26

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

leuk dat je alles zo probeert. Ik experimenteer soms ook zo met vullingen maar dit had ik nog niet geprobeerd met de boter.
Wat ik doe met mijn slagroom soms als ik hem heel stijf wil, is een klein beetje te lang kloppen  :shh:  en dan wordt het eigenlijk een klein beetje zoals boter.  want als je slagroom blijft mixen (werkt alleen met de variant die opklopbaar is) nadat hij opgeklopt is wordt hij harder en harde en wordt hij boter.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

27

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

xhafal schreef:

want als je slagroom blijft mixen (werkt alleen met de variant die opklopbaar is) nadat hij opgeklopt is wordt hij harder en harde en wordt hij boter.

Haha, dat is vrij bekend ja, kan smakelijk zijn :9

28

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Wat leuk zeg, dus met jam krijg je hetzelfde effect als met boter: steviger slagroom :Y  Ik vind het geweldig  dat je deze testjes doet , én met ons deelt, dank je wel, :thumb:  en als ik het goed heb gesnopen doe je die met de jam géén boter bij , omdat de pectine bindt. oké, pienter meisje zeg :Y , dat met die jam is vooral lekker om te vullen :9  :9 , ik ga ze ook proberen, moet komende dagen 6 taarten maken voor een goed doel, dus dit is fantastisch.
Ik hoop te berichten hoe het is verlopen (zaterdag).
Enne... doe nog eens wat proefjes :lol:  :lol:

29

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

en als ik het goed heb gesnopen doe je die met de jam géén boter bij

Dat klopt  :)

Ben heel erg benieuwd hoe u het zult vinden met de jam, het werkt fantastisch  :9

30

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Haha, leuke, verhalen, ik ben zelf ook best wel een experimenteerster. Maar zeker ook heel blij met jouw proefjes! Ik lig ook helemaal in een deuk over de minitieuze verhaling die je weergeeft!!!!  :lol:  :lol:  Ik ga de laatste proef - slagroom met vruchtenjam - herhalen. Die klinkt veelbelovend!!!

31

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

MiraJa schreef:

Ik ga de laatste proef - slagroom met vruchtenjam - herhalen. Die klinkt veelbelovend!!!

Niet doen!...het is...te lekker, te romig en... te makkelijk, gevaarlijk eenvoudig gewoon !!  :9

Gisteravond heb ik toevallig nog 35 soezen gemaakt met het roomboter-trucje, om vanmorgen uit te delen in het verzorgingstehuis waar mijn schoonmoeder verblijft, is het heel even feest voor de oudjes. De meeste werden moorkoppen, totdat de chocoladefondant op was, zodat de laatste 10 grote slagroomsoezen zijn geworden met een beetje poedersuiker op het bolletje. Vanmorgen zijn ze uitgedeeld en de slagroom was na een avond en nacht nog steeds in exact dezelfde staat als toen ik s'avonds de soezen vulde. De volledige slagroomsmaak blijft verassend genoeg ook helemaal behouden, niemand zal zelfs maar kunnen vermoeden dat er een klein gedeelte vloeibare boter aan de slagroom is toegevoegd :thumb:   

Ik heb er in totaal 5 pakjes slagroom voor gebruikt, van het merk Euroshopper (van AH), 35 cent per pakje en met een vetgehalte van 30%. Dit maal was het met een stukje gesmolten boter van 75 gram in totaal. Ik heb het procede voor mezelf een beetje 'gestandaardiseerd' en mislukken doet het nooit, het werkt simpel en effectief.

1) Je slaat de gezoete slagroom stijf en maakt de boter vloeibaar in de magnetron, het maakt daarbij overigens niet uit of de boter iets te warm wordt.
2) Zodra de boter compleet vloeibaar is sla je het met een handgarde met snelle bewegingen door de stijfgeslagen slagroom waarbij de warme boter onmiddelijk stolt door de koelte van de slagroom en daarbij meteen de structuur van de slagroom verstevigt.

