1

Onderwerp: Alles is fout gegaan snik........

Pff gister me 1e taart thuis gemaakt nou alles wat mis kon gaan is ook mis gegaan. Tot 2 keer toe de bodem gemaakt, 2x ingekakt de 2e heb ik maar gebruikt. Toen het snijden ging helemaal fout omdat ie ingekakt was dus kon maar 1 vulling ertussen doen. Daarna wit fondant eroverheen waar al snel andere kleuren inkwamen helaas.....en tot overmaat van ramp ging ik net een stukje eten en het was echt niet lekker. De vulling chocolade mouse was lekker maar de cake was enorm soppig en sponzig ieuwwww.......heb ik dan teveel botercreme gedaan ofzo??? Had zo zin om taarten te maken maar me lol is een beetje verdwenen helaas.......

na ja hier de foto iniedergeval. Ik heb hem simpel afgemaakt omdat mijn zin al wat verdwenen was na alles wat fout gegaan was....

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8FQ8JPH3.jpg

Bedankt voor het kijken! En tips en feedbacks zijn meeeeeeeer dan welkom!!

Re: Alles is fout gegaan snik........

Bij mijn eerste taartje was het biscuit ook soppig enz, heb toen een ander recept gebruikt en echt super lang zitten mixen

(heb gelukkig net een nieuwe keukenmachine binnen)

3

ik adviseer je anders om de biscuitmix te proberen, die kan echt niet mislukken als je je tenminste aan de gebruiksaanwijzing houdt.

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

ik heb de biscuitmix gebruikt  :o

Gewoon nog een keer proberen over een weekje als je de zin weer hebt gevonden!
Ik heb ook een paar keer een biscuit weggemikt en nu gaat het (afkloppen) altijd goed.
Heb je lang genoeg gemixt? En toevallig ook even de eieren in warm water gelegd?
Succes met je volgende taart!

ps hij ziet er wel lekker fleurig uit voor een taart die "zomaar eventjes is afgemaakt". :Y

6

het klinkt alsof de cake nog niet gaar is.
ik prik altijd met een sate prikker in de taart, als deze er schoon uit komt is de cake gaar, als er beslag aan de prikker blijft zitten moet hij nog even langer in de oven.
gewoon even uitproberen, succes de volgende keer.

Veel Bakplezier Diana.

7

trotsemamavan3 schreef:

ik heb de biscuitmix gebruikt  :o

Jammer dat je taart niet zo lekker smaakte. Hij ziet er wel vrolijk uit hoor! Als je biscuitmix gebruikt, moet je het echt 10 minuten mixen. Eerst 8 minuten op de hoogste stand en dan nog 2 minuten op de laagste stand. Dan wordt je biscuit lekker luchtig. En het helpt ook om de eieren eerst luchtig te mixen, voor je de biscuitmix en het water erbij doet. Succes, gaat heus wel goed komen! :Y

mamavanmorris schreef:

Gewoon nog een keer proberen over een weekje als je de zin weer hebt gevonden!
Ik heb ook een paar keer een biscuit weggemikt en nu gaat het (afkloppen) altijd goed.
Heb je lang genoeg gemixt? En toevallig ook even de eieren in warm water gelegd?
Succes met je volgende taart!

ps hij ziet er wel lekker fleurig uit voor een taart die "zomaar eventjes is afgemaakt". :Y

Ja ik probeer volgende week wel weer een keer...
Ik heb zo 13 minuten gemixt, en de eieren in warm water gehad. Misschien voortaan de eieren wat langer in warm water? hoe lang heb jij ze er in?

Dank je!

Ja hij is nog wel fleurig maar het was de bedoeling dat ik cars zou gaan maken, na me hello kitty taart, maar goed na alles mislukking had ik daar geen zin meer in dus heb hem maar simpel afgemaakt...

9

ik vind je heel stoer datje wel je taart heb gepost.
Dat heb ik nog nooit gedaan.

