepijn wordt niet hard met tylose.) Waarschijnlijk heb je te veel tylose gebruikt. Sommige soorten fondant, zoals Pettinice van Bakels wordt ook wel redelijk hard zonder tylose, andere fondant wordt zelfs met tylose niet echt hard, zoals die van funcakes.

4. Persoonlijk vind ik de mix lekkerder dan zelf maken; luchtiger, minder droog, meer smaak en minder kans op mislukken. Uit je verhaal maak ik op dat je de lucht weer uit het beslag hebt geklopt bij het toevoegen van de bloem en maizena.

Gewoon blijven proberen hoor! Alle begin is moeilijk. En kijk vooral voor tips en trucs hier op het forum. Daar heb ik ook heeeeeel veel van geleerd. Succes!

Dat is toch een TAART waard!

5

@biancatjuh @lieselyke top!! dankjulliewel! ik heb inderdaad wat afgevloekt die middag! Met deze tips hoop ik dat de volgende taart in ieder geval netjes is afgewerkt, het boetseerwerk etc. is iets voor over een paar maanden misschien, haha. Bedankt!

6

Ik hou het boetseren ook nog eventjes voor later  :P  eerst al een strakke taart krijgen en dan zien we wel verder  ;)  de dames hier laten het allemaal zo makkelijk lijken he.

Veel succes !!

hey!

hier wat tips:D

antwoord op vraag 3;had je de marsepein goed warm gekneed? als je het wat elastischer wilt hebben kan je ook mengen met fondant doordat het samen goed te kenden tot 1 massa

antwoord op vraag 4; botercreme mengen met witte chocopasta is erg lekker en goed smeerbaar,, zelf zou ik geen donkere pasta gebruiken,dik kans dat je het door de marsepein heen gaat zien,,,

groetjes:D

en idd de aardbeien erdoor spatelen

9 Laatst bewerkt door Dian (04-05-2011 16:35)

Ik wil deze week aan mijn eerste taart beginnen, en wou ook afsmeren met slagroom aangezien ze in het boek taart van petra achtien dat ook doen. Is dit echt een slecht idee?

Als dat echt niet werkt ben ik blij dat ik dti vantevoren nog even gelezen heb! Zo zie je maar weer wat je aan het forum hebt! Heel handig voor beginners, en iedereen reageert ook heel sympathiek op vragen die voor de gevorderden denk ik een lachertje zijn!

10

Taart Enzo20 schreef:

hey!
antwoord op vraag 4; botercreme mengen met witte chocopasta is erg lekker en goed smeerbaar,,

Bedankt voor de tip! Kan ik hiervoor de botercreme van funcakes gebruiken? En hoeveel witte chocopasta moet ik hier dan doorheen mengen? Heb je toevallig ook nog tips voor een vulling die daarbij past.. ik wilde graag een keer de bokkepootjesvulling gaan proberen.. heb nog geen idee hoe ik die ga maken maar ik ga het forum even doorspitten! is het dan lekker om witte chocopasta in m'n afwerking te gebruiken?  :D

groetjes!

11

Heb je de zoekfunctie al eens gebruikt? Daar is zo ont-zét-tend veel informatie te vinden....... ;)

(Niet vergeten tussen de verschillende woorden 'AND' te zetten als zoekterm!)

12

Hmm erg jammer.. heb gisterenavond geprobeerd een mini-taartje te maken om te kijken of mijn marsepein met het afsmeren van botercreme (ipv slagroom) niet zou scheuren. helaas scheurde mijn marsepein wéér! :( ik snap er helemaal niets van!

13

Welke marsepein gebruik je? Heb je deze zelf gekleurd?

14 Laatst bewerkt door niees (06-05-2011 12:20)

Karin09 schreef:

Welke marsepein gebruik je? Heb je deze zelf gekleurd?

Ik gebruik marsepein van de banketbakker hier op 't dorp.. Heb geen idee hoe de verhouding is, hij is in ieder geval erg lekker en relatief goedkoop. (Ik kleur deze niet zelf) Misschien een idee om andere marsepein te gaan gebruiken inderdaad.. maar welke??

15

niees schreef:

Hmm erg jammer.. heb gisterenavond geprobeerd een mini-taartje te maken om te kijken of mijn marsepein met het afsmeren van botercreme (ipv slagroom) niet zou scheuren. helaas scheurde mijn marsepein wéér! :( ik snap er helemaal niets van!

Mijn tip: heel goed doorkneden en dan uitrollen tot een dikte van zo'n 3 mm. Deze lap voorzichtig op je taartje leggen en dan met je hand de lap voorzichtig tegen de zijkanten aandrukken. Zorg hierbij dat je NIET naar beneden trekt, want dan krijg je scheuren. Probeer rustig te werken en niet te overhaasten.
Ennnn... oefening baart kunst.

PS. Een basiscursus taartdecoratie kan hierbij zeker helpen. (heb ik ook gedaan)  ;)  :Y

Dat is toch een TAART waard!