1

Onderwerp: Verse mango pureren door botercreme??

Hallo,

Voor a.s. zondag moet ik een verjaardagstaartje maken voor mijn zus. Ik wil een fris-fruitig taartje hebben. Ze vindt aardbeien heel lekker dus nu wil ik in ieder geval een laagje botercreme / verse aardbeien doen.
Voor de andere laag had ik in gedachten om een heerlijke abrikoos-sinaasappel compote te gebruiken in combinatie met botercreme. nu heb ik hier nog een rijpe mango liggen. Zou het lekker zijn om nog mango door dit laagje botercreme te mixen? En zo ja, hoe doe ik dat en in welke hoeveelheid?
Is de combinatie laagje aardbeien/BC & laagje abrikoos-sinaasappel jam / mangoBC niet te veel (qua aantal smaken)?

Veel vragen, hopelijk kunnen jullie me adviseren!

2

Re: Verse mango pureren door botercreme??

Nee kan niet. Verse mango bevat enzymen die inwerken op het eiwit van de boter. Daardoor wordt het bitter. (Net als verse ananas, papaja, kiwi en citrusvruchten)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Mirjam5 schreef:

Nee kan niet. Verse mango bevat enzymen die inwerken op het eiwit van de boter. Daardoor wordt het bitter. (Net als verse ananas, papaja, kiwi en citrusvruchten)

Oh tnx! Als ik geen reactie had ontvangen had ik het waarschijnlijk gewoon gedaan!!! Dankjewel voor je reactie!

4

Ik heb vroeger ook eens zo'n fout gemaakt....
Mmmmm verse kwarktaart met verse ananas.........
Niet dus

5

ik heb zelf wel eens mango gemengd met mascarpone (wat dus eigenlijk ook niet zou moeten kunnen...) en dat was ZAAAALIG! (niks veranderd qua smaak!)

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

Ik heb ook weleens mangojam gemaakt, dat is ook ERRUG lekker!

7

Als je er jam van maakt gaat het prima!! (Even de kook erover is al genoeg) Dan gaan de enzymen nl kapot en gebeurt er niks meer mee.

@Kadohke: Had je het misschien heel snel opgegeten? Het gaat vooral mis als je het iets langer laat staan. (Met ananas het snelste)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

8

Nee hoor, kan me zelfs nog herinneren dat wat over is, ik bewaard had als toetje! Maar...nu ik er over nadenk....was dat volgens mij geblikte mango! Zal dat het wel zijn (trouwens wel een aanrader, gepureerde GEBLIKTE mango met mascarpone en vanillesuiker....!)

9

Trouwens, ik vond dit op internet:

Een mango combineer slecht met zuivel doordat er een stof in zit die eiwitketens afbreekt. Mango wordt daarom meestal eerst geblancheerd voordat deze gebruikt kan worden met zuivel.

Dus...eerst effe blancheren! Los daarvan...zou ik het nooit onder botercreme doen! Dat gaat je geheid schiften....

10

ik kwam dit tegen, mss kan je er wat mee.. ;)

groetjes!

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 2126476945

there is a thin woman inside me, trying to get out,  i usualy shut her up with chocolate!