Ik denk dat ik zeker 15 kapsel gebakken heb voordat ik het goed genoeg vond.  en ook bij mijn eerste taart smolt de marsepijn zo van de taart af.

met betrekking tot bakken iedere oven,  mixer , baktijd, temperatuur , verhouding ingredienten is anders. Ga gewoon uitproberen wat voor jouw werkt en schrijf op vandaag zoveel min oven . Dat werkt wel of niet goed en de volgende keer doe je weer wat anders net zolang tot het voor jouw wel werkt.
En echt het gaat lukken.

groetjes,
lisette

groetjes,
lisette

ik heb zo 13 minuten gemixt al langer dan 10 min dus. Ik heb wel een normale mixer misschien dat dat verschil maakt? Ja hij was echt niet lekker echt sponzig. De rest was lekker, botercreme en vulling en fondant haha......

Bedankt voor de tips!!

Lisettevc schreef:

ik vind je heel stoer datje wel je taart heb gepost.
Dat heb ik nog nooit gedaan.

Ik denk dat ik zeker 15 kapsel gebakken heb voordat ik het goed genoeg vond.  en ook bij mijn eerste taart smolt de marsepijn zo van de taart af.

met betrekking tot bakken iedere oven,  mixer , baktijd, temperatuur , verhouding ingredienten is anders. Ga gewoon uitproberen wat voor jouw werkt en schrijf op vandaag zoveel min oven . Dat werkt wel of niet goed en de volgende keer doe je weer wat anders net zolang tot het voor jouw wel werkt.
En echt het gaat lukken.

groetjes,
lisette

Bedankt! Ik zou hem eerst ook niet posten maar dacht later, ik wil wel graag leren hoe ik het wel goed kan doen dus vraag gewoon tips en feedbacks aangezien hier al zovele zijn die zulke mooie taarten maken!!!!

Het is niet alleen het sponzige, maar de taart zakt ook steeds in. De cake in de oven is perfect mooi, en gaar maar dan komt ie eruit en na een paar minuten is ie ingekakt en is er niet veel meer mee te doen. Vullen en smeren gaat ook niet zo makkelijk dan. Maar ik heb er het beste van proberen te maken nog. Vond het alleen jammer dat ie echt niet te eten was!

Bedankt voor je tips meis!

12

Ik vind m wel meevallen hoor, ondanks alles wat tegenzat  :) 

De biscuitmix is idd erg fijn, maar ik heb een staande mixer en dat gaat echt stukken beter  :Y  ik heb geen Kenwood of een andere dure, ik heb er gewoon 1 van philips en die was ongeveer 50 euro.
Nou, ik heb nog geen moment spijt van dat ding gehad, het werkt makkelijker, en de mix wordt echt goed opgeklopt. Ook botercreme gaat prima.
En fondant vind ik zelf lastiger werken dan marsepein, maar dat is voor iedereen weer anders. En wit is wel een kleur waarbij je goed moet opletten voor vlekjes, pluisjes, en doorschijnen.

Succes verder met je taarten!

het lijkt me doordat je verteld dat het sponzig is en zo inzakt de taart niet lang genoeg in de oven hebt gestaan?of de temperatuur te laag?
het zakt vaak in als de oven te vroeg open is gedaan.hij ziet er idd dan eerst goed hoog uit en zakt daarna in.
misschien proberen wat langer te bakken?
succes!

14

Klink toch alsof deze niet gaar is. Idd met een sateprikker erin, komt deze er nat uit gewoon gewoon langer laten staan.
heb je het vermoeden dat de boven te donker word of verbrand , aluminiumfolie erop doen en weer terug de oven in.

En ja de kapsel zak altijd tijd iets in 1 cm ofzo.

Gewoon blijven proberen dit is even een hobbel maar zodra je het door hebt. Ben je zo blij dat je weer lekker kan bakken.

groetjes,
lisette

groetjes,
lisette

bedankt voor jullie tips en feedbacks allemaal. Kan er zeker wat mee en ga gewoon met frisse moed volgende week weer een maken!

16

Blijven proberen hoor, je krijgt de lol echt wel weer terug. Ik denk dat veeeeelen herkennen dat er soms van AALLLEEESS mis kan gaan. Maar je zult zien, als je blijft oefenen, dan gaat het iedere keer beter!

"Het beste voor de mens is nog: eten en drinken en genieten van wat hij met veel zwoegen bereikt heeft..." (citaat uit de bijbel)

17 Laatst bewerkt door muffinandmore (14-04-2011 14:26)

Vind het super om te lezen hoe de mensen op het forum je er doorheen slepen! Als je ziet het verschil tussen half één en half vier: je bent volgens mij weer van plan een taart te gaan bakken.
Mijn eerste twee taarten waren ook mislukt. En laatst nog mijn blanda bolletjes. Maar na die eerste twee taarten: de rest is wel goed gegaan! Heb de onder-en-bovenwarmte knop op mijn oven gevonden en die gebruik ik echt met het maken van de kapsels.
Ook het in temperatuur op laten lopen.