Een voorwaarde is wel dat het slagroom moet zijn die van zichzelf al goed stijf te slaan is en de tweede voorwaarde is dat je onmiddelijk met de handgarde aan de slag moet zodra de warme boter wordt toegevoegd want als je dit te traag doet zal de truc vast en zeker mislukken omdat de boter dan door de slagroom smelt, gaat klonteren en het juiste effect niet bereikt wordt.

:9

32

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Zo, eindelijk reageer ik weer eens op je proefjes. Nou ik heb vanmiddag slagroom geklopt met jam en ik zal je vertellen dat het fantastisch gelukt ik, net wat je zei ´niet doen, veel te lekker´, het is voor de verjaardagstaart van mijn schoonvader morgen, ongelooflijk lekker romig  en smaakvol: eet mijn vingers erbij op.Heb slagroom van hollandia (hanos/sligro) gebruikt en aardbei-cassis-jam.
Ga ik veelvuldig toepassen!
Bedankt dat je het deelde. :Y

33

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Ik vind het erg leuk dat het bij u ook zo aangeslagen is omakneeltje! En het hobbyen in dit gebied is veel te lekker, gisteren bijv. nog een test-rijstvlaai gebakken die geinspireerd was op de "Cornetto Advocaat" zoals die vroeger te koop was, met pistache vulling (slagroom met pistache smaak) en voorzien van een centraal gedeelte advocaat verstevigd met gelatine YUM!!!  :9

Toen ik aan de derde vlaaipunt begon wist ik het zeker: dit bouwsel is een blijvertje! Mijn partner die heel wat echte limburgse vlaaien geconsumeerd heeft door de jaren heen gaf er zelfs het cijfer 9 voor alvorens de volgende punt aan te snijden  :Y

34

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Hé Baylah, dan hebben jullie hopelijk minder last van de lijn als ik :lol: , maar wat je hier weer opschrijft, klinkt ook al zo fantastisch. Woensdag krijg ik bezoek, toch een goeie reden het even uit te proberen? :Y

35

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

omakneeltje schreef:

Hé Baylah, dan hebben jullie hopelijk minder last van de lijn als ik :lol: , maar wat je hier weer opschrijft, klinkt ook al zo fantastisch. Woensdag krijg ik bezoek, toch een goeie reden het even uit te proberen? :Y

We kunnen hier gelukkig aardig wat baksels wegwerken zonder al teveel aan te komen, we hebben nogal een actieve leefstijl maar liefst zouden we natuurlijk iedere dag wel een paar lekkere taartpunten, of zelfgebakken moorkoppen...slagroomsoezen...vlaai...boterkoek ingelegd met amandelen, gember en een laagje amandelspijs... YUM!!  :9

Helaas gaat ook die vlieger voor ons niet op, daarom ligt heel de vriezer vol met allerlei gebak dat nog over was, van de vlaaipunten tot soezen gevuld met aardbeienslagroom (kon je na het eten ervan maar via een deurtje de boel weer leeg maken voor een volgende ronde  :think:  aaaahh, dromen...).

Zeker even proberen met die pistache-advocaat vulling, fantastische combinatie  :thumb:

36

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Heb zojuist aardbeien-vruchtenroom en abrikozen-vruchtenroom gemaakt op jouw snelle manier. Jemig, dat is echt super lekker!!!!! Slaat binnen de kortste keren stevig en de smaak is heerlijk! Lekker gemakkelijk ook als snelle toevoeging bij een dessert.

Heb je al geprobeerd om de room als vulling in te vriezen? Wat gebeurt er met de smaak als je de taart ontdooit? (hopelijk niets, maar ik hoor het graag van je ;-))

37

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

MiraJa schreef:

Heb zojuist aardbeien-vruchtenroom en abrikozen-vruchtenroom gemaakt op jouw snelle manier. Jemig, dat is echt super lekker!!!!! Slaat binnen de kortste keren stevig en de smaak is heerlijk! Lekker gemakkelijk ook als snelle toevoeging bij een dessert.

