MiraJa schreef:Ik ga de laatste proef - slagroom met vruchtenjam - herhalen. Die klinkt veelbelovend!!!
Niet doen!...het is...te lekker, te romig en... te makkelijk, gevaarlijk eenvoudig gewoon !!
Gisteravond heb ik toevallig nog 35 soezen gemaakt met het roomboter-trucje, om vanmorgen uit te delen in het verzorgingstehuis waar mijn schoonmoeder verblijft, is het heel even feest voor de oudjes. De meeste werden moorkoppen, totdat de chocoladefondant op was, zodat de laatste 10 grote slagroomsoezen zijn geworden met een beetje poedersuiker op het bolletje. Vanmorgen zijn ze uitgedeeld en de slagroom was na een avond en nacht nog steeds in exact dezelfde staat als toen ik s'avonds de soezen vulde. De volledige slagroomsmaak blijft verassend genoeg ook helemaal behouden, niemand zal zelfs maar kunnen vermoeden dat er een klein gedeelte vloeibare boter aan de slagroom is toegevoegd
Ik heb er in totaal 5 pakjes slagroom voor gebruikt, van het merk Euroshopper (van AH), 35 cent per pakje en met een vetgehalte van 30%. Dit maal was het met een stukje gesmolten boter van 75 gram in totaal. Ik heb het procede voor mezelf een beetje 'gestandaardiseerd' en mislukken doet het nooit, het werkt simpel en effectief.
1) Je slaat de gezoete slagroom stijf en maakt de boter vloeibaar in de magnetron, het maakt daarbij overigens niet uit of de boter iets te warm wordt.
2) Zodra de boter compleet vloeibaar is sla je het met een handgarde met snelle bewegingen door de stijfgeslagen slagroom waarbij de warme boter onmiddelijk stolt door de koelte van de slagroom en daarbij meteen de structuur van de slagroom verstevigt.
Een voorwaarde is wel dat het slagroom moet zijn die van zichzelf al goed stijf te slaan is en de tweede voorwaarde is dat je onmiddelijk met de handgarde aan de slag moet zodra de warme boter wordt toegevoegd want als je dit te traag doet zal de truc vast en zeker mislukken omdat de boter dan door de slagroom smelt, gaat klonteren en het juiste effect niet bereikt wordt.