Onderwerp: Biscuit: Waarom in de ene ronde vorm wel hoog en de andere niet?
Hoi allemaal,
Zoals jullie kunnen lezen heb ik dus problemen met het bakken van mijn biscuit met de mix van Funcakes. En eigenlijk dus alleen met de ronde 26cm. vorm. Als ik daarin bicuit bak, dan wordt hij niet hoger dan 5cm. Soms zelfs lager. Terwijl ik in mijn 15 en 20cm. (de laatste blijkt stiekem maar 18cm. te zijn) wel hogere kapsels krijg. Zo'n 7cm., dus toch ook nog niet zo hoog als hier op het forum, dus help!
Ik heb het hele forum al afgespeurd naar tips en kon er genoeg vinden. Dus ik heb het volgende al geprobeerd:
- De verschillende tabellen geprobeerd (op de zak zelf en de tabellen hier op de site en webshop)
- Van twee maten groter de ingrediënten nemen, als dat er op de tabellen hier staat.
- De eieren van te voren in warm water leggen
- De eieren eerst zonder mix en water luchtig kloppen (dit lukt goed, maar zodra ik de mix er bij doe zakt alles weer in)
- Springvorm opgehoogt met bakpapier
Ik mix alles keurig volgens schema (8 tot 10 min. op hoogste stand en nog 3min. laagste stand)
Als ik de mix dan in de vorm doe, dan is het bij de 15 en 20cm. twee derde gevuld en bij de 26cm. komt hij niet eens tot de helft. Dit is ook als ik dus meer mix gebruik.
En vervolgens bak ik het in mijn Bauknecht heteluchtoven af in 40min. en op 175 graden (hij kan geen 160 gr., alleen 150 en 175gr.)
Hoe meer mix ik gebruik, hoe compacter de biscuit uiteindelijk wordt. Dus geen verschil in hoogte.
Zoals gezegd gaan de kleinere vormen wel goed (volgens tabel op de zak zelf) op deze manier, maar hoe krijg ik dit voor elkaar bij de grotere vorm?
Wat ik nog zou kunnen proberen is het bakken in tempratuur etappes. Maar dan moet ik dus goed opletten dat ik in de buurt van de oven blijf, dat vind ik wel een nadeel.
En ik las ook nog ergens dat het aan mijn springvorm zou kunnen liggen, hoe kan dat dan?
Als ik sommige kapsels zie hier, dan ga ik er toch vanuit dat het bij mij ook wel een keer moet lukken!