Heb je al geprobeerd om de room als vulling in te vriezen? Wat gebeurt er met de smaak als je de taart ontdooit? (hopelijk niets, maar ik hoor het graag van je ;-))

Leuk dat meer mensen het nu ontdekken, toevallig gisteren voor de eerste keer een theelepel Nescafe oploskoffie (de klassieke potjes goudmerk) door een pakje slagroom gemixt, paar schepjes suiker erbij, ook erg lekker  :thumb:

Ik heb de jam-slagroom al meerdere malen ingevroren en dat gaat geweldig goed, de vruchtenroom is nog exact hetzelfde als wanneer je het invroor en hetzelfde verhaal gaat op voor de pistache-smaakstof-slagroom en voor de advocaat-gelatine vulling want die pistache vlaaipunten hebben we een paar dagen geleden toevallig aan een oom van ons zitten voeren (hij vond het ook erg smakelijk, nam ook een tweede stukje  :Y  ).

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Ik begon je topic te lezen en dacht...jeetje wat een verhaal.
Maar ik ben blij dat ik door ben blijven lezen  :Y , want wat een leuke lekkere ideeën  :9 .
Slagroom met jam: staat op de lijst voor aankomend weekend.

Een vraagje over die advocaat vulling, want die begreep ik niet helemaal.
Klop je slagroom (ook doe langhoudbare van AH shopper) stijf en dan wat advocaat erdoor? Of doe je daar ook boter door de slagroom?
Weet je ook de verhoudingen toevallig?
Ik denk dat ik daar wat petit fourtjes mee vul as pasen.  :9

Chocolate comes from cocoa, which is a tree. That makes it a plant. Therefor chocolate is salade.

39

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Ja, Slagroomtoefje, ze is geweldig, onze Baylah, het is dat ikhet bakken beperken wil (dik,dik,dik), maar dit weekend ga ik er weer wat mee doen, had pistache extract bij sligro gescoord, lijkt me ook goed kunnen door de slagroom?
Bedankt B :)  en goed weekend.

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

OmaKneeltje:  :nooo  :nooo
Dat kan toch niet, we zouden lijnen??  ;)
Na de paasdagen maar weer  :lol: .
Wel eerlijk opbiechten hè  ;) ...  :+

Chocolate comes from cocoa, which is a tree. That makes it a plant. Therefor chocolate is salade.

41

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

slagroomtoefje schreef:

OmaKneeltje:  :nooo  :nooo
Dat kan toch niet, we zouden lijnen??  ;)
Na de paasdagen maar weer  :lol: .
Wel eerlijk opbiechten hè  ;) ...  :+

hi hihi, ik doe niet anders als biechten, had beloofd te zwijgen op kilo-er-af-forum, maar kan het niet laten. :nooo om mee te kletsen.
En ja, na de pasen :D
ze vinden me ook overal :x

42

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Klinkt allemaal heerlijk!

Groetjes Erna

43

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

leuk dat alles zo uitgeprobeerd wordt. De slagroom met jam doe ik zelf eigenlijk al jaren. Dat komt omdat ik niet van banketbakkersroom hou en dan meestal een slagroomtaart met de jam/slagroom vul.
Misschien dan ook iets voor je om uit te proberen...met de smaakjes koffie die tegenwoordig te verkrijgen zijn kun je ook de heerlijkste vullingen maken. In een klein beetje heet water enkele schepjes goed oplossen en even af laten koelen. Daarna kan het tussen slagroom, mbc enz. enz.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

44

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

De combinatie slagroom met jam is wel bekend ja, maar dit is slagroom met jam erdóór geklopt, of bedoelde je dat ook?

45 Laatst bewerkt door nikita14 (22-04-2011 15:57)

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Hoeveel jam moet er door de slagroom ongeveer en moet er dan wel suiker door heen? :think:

Ik heb het net geprobeerd maar ik heb vast iest fout gedaan
*Slagroom geklopt
*Jam er door heen

Helaas kwamen er klontjes in  :think:  en het was niet echt lekker

Het leven is een feestje maar je moet wel  zelf de slinger ophangen!!!!!!!!!!
Opbouwende kritiek is altijd welkom

46

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Als ik hierboven goed lees, moet je niet eerst kloppen, maar gelijk de jam erdoor en dan mixen...

groetjes, Linda (mv Eva, David & Sara)
Een onderschrift is ook maar gewoon een tekst onder je bericht....

