1

Onderwerp: Kruidkoek met appel en kaneelcrème

Hier een recept alvast voor de sint of zomaar

Kruidkoek met appel en kaneelcrème

Ingrediënten:
125gr boter
2 eieren
125 gr donkere basterdsuiker
1,5 eetlepel koek/speculaas kruiden
mes puntje zout
3 appels
125gr zelfrijzend bakmeel
400ml appelsap
200gr mascarpone
2 eetlepels kaneelpoeder

Voor een bakvorm van 20cm

Bereiding:
1] Verwarm de oven voor op 170c, klop de boter tot een romige massa.Klop de eieren er een voor een door en klop nog 3minuten. Meng de basterdsuiker, koekkruiden en de zout door het botermengsel. Voeg tijdens het kloppen de zelfrijzend bakmeel er in gedeeltes door.

2] Vul de vorm met het beslag en bak de koek iets onder het midden in de oven circa 1 uur gaar. Als hij klaar is en je hebt met een prikker geprikt en deze is droog laat dan de koek afkoelen.

3] Schil de appels en snijd ze in schijfjes. Verwarm de appelsap en kook de schijfjes in 3 minuten beetgaar. Laat ze uitlekken en vang dit sap op en laat dit afkoelen.

4] Meng de mascarpone met 50ml appelsap en 1 theelepel kaneelpoeder. Haal de koek uit de vorm en strijk de kaneelcréme over de bovenkant en leg hierop de appelschijfjes. Stuif hierover nog wat kaneelpoeder.

[Je kan de kaneelcréme er ook tussen smeren moet je hem alleen even door snijden.Voeg eens 100gr blanke rozijnen of 50gr gehakte walnoten door het beslag. Of vervang de mascarpone door créme fraiche.

2

Re: Kruidkoek met appel en kaneelcrème

:9 :9 :9

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

3

Zucht, alweer eentje voor m'n favorieten... Moeilijke tijd van 't jaar, ik ben dol op alles met speculaas(smaak). Thanks voor 't recept, ga ik binnenkort proberen.

Hoera! Het is vandaag!

4

Nou Susanne, we hebben het eerste stuk achter onze kiezen! De koek was erg zacht en luchtig en heerlijk van smaak. De creme vond ik iets te fris van smaak, had hem al een beetje zoeter gemaakt, maar denk dat ik een volgende keer toch voor room ga. Lijkt me trouwens ook een prima cake om te vullen met diverse vullingen, ga ik zeker proberen!

Hoera! Het is vandaag!

5

Petra1979 schreef:

Nou Susanne, we hebben het eerste stuk achter onze kiezen! De koek was erg zacht en luchtig en heerlijk van smaak. De creme vond ik iets te fris van smaak, had hem al een beetje zoeter gemaakt, maar denk dat ik een volgende keer toch voor room ga. Lijkt me trouwens ook een prima cake om te vullen met diverse vullingen, ga ik zeker proberen!

Ja mooi , ik vond het ook iets te fris maar dat is een ieder zijn eigen smaak.
Altijd leuk die nieuwe dingen toch??

6

Hoi,

Ik zag je topic, maar kan het recept voor kruidkoek met appel/kaneel niet vinden..?

Marleen12 schreef:

Hoi,

Ik zag je topic, maar kan het recept voor kruidkoek met appel/kaneel niet vinden..?

zoals je in het starttopic kunt lezen, is het bericht afgebroken bij cr. Dat komt door de upgrade van de forumsoftware, alles wat na een leesteken komt, is definitief verwijderd.

Je kunt zelf de topicstarter mailen met de vraag het topic bij te werken ;)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

8

Marleen12: hier het recept. Ja, ik sla veel op.  :D

Ingrediënten:
125gr boter
2 eieren
125 gr donkere basterdsuiker
1,5 eetlepel koek/speculaas kruiden
mes puntje zout
3 appels
125gr zelfrijzend bakmeel
400ml appelsap
200gr mascarpone
2 eetlepels kaneelpoeder

Voor een bakvorm van 20cm

Bereiding:
1] Verwarm de oven voor op 170c, klop de boter tot een romige massa.Klop de eieren er een voor een door en klop nog 3minuten. Meng de basterdsuiker, koekkruiden en de zout door het botermengsel. Voeg tijdens het kloppen de zelfrijzend bakmeel er in gedeeltes door.

2] Vul de vorm met het beslag en bak de koek iets onder het midden in de oven circa 1 uur gaar. Als hij klaar is en je hebt met een prikker geprikt en deze is droog laat dan de koek afkoelen.

3] Schil de appels en snijd ze in schijfjes. Verwarm de appelsap en kook de schijfjes in 3 minuten beetgaar. Laat ze uitlekken en vang dit sap op en laat dit afkoelen.

4] Meng de mascarpone met 50ml appelsap en 1 theelepel kaneelpoeder. Haal de koek uit de vorm en strijk de kaneelcréme over de bovenkant en leg hierop de appelschijfjes. Stuif hierover nog wat kaneelpoeder.

[Je kan de kaneelcréme er ook tussen smeren moet je hem alleen even door snijden.Voeg eens 100gr blanke rozijnen of 50gr gehakte walnoten door het beslag. Of vervang de mascarpone door créme fraiche.

Sofia schreef:

o super!! heb hem gelijk even naar boven gekopieerd! ;)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

10

En ik heb een titelfix gedaan ;)

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

11

tipsytaartje schreef:
Sofia schreef:

o super!! heb hem gelijk even naar boven gekopieerd! ;)

Thanks ;)

12

Ik heb hem zojuist gemaakt, maar wel met creme fraiche... vind mascarpone namelijk altijd zo vettig...
Denk dat hij erg lekker is... hij ziet er in ieder geval erg leuk uit. Ik heb alleen maar twee appels gebruikt voor een 2 l vorm...

Ik kan niet wachten om hem morgen aan te mogen snijden :D

13

Vandaag geproefd en hij is heerlijk!!!
Nu snel in de vriezer gedaan voor mijn moeders verjaardag, anders eet ik hem vast en zeker helemaal op!!