1

Onderwerp: Biscuit: Waarom in de ene ronde vorm wel hoog en de andere niet?

Hoi allemaal,

Zoals jullie kunnen lezen heb ik dus problemen met het bakken van mijn biscuit met de mix van Funcakes. En eigenlijk dus alleen met de ronde 26cm. vorm. Als ik daarin bicuit bak, dan wordt hij niet hoger dan 5cm. Soms zelfs lager. Terwijl ik in mijn 15 en 20cm. (de laatste blijkt stiekem maar 18cm. te zijn) wel hogere kapsels krijg. Zo'n 7cm., dus toch ook nog niet zo hoog als hier op het forum, dus help!  :s

Ik heb het hele forum al afgespeurd naar tips en kon er genoeg vinden. Dus ik heb het volgende al geprobeerd:
- De verschillende tabellen geprobeerd (op de zak zelf en de tabellen hier op de site en webshop)
- Van twee maten groter de ingrediënten nemen, als dat er op de tabellen hier staat.
- De eieren van te voren in warm water leggen
- De eieren eerst zonder mix en water luchtig kloppen (dit lukt goed, maar zodra ik de mix er bij doe zakt alles weer in)
- Springvorm opgehoogt met bakpapier

Ik mix alles keurig volgens schema (8 tot 10 min. op hoogste stand en nog 3min. laagste stand)
Als ik de mix dan in de vorm doe, dan is het bij de 15 en 20cm. twee derde gevuld en bij de 26cm. komt hij niet eens tot de helft. Dit is ook als ik dus meer mix gebruik.
En vervolgens bak ik het in mijn Bauknecht heteluchtoven af in 40min. en op 175 graden (hij kan geen 160 gr., alleen 150 en 175gr.)
Hoe meer mix ik gebruik, hoe compacter de biscuit uiteindelijk wordt. Dus geen verschil in hoogte.
Zoals gezegd gaan de kleinere vormen wel goed (volgens tabel op de zak zelf) op deze manier, maar hoe krijg ik dit voor elkaar bij de grotere vorm?

Wat ik nog zou kunnen proberen is het bakken in tempratuur etappes. Maar dan moet ik dus goed opletten dat ik in de buurt van de oven blijf, dat vind ik wel een nadeel.
En ik las ook nog ergens dat het aan mijn springvorm zou kunnen liggen, hoe kan dat dan?

Als ik sommige kapsels zie hier, dan ga ik er toch vanuit dat het bij mij ook wel een keer moet lukken!  :Y

2

Re: Biscuit: Waarom in de ene ronde vorm wel hoog en de andere niet?

Ik bak ook met de mix van funcakes. Met de tabellen hier op de site heb ik soms ook net te weinig mix zo gebruik ik voor de blanda 12 cm 75 gram en eieren/water naar verhouding.
Ik pak hier meestal de verhouding van een maat groter dus voor 24 kijk ik bij 26 en je zou ook eens kunnen kijken in de schema's van felicitaartjes (even googlen  ;) ) die zitten ook meestal goed. Zelf vind ik 175 graden voor een biscuit veel te hoog. Ik begin met 150/155 lekker rustig laten rijzen en dan 160/165 afbakken. Voordat ik 'm eruit haal controleer ik met een sateprikker of het biscuitje helemaal gaar is. Jij zou 'm kunnen bakken op bv 150/160

3

Pas je ook de temperatuur aan als je grotere taarten bakt?
Een kleine taart heeft een hogere temperatuur en een kortere baktijd dan een grotere taart.
Wat chantalluh zegt kan je ook doen, maar wij doen het in de bakkerij dus net andersom. Je bakt aflopend in temperatuur. Je zet het erin op 175 en draait m terug naar 155. Hierdoor blijft je oven goed warm, en staat de 'brander' er niet op. Als je het doet zoals chantalluh zet je em lager erin en draai je hem hoger. Maar dan gaat de oven juist goed zn best doen om op die hogere temperatuur te komen. Die hitte word afgestraald op je taartje en die krijgt behoorlijk op zn kop, waardoor een aantal dingen mogelijk zijn zoals snellere korstvorming, snellere (ongewenste) kleuring..

