1

Onderwerp: kleurstof te oud?

Ik gebruik al lang Zeelandia marsepein en ben helemaal gek van deze marsepein. Maar ik heb de laatste paar keer dat ik droge marsepein heb. Na het bekleden onstaan minigaatjes in de rand en soms aan de zijkant. Ik heb een Wilton rolstok, mijn lap is dus niet te dun. Nu dacht ik dat het misschien aan de kleurstof zou kunnen liggen, dat deze te oud is. Hoe lang kun je eigenlijk kleurstof gebruiken nadat je deze opgemaakt hebt? De kleurstof is verder wel gewoon vloeibaar, net als net na opening...

Re: kleurstof te oud?

Ik heb altijd begrepen dat als de kleurstof nog gewoon vloeibaar is en niet vreemd ruikt je deze gewoon kunt gebruiken!

Wanneer je iemand ontmoet zonder glimlach,
schenk hem dan die van jou

3

Esther68 schreef:

Ik gebruik al lang Zeelandia marsepein en ben helemaal gek van deze marsepein. Maar ik heb de laatste paar keer dat ik droge marsepein heb. Na het bekleden onstaan minigaatjes in de rand en soms aan de zijkant. Ik heb een Wilton rolstok, mijn lap is dus niet te dun. Nu dacht ik dat het misschien aan de kleurstof zou kunnen liggen, dat deze te oud is. Hoe lang kun je eigenlijk kleurstof gebruiken nadat je deze open gemaakt hebt? De kleurstof is verder wel gewoon vloeibaar, net als net na opening...

4

Esther68 schreef:
Esther68 schreef:

Ik gebruik al lang Zeelandia marsepein en ben helemaal gek van deze marsepein. Maar ik heb de laatste paar keer dat ik droge marsepein heb. Na het bekleden onstaan minigaatjes in de rand en soms aan de zijkant. Ik heb een Wilton rolstok, mijn lap is dus niet te dun. Nu dacht ik dat het misschien aan de kleurstof zou kunnen liggen, dat deze te oud is. Hoe lang kun je eigenlijk kleurstof gebruiken nadat je deze open gemaakt hebt? De kleurstof is verder wel gewoon vloeibaar, net als net na opening...

Ik dacht dat ik 'bewerk' had gedrukt (loop giga achter met taart maar wilde even snel kijken)
:think:  had stiekum gehoopt dat het aan de kleurstof lag.....

5

Misschien is de marsepein veranderd of een partij die anders is? Als je aan je kleurstof niets geks ziet of ruikt dan zal het daar niet aan liggen. :nooo

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

Ik dacht ook dat het aan de marsepein lag en heb toen ook een mail gestuurd naar die webwinkel. Zij hadden nergens last van, ze hadden met dezelfde partij nog workshops gegeven en niks gemerkt. De marsepein van vandaan kwam van een webwinkel waar ik al eerder had besteld en toen geen problemen met de marsepein heb gehad, maar nu wel al was het wel minder. Wanneer de marsepein net uit de verpakking komt is er ook niks aan de hand, denk ik, maar na het kleuren lijkt de marsepein wel droger te worden

7

Hey wat ben ik blij dat je dit post... Want ik heb dit ook. En ik heb geen idee waar het al ligt. Ik heb al mega veel taartjes gemaakt en dit nooit gehad. Ik dacht eerst dat het aan voorgekleurde marsepein ligt. Want ik had het altijd bij voorgekleurd rood, wit en zwart. Maar ik heb het nu ook bij allerlei andere kleuren. Ik snap er niets van.

Ligt het toch niet aan de zeelandia?? Want voorheen kocht ik altijd de extra blanke marspein bij de hebshop en toen had ik er nooit last van.

Het gekke is ook dat ik het eerst had met een pak van 6 kilo zeelandia. Die is nu op en nu heb ik een nieuwe doos van 14 kilo en nu is het weer. Maar deze doos van 14 kilo is wel veeeeeeeeeeeel soepeler.. Dus daar ligt het niet aan. Ik snap er werkelijk niets van. Ligt het nou aan de zeelandia of aan de kleurstof?

Zijn er meer mensen die dit hebben?

8

Gek he? Het is bij mij ook pas bij de laatste taarten, daarvoor nergens last van gehad. De marsepein is idd heel erg soepel wanneer ik deze uit de verpakking haal. Ik denk dat ik na deze verpakking weer eens FC bestel en kijken hoe het bij deze gaat....