Laat je niet van de taart...eh... wijs brengen.
Oefening baart kunst!

Oh ja, mijn blandabolletjes lukken weer!

Mijn eerste baksels mislukten ook allemaal. Ik heb eerst een paar gemaakt voordat ik hem wilde bekleden en dan nog ben ik nog niet helemaal tevreden.
ik heb veel uitgeprobeerd met temperatuur. Ik begin met een lage temperatuur en schroef dit na telkens 10 min. op. Dan wordt hij sowieso hoger. En dan heb ik hem in totaal wel 50 min. in de oven zitten. Als ik het korter doe dan zakt die van mij ook in.

Succes!

Ik gebruik gewoon cakemix want dat vind ik veel lekkerder.
Vind biscuitcake een beetje droog. maar hij is best leuk geworden hoor en van die kleuren erdoorheen zie je niks op de foto.

20

Ik denk ook dat de biscuit niet gaar was. Mijn eieren leg ik nooit in warm water maar bewaar deze wel op kamertemperatuur. Wel mix ik de eieren een paar minuten voordat ik de mix erbij doe. Enne........ik bak nu bijna 2 jaar maar heb soms nog dat mijn biscuit mislukt. Het is idd wel even uitvogelen hoe lang en hoe hoog jouw oven het beste staat om de goede biscuit te krijgen.

21

Misschien de biscuit een dag van te voren bakken.
Dan snijd hij beter door, de volgende dag.
Ik laat de biscuit altijd nog 10 minuten in de oven staan als hij al klaar is, en dan doe ik de oven uit.
Eieren warm laten worden???? nog nooit gedaan, en mijn biscuitbaksel lukken eigenlijk altijd. Het gaat jou ook echt lukken!
Succes...! :)

Taartgroetjes Aniet!

22 Laatst bewerkt door Carien (14-04-2011 18:00)

Je beslag is goed wanneer het lichtgeel is en eruit ziet als stijfgeslagen eiwit, heel raar taai deeg :Y

Bij mij werkt de satéprikker-truc echt nooit hoor :nooo Ik kijk / voel :Y
Wanneer de biscuit gaar is, krimpt ie een beetje, de randen laten los van het blik :Y
Je kunt ook voelen; de oven 1e half u niet open doen, wanneer je denkt dat de biscuit gaar is voel je voorzichtig aan de bovenkant.
Voelt het als een luchtbel, is de biscuit niet gaar :nooo .
Voel je tegendruk, is de biscuit wel gaar :Y

Ik bak op continu 150gr hetelucht, er zijn mensen die zweren bij oplopende temp, er zijn mensen die zweren bij aflopende temp, dus echt, gewoon blijven uitproberen :s , er zit niks anders op ;)

Heel veel succes, het gaat goedkomen hoor :thumb:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

23

Zo erg ziet ie er niet uit, ik vind m prachtig. :thumb:
Gewoon nog een keer de biscuit proberen en dan moet het wel goed komen.
X.Dame16 :)

Ben geen 16 ! XD :p

dank jullie wel meiden voor al jullie lieve tips feedbacks en opbeurende berichtjes. Heb er weer helemaal zin in om een nieuwe poging te gaan doen!!

25

Toch is het niet aan je taart te zien dat hij mislukt was hoor. Ik vind hem er juist wel leuk uit zien. Ik durf wit nooit aan! Dus vind je wel lef hebben.

En uhhh over het biscuit, ik maak het gewoon van suiker, eieren, bloem en maizena, je moet echt lang mixen wil het goed zijn, te kort mixen en hij wordt heel laag (kostte mij ook 4 taarten om daarachter te komen) en iedereen zegt sateprikker, maar ik voel altijd, want mijn sateprikker komt er dan allang schoon uit, maar zodra hij nog indeukt als ik hem voel weet ik dat hij niet klaar is. Kan dat gevoel niet uitleggen, maar er zit ook een geluidje bij. Doet hij dat niet meer, dan is hij klaar.

Succes en de volgende wil ik wel weer zien hoor.