1

Onderwerp: strakke zijkanten

Het lukt mij niet om strakke zijkanten te krijgen.
Hij is wel goed als de botercreme erop zit,maar als ik ga bekleden dan zie je waar de ruimte tussen de lagen zit.Als de botercreme erop zit doe ik hem voor het bekleden eerst terug in de koelkast zodat de boter weer hard is.Ik gebruik geen smoother.Bovenkant is wel altijd strak.Ik gebruik voor de botercreme 1:1 ,maar de boter is half roomboter,half margerine.Scheelt dit ook nog?

2

Re: strakke zijkanten

Volgens mij is dan je fondant/marsepein te dun. Dus een iets dikkere laag erop.

Doe je na het koelen in de koelkast wel weer de botercreme strak maken met een warm mes?

3

ik zou de 1:1 niet gemengd maken uit roomboter en margarine, alleen roomboter gebruiken.
En strak afsmeren is echt de raad en toch een smoother gebruiken voor het gladmaken na het bekleden.

Groetjes, Dorothea.

4

Ja, ik kan ook echt niet zonder smoother!

Groetjes,
Michelle

5

Het ligt niet aan de half roomboter, half margarine. Al vind ik alleen roomboter lekkerder gebruik dus alleen roomboter. Idd met een warm mes glad maken en ik kan ook niet zonder mijn smoother

6

Lientje schreef:

Volgens mij is dan je fondant/marsepein te dun. Dus een iets dikkere laag erop.

Doe je na het koelen in de koelkast wel weer de botercreme strak maken met een warm mes?

Ik gebruik alleen marsepein.Ik smeer hem 1x af,dan in de koelkast.Dan loop ik hem nog een x na.Indien nodig nog een x en weer in de koelkast en dan de marsepein erover.Als die glad is dan weer in de koelkast.Daarna maak ik hem op.
Ik strijk hem nu glad met m'n handen.Ga eerdaags maar een smoother aanschaffen.
Maar maakt de dikte dan uit,want de bovenkant is wel altijd glad.

7

Ja dat denk ik wel. Juist omdat de bovenkant wel glad is. Het is ook super logisch dat de bovenkant glad is want dat is ie meestal. Simpelweg om de reden dat de bovenkant uit 1 stuk bestaat. En er geen lagen in gesneden zijn, zoals bij de zijkanten wel het geval is.

Als je alle stappen doet zoals hierboven schrijft dus ook met warm mes de botercreme glad maken dan is het denk ik echt de dikte van je marsepein. Als je  marsepein te dun dan zie je de randen erdoorheen.