9

Ja misschien moeten we dat allebei idd eens doen. Ik had laatst trouwens een nieuw flesje kleurstof gebruikt die nog helemaal dicht was. En daarbij had ik het ook. Sterker nog het was daarbij super erg aan het scheuren. Terwijl de marsepein voor het kleuren heel soepel aanvoelde. Dat geeft mij weer een aanwijzing dat zeelandia misschien niet goed werkt bij het toevoegen van veel kleurstof. De kleurstof was trouwens van het merk americolor.

10

Ik ga het ook eens in de gaten houden bij welke kleurstof  ik het juist wel of niet heb... Wanneer ik de lap op de taart leg is er niks aan de hand. De lap heeft de goede dikte, door de fijne Wilton roller  :Y . Maar wanneer ik de randen wil gaan doen gaat het al fout. Ik ga altijd echt cm voor cm naar beneden met mijn hand over de lap, maar dan zie ik het al gebeuren  :s , minigaatjes in de rand. Soms druk ik de zijkant iets omhoog om dit te voorkomen maar dan krijg ik daar weer te veel bc onder de rand. Na het bekleden zie ik zelfs in de zijkant gaatjes. Heel raar. Heb tegenwoordig mijn lap precies de goed grootte omdat ik dacht dat het misschien daar aan zou liggen. Dat de te grote lap gaatjes in de bekleding trok, zeg maar.
Oh ja, gisteren had ik heel weinig kleurstof gebruikt omdat ik lichtgeel wilde hebben, maar toen had ik het ook. We minder, dat wel.

11

Ik moet stiekem wel een beetje glimschateren om jullie hoor ;) ; ik ben een tevreden FunCakes gebruiker en zwijg altijd braaf in de "niets is beter dan Zeelandia" topics, maar het idee dat het dan aan de kleurstof zou liggen vind ik best vergezocht.

Als je (indien mogelijk) goed inzoomt bij taarten in de parades, ook van taart'grootheden', zie je dat dit verschijnsel regelmatig opduikt. Vervelend, minder mooi, maar - soms - inherent aan het gebruik van marsepein. Oorzaak hebben we volgens mij nog nooit weten te achterhalen  :think:

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

12

Nou niet lachen hoor.. Het is echt niet grappig...  ;)  :)

Maar dankjewel dat je schrijft dat de nog meer ervaren baksters het dus ook hebben.

Voorheen hadden jullie toch ook de extra blanke marsepein. Die vond ik ook fijn.. Maar die er is toch niet meer? Want ik kan me niet herinneren dat ik het daarbij ooit had.

13

Ik vind het ook wel vervelend voor je hoor ;)

Maar met jullie bedoel je de webshop? Want ik werk daar als programmeur, die's niet van mij hoor, ik ga niet over de producten. Voor zover ik weet was de extra blanke ook Zeelandia  :think:

Kan het trouwens niet met luchtvochtigheid te maken hebben? Dat het nu warmer wordt? Of heb je niet het idee dat het in de winter minder is?
En ik weet bijvoorbeeld dat de hoeveelheid vocht in marsepein heel nauw luistert. Stel nou dat er in een batch een paar milliliter minder zit, dan zou het iets 'droger' kunnen zijn waardoor het gebeurt? Ik roep maar wat hoor, weet het zelf ook niet precies.

14

Oh sorry Marianne. Ik had even de verkeerde link gelegd.

Ik ga volgende keer denk ik ook iets vocht toevoegen. Door met vochtige handen te kneden ofzo. Kijken of dat helpt. En de parelrand van FI is ook altijd nog een erg leuk idee.  ;)

15

Ik heb het met water en crisco al geprobeerd, maar niks hielp  :s . Ik vind het alleen raar dat dit iets is van de laatst weken terwijl ik nu zo'n 2 jaar taarten maak.
@Marianne: Ben eigenlijk wel stiekem blij dat je zegt dat dit een bekent iets is, want ik begon al te twijfelen aan mezelf.  Enne... de FC is ook goed en heb in eerder 'niets is beter dan Zeelandia'-topics  ;)  ook al eens gereageerd dat ik tussen FC en ZL niet echt grote verschillen vond zitten, alleen dat de ZL toch iets soepeler en meer amandel-smaak heeft. Ben wel een ZL-fan, maar geen 'aanhanger'  :) .

16

Jaah crisco praat me er niet van. Dat helpt hier echt niet tegen. Me potje is al bijna leeg hierdoor.
Zou het door het verpakken kunnen komen misschien. Ik doe het in huishoud folie maar misschien zijn van die hersluitbare zakken beter en blijft het daar verser in.