Ik zou beide methodes een keer proberen, want tenslotte is elke mix/product anders en wij hebben opt werk ook een iets andere oven dan mensen thuis.

4

Je schrijft dat je al meer mix erin hebt gedaan. Het enige wat ik kan bedenken is dat je oven te warm is. 175 graden is meestal te warm als het een heteluchtoven betreft. 160 is beter. En als die van jouw maar 150 kent dan moet je daar dus op bakken en je taart er bijv 5 of 10 minuten langer in laten.

We zijn net verhuisd en ik heb ook een beetje hetzelfde gehad. Nieuwe oven en lagere taarten. Deze oven heeft wel 3 verschillende bakfuncties en ik ben er nog niet helemaal uit wat het beste werkt. Hiervoor had ik een gasoven uit 1978 en dat ging veel beter.  :Y  :lol:

Oh ja er schiet me nog iets te binnen. Je krijgt ook hogere taarten door de eieren te verwarmen. Ik doe het iets anders als jij. Ik leg de eieren in een bakje warm, niet heet water. Dan ga ik eventjes iets anders doen. 5 minuutjes ofzo. Vervolgens doe ik de eieren in de mixer. Redelijk hoge stand. Ik merk dan al aan de eieren dat ze anders uit de schil vloeien, door de warmte wat het water had. Vervolgens ga ik mijn mix afwegen. Stop de mixer en doe het water en de mix erbij. Als ik het zo doe krijg ik wel 1 tot 2 cm hogere kapsel.  Volgens mij is het verschil met hoe ik het doe is dat ik de eieren niet luchtig klop.

5

Het klopt van die eieren. Ei klopt het beste op bij een temperatuur van 35 graden. Goeie methode is ei in je bekken en ff au baun marie boven heet water al roerende iets verwarmen, of tijdens het mengen de fohn tegen je machientje houden dat werkt ook heel goed. Ik had gister mn biscuitje wat te luchtig geklopt. Het vloeide er over heen terwijl mn vorm net half vol zat.

6

Is de consistentie van je gemixte mix wel hetzelfde bij de 26 en 20cm?

Omdat je zegt dat je vorm minder gevuld is bij de 26cm, misschien kan je mixer door de hoeveelheid het niet luchtig genoeg kloppen? (weet niet wat voor mixer je hebt)

7

Bedankt voor alle reacties! Ik heb het eens allemaal goed laten zinken (lees: ik had niet eerder de tijd om een biscuit te bakken  :) ), maar ik heb net een even mooie hoge biscuit uit de oven gehaald als bij de kleinere maten! Jeej!!  :D

Nouja, helemaal geen tijd voor het bakken: vorige week heb ik het ook geprobeerd en toen lukte het mij wederom niet. Ondanks de tips van het in twee delen mixen en eerst op 175 graden bakken, en na de helft van de baktijd op 150 graden verder. Toen zakte de moed mij wel in de schoenen, want ik snapte er niets van en had even geen zin en tijd om verder te experimenteren.

Maar ik heb het vandaag rigureus aangepakt en een nieuw bakblik aangeschaft in de hoop dat dat zou helpen en vervolgens heb ik het volgende 'anders' gedaan: Ik heb de eieren eerst 5 min. luchtig geklopt en daarna de helft overgegoten in een andere schaal. Vervolgens de helft van het water en mix erbij en toen weer 5 min. op hoogste stand verder geklopt en 3 min. op laagste. En daarna de andere helft op dezelfde wijze geklopt. Vervolgens in mijn gloedjenieuwe bakblik en weer met de twee tempraturen afgebakken en nu is het biscuit wel lekker hoog! (6 cm heb ik net gemeten)

Maar ik denk dat het bij mij wel heel goed werkt dat ik de eieren eerst luchtig klop, zonder mix. Dit had ik al eens eerder gedaan, maar toen alles bij elkaar gehouden en in combi met alle mix zakte alles weer in. En nu ik het dus in twee delen klopte, merk ik dat de consistentie gelijk anders was dan toen. Dus ik denk dat het daaraan ligt (en misschien was mijn andere bakblik toch kapot  :P )

Oja, de vraag was wat voor mixer ik heb: gewoon een huis tuin en keuken handmixertje. Tja, dat helpt ook al niet mee natuurlijk.  :s  Hopelijk gaat vriendlief een keer inzien dat zo'n keukenmachine wel errug handig is! Dat zou een hoop tijd met de hand mixen schelen, vooral als ik het in twee delen moet doen!  :Y

8

mag ik vragen hoeveel mix je gebruikte voor de 26 cm?