47 Laatst bewerkt door Baylah (22-04-2011 21:05)

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Lindadepinda schreef:

Als ik hierboven goed lees, moet je niet eerst kloppen, maar gelijk de jam erdoor en dan mixen...

Dat klopt  :9

De hoeveelheid jam is afhankelijk van persoonlijke smaak. Omdat je de slagroom niet alleen op smaak maakt met de jam maar hem er ook meteen mee zoet kun je er een simpel rekensommetje van maken. Kijk maar op de verpakking, of label, van de pot jam hoeveel suiker er in de jam verwerkt is en schaal dat ongeveer gelijk aan de hoeveelheid suiker die je normaliter in je slagroom zou gebruiken.

Zelf ben ik iets simpeler en doe ik gewoonlijk twee flinke eetlepels suiker door slagroom. Of, in het geval dat ik jam gebruik, twee (ietwat afgestreken) eetlepels jam (afgestreken omdat de suiker in de jam evenwel een smaakversterkende stof is en er natuurlijk heel veel smaak aan de meeste jamsoorten zit).

48

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Vandaag ook de slagroom met jam gemaakt, en echt Baylah het is heeeeeeeeerlijk, en dat zonder dat je er veel moeite voor hoeft te doen, ja hoor voor ons is dit een blijvertje.
Ben zelf niet zo heel creatief in het bedenken van dit soort dingen, dus ik houd je in de gaten en sta open voor heel veel meer van dit soort heerlijkheden.

Groetjes Samantha

Life is like one of my cakes......You never know what you're gonna get.
http://www.facebook.com/pages/Cake-Diva … ref=stream

49 Laatst bewerkt door Baylah (23-04-2011 23:13)

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

slagroomtoefje schreef:

Een vraagje over die advocaat vulling, want die begreep ik niet helemaal.
Klop je slagroom (ook doe langhoudbare van AH shopper) stijf en dan wat advocaat erdoor? Of doe je daar ook boter door de slagroom?
Weet je ook de verhoudingen toevallig?
Ik denk dat ik daar wat petit fourtjes mee vul as pasen.  :9

Sorry dat ik je vraag over het hoofd heb gezien. De advocaatvulling heb ik niet echt heel nauwkeurig afgemeten maar ik neem aan dat het een soortgelijk resultaat heeft gegeven als het recept voor advocaatmousse dat hier bij de recepten staat want daar zijn exact dezelfde ingredienten ingegaan als ik heb gebruikt, advocaat, slagroom, gelatineblaadjes, vanillesuiker: Klik hier om naar het recept te gaan


Lillyan schreef:

Vandaag ook de slagroom met jam gemaakt, en echt Baylah het is heeeeeeeeerlijk, en dat zonder dat je er veel moeite voor hoeft te doen, ja hoor voor ons is dit een blijvertje.
Ben zelf niet zo heel creatief in het bedenken van dit soort dingen, dus ik houd je in de gaten en sta open voor heel veel meer van dit soort heerlijkheden.

Groetjes Samantha

Heel leuk dat het bij jullie ook zo goed bevalt, als ik toevallig weer eens iets nieuws ontdek laat ik het wel weer weten, ik ben gek op experimenteren met eten  :9

50

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Lillyan schreef:

dus ik houd je in de gaten en sta open voor heel veel meer van dit soort heerlijkheden.

Ben weer iets makkelijks/heerlijks tegengekomen hetgeen je voor decoratie maar bijv. ook in combinatie met vullingen zou kunnen gebruiken. Heb het zojuist geplaatst in het "Decoratie" forum voor de geinteresseerden: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=174564

Groetjes xx