1

Onderwerp: met mijn handen in het haar....

Ik moet voor zaterdag 2 biscuits bakken voor een vriendin, maar er zijn er vanavond al 2 mislukt. Ik begrijp er helemaal niks meer van.
Ik heb al verschillende dingen bedacht maar ik kom er niet uit.
Beslag niet luchtig genoeg? oven te warm? niet warm genoeg? Vorm te groot voor mijn oven?

Zal even uitleggen wat ik aan het doen ben.
bakvorm 23x23 van patidess
400 gr mix en 6 eieren
hetelucht oven 160 graden
na 40 minuten nog niet gaar.
Zijkanten komen niet omhoog, dus bult in het midden.  Met lucht eronder.

Mijn ronde vorm van 20 lukt wel goed. Doe niet veel anders dan anders.

Zit echt met mijn handen in het haar en begin lichtelijk in paniek te raken...

HELP!

2

Re: met mijn handen in het haar....

In mijn oven is 40 minuten hiervoor niet genoeg, hoor :nooo

Tegen de bult zou je het kunnen proberen met oplopende temperaturen :)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

3

de eerste had ik inderdaad oplopend gebakken... zelfde probleem..
En na 45 minuten had ik de eerste wel gaar, maar ik vond de randen ook erg hard

4 Laatst bewerkt door annick67 (07-04-2011 22:30)

Ik bak een 20cm rond taartje al 50 minuten op 160 graden hetelucht (niet oplopend, hele tijd 1 temperatuur)...... dan is t een mooi (redelijk) hoog taartje.

Wellicht is dat de oorzaak van je rampspoed? Combinatie van tijd/temperatuur? Succes!

5

ok, langer in de oven dus. Ik haal de vorm er ook niet uit voordat ie gaar is.
Maar waarom komt ie dan aan de zijkant niet omhoog? Is het beslag dan toch niet lang genoeg gemixt?

Hoi,

ik zou het eens proberen zonder de heteluchtfunctie. Daar kan het beslag te veel van uitdrogen. En dan je oven op 150 graden zetten.

Succes en groetjes van Kirsten

7

Mix je lang genoeg (zeker 10 minuten)?
Hoeveel water voeg je aan de mix toe? (ik gebruik zelf nooit de mix)
Je zou ook eens met je oven kunnen 'spelen' warmer/minder warm, langer/korter hetelucht/geen hetelucht...
Succes in ieder geval!

8

volgens mij kan ik de hetelucht niet uitzetten?
Heb een combimagnetron, zal de gebruiksaanwijzing nog eens zoeken.

Ik mix zeker lang genoeg, maar ik ben bang dat de kom te klein is voor de hoeveelheid beslag. Bij kleinere hoeveelheden is het beslag veel stijver dan nu.

zou ik het beslag in 2en kunnen mixen? Dus 200 gram mix per keer? En dan bij elkaar in de vorm?

9

Ik ben ook een beetje de wanhoop nabij met mijn grootste vorm. Als ik er minder in doe wordt hij prima, maar niet hoog genoeg. Vul ik hem zoals ik zou willen gaat er altijd iets fout. Ik heb 2 taarten nodig. Denk dat ik er 3 bak en dan netjes in plakken snij en er dan 2 hoge van maak.

Het is dus een optie om de twee lagen apart te bakken. Aflaten koelen, de bovenkanten netje recht snijden en stappelen maar.

10

@CET dat is nu ook de "oplossing" die ik heb bedacht, want het moet morgen af zijn.... Dus dan maar stapelen. Vind het toch ook zonde om deze 2 biscuits weg te gooien.
Het is voor vandaag niet anders, maar toch hoop ik de oplossing nog te kunnen vinden.

11

Debs schreef:

zou ik het beslag in 2en kunnen mixen? Dus 200 gram mix per keer? En dan bij elkaar in de vorm?

Dit kan zeker. Dit doe ik zelf ook bij een grotere vorm, gaat prima!

Een ander dingetje. Je hebt geen soort van sponsachtige brokken in je biscuit zitten? Dit had ik nl. met een bepaald merk mix en dat bleek een foute batch te zijn. Mijn biscuits kwamen ook niet omhoog, randen hard en er zaten allemaal sponsachtige brokken in. Zakken zijn toen omgeruild en heb er nooit meer last van gehad.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

12

@petra,
Dat weet ik nog niet, ik gebruik de mix van funcakes. Het is niet te hopen, want het is voor een verjaardag morgen, dus ik kan ook niet even spieken. Ja als ik ze straks ga vullen natuurlijk, maar dan is het al te laat om nieuwe te maken.....
Misschien toch zo alvast even snijden... :think:

13

Die van mij was van EC eind vorig jaar.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

14

Ziet deze mix er anders uit als dat je een taartje van 20 cm mixed? En dan bedoel ik de subsantie na 10 minuten mixen

Want als je een kleine kom hebt en de mix er niet hetzelfde uitziet als bij een kleinere taart dan kan je mixer geen 6 eieren aan. En dan kun je beter in 2 keer mixen. Die tip staat hierboven ook al. Je kunt dan gewoon het gemixste beslag in je bakblik doen. Vervolgens de hele kom en klopper schoonschrapen. Daarna weer een nieuwe mix maken. En alles bij elkaar kieperen in het bakblik.

Succes

15

@lientje, nee als ik voor een kleinere vorm maak is het veel steviger. Denk idd dat het aan de mixer ligt. Terwijl het toch 450 watt is?? Een bosch 3560
Maar ok, het is toch een staande mixer, misschien even kijken of ik er een 2 kom bij kan kopen....
Iets meer werk, maar minder frustraties

16

Ik kan het natuurlijk mis hebben maar ik denk dan dat je mixer geen 6 eieren aankan. Die van mij kan max 8. Dus als ik mix voor 9 eieren moet hebben dan mix ik ook in 2 x.. Tis soms wat lastig maar goed tis niet anders.  Je hoeft geen 2e kom bij te kopen hoor. Gewoon even je kom een beetje schoon schrapen en gelijk doorgaan met mixen met nieuwe ingredienten

Snap je wat ik bedoel? Ik heb het geprobeerd zo duidelijk mogelijk uit te leggen, maar het is lastig uit te leggen zo in een berichtje.

17

misschien heb je trouwens ook  nog wat aan deze tips:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=141440

18

@lientje, ik snap het helemaal dank je wel, maar die 2de kom was gewoon even mijn luie inslag :o 
Volgende poging word inderdaad 2 x mixen.

Thanks allemaal voor het meedenken

19

ik ben benieuwd. Fingers crossed  :thumb:

20 Laatst bewerkt door Debs (08-04-2011 15:39)

ja idd fingers crossed!!