1

Onderwerp: Droog biscuit

Pas geleden heb ik voor de verjaardag van onze zoon voor het eerst zelf een taart hebben gemaakt. Maar hij was niet helemaal  geworden wat we gehoopt hadden. Nu wordt mij gezegd dat we misschien een beetje te snel de cake/biscuit hebben verstopt onder de fondantlaag. Ik heb de biscuits vrijdags gebakken en dat had waarschijnlijk eerder gemoeten, want we hebben dezelfde avond de botercreme en fondant aangebracht.
De biciuts vond ik nogal droog en niet zo mooi hoog zoals ik gehoopt had. Wat me opviel was dat er ontzettend veel eieren in moesten, maar totaal geen boter. Ik vraag me dan ook af of de biscuit wel goed was. Als ie nu al droog is omdat er geen boter in zit, hoe is dat dan een dag later?
De eerste cake had ik gemaakt met de eiwitten in eerste instantie apart opgeklopt. Later las ik op internet dat men dat lang niet altijd doet, dus de 2 biscuits erna heb ik met hele eieren gemaakt. Het enige was ik kan bedenken wat ik niet goed heb gedaan is dat ik de bloem er op het laatst niet voorzichtig doorheen heb geschept, maar langzaam met de mixer erdoorheen heb gemixt. ik was anders bang dat het niet goed gemengd zou worden.

Hebben jullie tips en trucs voor mij en wanneer begin je met een taart, hebben jullie een stappenplan? En gebruiken jullie ook wel eens kant en klare mix voor biscuitdeeg?

En wat voor vulling doen jullie? Ik had nu botercreme gemaakt, met vanillesmaal en met frambozensmaak. Het was lekker, vooral de laatste, maar wat ontzettend vet! wat moet daar veel roomboter door!!

Re: Droog biscuit

Hoi Henrike,

volgens mij heb je niets verkeerd gedaan hoor. Biscuit (zoals de bodem van slagroomtaart) hoort zonder boter. Doe je er wel boter in, dan is het cake ;)
Splitsen of niet splitsen maakt ook niet zoveel uit. Je moet alleen iets langer mixen als je niet splitst. De eieren moeten goed luchtig zijn, dat zorgt ervoor dat je biscuit mooi hoog wordt.

Het enige dat ik zou kunnen bedenken, is a)dat je teveel meel kan hebben gebruikt. Maar als je een recept hier van de site hebt, zal dat het niet zijn. Of b) het biscuit is te lang gebakken.
Vooral aan het eind van de baktijd, moet je hem goed in de gaten houden. Even prikken met een sateprikker of ie gaar is. Zodra ie gaar is eruit, anders kan het uitdrogen...

En wat je botercreme betreft. Het heet natuurlijk niet voor niets  BOTERcreme  :lol:

groetjes, Linda (mv Eva, David & Sara)
Een onderschrift is ook maar gewoon een tekst onder je bericht....

3

Ik heb de recepten uit het boekje van de Koekjesfee gebruikt, maar bij nader inzien ga ik toch eens die van deze site gebruiken. Ik kreeg de vraag wel steeds waarom ik geen cakebeslag had gebruikt, maar dan zit daar ook nog weer boter in en dat wordt toch echt wat teveel van het goede, toch?
Ik ga dit weekend een biscuit maken met het recept van deze FAQ's, dus met een beetje maizena enz. dat heb ik de vorige keer niet gebruikt.
en als ie lukt, vries ik hem meteen in!  :lol:

en wat betreft de botercreme: ik wil nu graag iets van banketbakkersroom en een room met aardbeien, iemand nog lekkere tips en recepten? (dan spuit ik natuurlijk wel een dijkje van botercreme  :9 )

4

als ik goed begrijp heb je dus de bloem erdoor gemixet? dat moet je dus inderdaad niet doen. heel voorzichtig er door spatelen (maar dan ook weer zo snel mogelijk) en hierna zo snel mogelijk de oven in. als je de bloem erdoor mixt, dan sla je alle lucht weer uit je beslag.

wat ik trouwens de laatste tijd vaker heb gedaan: de mix voor botercrème gemaakt, maar dan met een blikje aardbeien. de siroop uit het blikje gebruik ik dan om de mix aan te maken en de aardbeien mix ik er uiteindelijk doorheen. is heel erg lekker!

Piglet: "Pooh, how do you spell love?"
Pooh: "you don't spell it, you feel it."

5

maar als je de bloem er doorheen spatelt, krijg je dan niet allemaal brokjes bloem? daar was ik namelijk zo bang voor!

6

eerst even zeven ;)

Piglet: "Pooh, how do you spell love?"
Pooh: "you don't spell it, you feel it."

7

Dat zeven heb ik elke keer keurig gaan. Misschien moet ik eens iets doen met mijn gebrek aan geduld  :Y

maar even een vraagje. Ik wil het biscuit nu van te voren maken en invriezen. Wanneer haal je hem weer uit de vriezer en hoe laat je hem het beste ontdooien?
En ik wil iets met slagroom of mascarpone als vulling gebruiken (met aardbeien). Hoeveel dagen van te voren kan ik dit doen en wanneer kan het fondant er dan overheen?