1

Onderwerp: zijkanten gaan rimpelen

Hallo medebaksters,
Ik heb de laatste tijd last van rimpelende zijkanten, zodra ik mijn taart met marsepein bekleed heb.
Ik bewaar mijn kapsels altijd in de vriezer en haal deze er een paar uur van te voren uit. Het kleuren van de marsepein doe ik ook minimaal een paar uur van tevoren, maar meestal de dag van tevoren al. Eenmaal ingesmeerd met botercreme laat ik de taart weer even in de koelkast opstijven. Daarna de marsepein uitrollen over het kapsel leggen. Smootheren, glad strijken met de vingers... en langs de rand afsnijden. Echter na een tijdje gaat de zijkant rimpelen/zakken.
Wat kan ik hiertegen doen?

2

Re: zijkanten gaan rimpelen

minder vochtige vulling gebruiken?

3

Minder dik vullen?

Waarmee smeer je af?

4

betere dijkjes  ?

5

ik ben met m'n vulling juist erg voorzichtig en spuit altijd een dijkje. Mijn vulling komt dus niet langs het dijkje naar buiten. Ik druk de lagen ook altijd goed aan.
Ik bedenk me net: mijn koelkast staat expres laag i.v.m. het zweten van de taarten. Misschien dat de afgesmeerde botercreme daardoor niet genoeg uithard?????

6

Geen tip maar lees even mee...
Bedoel je trouwens met rimpelig dwarse of horizontale rimpels? Ik vind het ook vreemd dat je dit hebt nadat je de taart al gesmootherd hebt en niet tijdens, of net na, het bekleden

7

mss een foto om het te verduidelijken?

8

Ik weet niet of het een goede tip is, maar ik leg altijd een dubbele laag marsepein. Of als ik fondant gebruik: éérst een dunne laag marsepein en dan pas een laagje fondant.

Ik leg beiden héél dun (niet zo dun dat ze scheuren), en dat geeft nooit rimpels of dergelijke nadien. Hoe vochtig mijn vulling ook is, en ik heb tot nu toe nog geen dijkjes gespoten (want ik kende het niet  ;)  ).

Misschien is dat een tip?

9

Bij mij zitten de rimpels echt aan de zijkant, onderaan....horizontaal... Net of het marsepein een stuk naar beneden is gezakt door de zwaarte ofzo.
Maar alvast bedankt voor alle reacties en het meedenken....

10

Karin09 schreef:

......

Waarmee smeer je af?

11

Botercreme-mix van Taartgek

12

daar kan t aan liggen maar dat hoeft niet perse... want mensen smeren best vaak af met bc mix en dat gaat dan prima

13

cakesforall schreef:

Botercreme-mix van Taartgek

Daar zou je probleem door te verklaren zijn...........dat maak je aan met water........en water kan ervoor zorgen dat je bekleding aan de binnenkant wat gaat smelten en dus naar beneden zakt, waardoor je die ribbels krijgt...........

14

Nou toevallig had ik het van de week ook met mijn paastaartje, ik dacht wat is dit, had een bolletje gemaakt, dus dacht dat is zeker te zwaar ofzo,
daarna nog zo'n taartje gemaakt, maar echt maar een dun laagje botercreme gedaan, ik denk dat het daar aan lag, want bij de tweede had ik het niet, en die eerste had ik erg dik besmeerd. heb mijn koelkast nu ook kouder gezet, veel beter.
hopelijk heb je er wat aan.x

15

Dank jullie wel voor het meedenken.
Welk recept gebruiken jullie dan als je geen mix gebruikt, maar de creme zelf maakt?

Botercreme 1:1, dus gelijke delen roomboter en gezeefde poedersuiker. Ik mix altijd eerst de boter luchtig, dan de poedersuiker erbij en dan nog 10 minuten mixen.

17

Dank je wel alvast, Sil!
Dus jij hebt nooit problemen? En gebruik je deze combi ook voor je dijkjes / vulling?

Nooit problemen, maar ook niet bij de taarten die ik met de mix heb afgesmeerd. Maar uit angst dat het wel een keer mis zou gaan, gebruik ik nu standaard 1:1 om af te smeren. Smeert erg lekker.
Ik vind 1:1 erg vies, dus er gaat sowieso een smaakje door en dan wil ik 'm ook nog wel voor het dijkje gebruiken als ik niets anders heb. Vullen doe ik met de mix of met meringue bc.

19

Ik smeer ook af met mbc. Dit gaat prima en ik heb geen zin om speciaal om af te smeren 1:1 te maken. Daarnaast is het veel lekkerder dan 1:1
Moet er niet aan denken een 1:1 dijkje op te moeten eten  :s

Life is what you bake it.