Ik vind het toch wel heel raar eigenlijk dat wij de enige 2 blijken te zijn.

By the way ik bak nog een jaartje langer dan jij en ik herken dit ook alleen maar van de laatste tijd. Voorheen had ik het dus wel bij wit, rood en zwart als ik het voorgekleurd kocht. Maar dus nooit bij zelf gekleurde marsepein. En dat is nu wel zo.

Ikke ben (stiekem) ook bij mat Marianne haar post. Dat geeft de burger moed.  :lol:

17

Ben trouwens wel verhuisd naar een huis met een veel drogere lucht. Marianne bracht dit ook al ter sprake... haha zou het daarvan zijn. Jij ook verhuisd toevallig?  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

18

Ben niet verhuisd, maar ben wel een koukleum en heb de verwarming soms te hoog staan  :o . Ook werk ik aan een grote tafel waar de hele morgen de zon op staat, en omdat het de laatste tijd nogal zonnig is geweest...... :think: . Mijn 2 laatste taarten heb ik expres met ZL gemaakt die net uit een nieuwe vacuüm verpakking kwam. Maar als het idd aan de droge lucht ligt dan zou de marsepein toch niet (meer) droog moeten zijn na het kneden met water en crisco?
Thuis verpak ik mijn marsepein in huishoudfolie en dan nog in een luchtdichte voorraadbak. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat wij de enigste zijn. Oh ja.....ik moet wel even zeggen dat ik nogal een pietje precies ben  :rolleyes:  :lol:

19

Haha, leuke mailwisseling zo via het forum.

Ik gebruik FC en heb er de ene keer wel last van en de andere keer minder. Maar nooit helemaal niet (gekke zin  :lol: ). Ik gebruik zowel voorgekleurd als zelfgekleurd... Maar dacht dat het aan mezelf lag eigenlijk, hihi.

groetjes, Linda (mv Eva, David & Sara)
Een onderschrift is ook maar gewoon een tekst onder je bericht....

20

Jullie zijn ook niet de enige, het komt vaker voor, echt waar :Y
Crisco zou ik sowieso niet door marsepein kneden; daar zit al olie in, dan ga je meer vet toevoegen. Crisco is iets wat je aan fondant toevoegt (als dat nodig is dan).

Dit is een voorbeeldje (hoefde niet eens ver te zoeken) van iemand die heeeeeeel mooie taarten maakt en zekers te weten geen FunCakes marsepein.

http://i54.tinypic.com/6699jk.jpg

21

Ophelderend topic is dit  :lol: .
@Marianne: zo ziet het er idd uit  :Y . Naar mijn zin veel te vaak :s . Maar moet het maar accepteren  :D . Ik probeer ook al zo weinig mogelijk crisco toe te voegen omdat ik bang ben dat je het gaat proeven.
@Linda: ligt dus niet aan jou  ;)

22

Ik ben zo'n Zeelandia aanhanger  :D . Die gaatjes op de foto van Marianne heb ik volgens mij nog nooit gehad. Ik neem aan dat je ingezoomd hebt Marianne? Maar ik ben niet zo'n pietje precies dat ik de randen met een vergrootglas bekijk  :lol:
Wel heb ik een keer een 6 kilo doos gekocht in een winkel, die ik wat droger vond. Doorkneden met licht vochtige handen lost dit op.

Groetjes, Elly

23

Nee hoor, ik heb een gewone foto van redelijk formaat (geen beeldschermformaat) gepakt en daar dit stukje uitgeknipt, dus niet heel erg ingezoomd.

24

Marianne schreef:

Nee hoor, ik heb een gewone foto van redelijk formaat (geen beeldschermformaat) gepakt en daar dit stukje uitgeknipt, dus niet heel erg ingezoomd.

Oh, oké. Dat heb ik in ieder geval nog nooit gehad zo. Maar ik bak niet meer zoveel, dus ik koop geen grote verpakkingen meer. Kan natuurlijk best zijn dat er een keer wat fout is gegaan tijdens de productie.

Groetjes, Elly

25

Marianne schreef:

zo ziet het er idd uit. En dat kan je gewoon zien met het blote oog vanaf een afstandje. Dus geen vergrootglas nodig.  ;)
Ik hoop nog steeds op de gouden tip. Want ik vind het wel zonde als je prachtig gemaakt taart zo'n rare rand heeft.