9

Tuurlijk mag dat! Ik gebruik de tabellen van deze site, maar dan die van de 28 cm. Dus dat is 390 gram.

10

Zo, voel ik me even blond he! (wat ik ook van nature ben  ;) ). Ik wilde mijn 'oude' springvorm v. 26 cm. weggooien en keek voor de vorm nog even wat er op de onderkant van de bodem gedrukt stond, blijkt het gewoon een 28cm vorm te zijn!  :lol:  Dat is één van de redenen geweest dat het me sowieso niet lukte... 
Tja, dat ding had ik gekocht toen we 7 jaar geleden gingen samen wonen, en altijd in de veronderstelling geweest dattie 26 cm. was. En hij lag meer voor de sier in de kast dan dat ik hem veel gebruikte, tot dat ik een paar maanden geleden met het taarten virus besmet werd en dacht: handig ik heb gelukkig al een 26 cm. vorm in huis! O-)
Nou ja, nu heb ik dus een 26 én een 28 cm, nooit verkeerd...

11

Oh wat zonde van al je pogingen dan... Nou ja goed nu gaat het je vast lukken met de goede vorm en alle tips hierboven

12

ik doe zelf altijd mijn eiwitten scheiden van mijn dooiers en eerst de eiwitten luchtig opkloppen (niet helemaal stijf) dit is een Indonesische manier om luchtige cake te maken (bedankt oma) en werkt prima bij biscuit tot nu toe.

It's never to late to become what you might have been

13

farida schreef:

ik doe zelf altijd mijn eiwitten scheiden van mijn dooiers en eerst de eiwitten luchtig opkloppen (niet helemaal stijf) dit is een Indonesische manier om luchtige cake te maken (bedankt oma) en werkt prima bij biscuit tot nu toe.

Deze manier is/heet Moscovisch beslag, en komt dus uit moskou, niet indonesie. Sorry

14 Laatst bewerkt door farida (05-04-2011 19:32)

Karinth1 schreef:
farida schreef:

Deze manier is/heet Moscovisch beslag, en komt dus uit moskou, niet indonesie. Sorry

Ik zeg ook niet dat die manier UIT Indonesie komt, maar in Indonesie is dat een manier om cake luchtig te maken. Dus om niet al te omslachtig te zijn en dit DE manier is Indonesie om luchtige cakes te maken, noem ik het Indonesische manier. Doen ze ook in China en Thailand, en Suriname. En daarnaast who cares waar het vandaan komt, als het werkt is dat prima, en dat is het uiteindelijke doel toch? en volgens mij ook de vraag om advies op deze topic..

15 Laatst bewerkt door E11ufje (05-04-2011 22:28)

Wat een discussie over de herkomst van een bepaalde techniek, ik moet er wel om lachen  :lol: 
Maar het gaat er toch om, om elkaar te helpen en tips te geven? En idd. mijn vraag was gewoon om tips te krijgen over technieken, dan maakt het mij niet uit waar de oorsprong daarvan is  ;)
Desondanks heel erg bedankt voor alle tips en adviezen! Ik ga zo weer even een biscuit bakken (dit keer wel in een kleinere 20 cm vorm) en ik ben benieuwd of dat deze met al mijn opgedane kennis door dit onderwerp weer lekker hoog zal worden.

16

good luck en komt vast goed!  :D

17

Het was de vorige keer al goed gekomen, want ik had natuurlijk een grotere vorm dan dat ik dacht  O-)
Maar ik was ook benieuwd of dat mijn nieuw opgedane technieken ook een continue resultaat zouden opleveren en ik kan melden dat dit ook zo is!  :Y  Dus bij deze kan ik ook zeggen dat dit onderwerp voor mij geslaagd is en dat ik op deze manier lekker verder kan met het bakken van hoge biscuits. Hopelijk hebben de mensen die er ook nog moeite mee hebben ook wat aan dit onderwerp.