1 Laatst bewerkt door Nokkie (21-03-2011 10:25)

Onderwerp: kleuren in de broodbakmachine

Een kennis van mij stond een broodbakmachine in de weg, en die wou ik natuurlijk graag hebben nu ik op dit leuke forum gelezen heb dat jullie daar mee kleuren.

Ik heb o.a. http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=73203 gelezen.
Toch nog weer een paar vraagjes.
Ik heb nog nooit met zo'n ding gewerkt (het is een Inventum BM08).

Ik wil graag zwart aanmaken
(mag ook grotere hoeveelheid zijn).
Hoe veel doen jullie er van wat in en hoe lang (ongeveer).
Mag  zowel "handleiding" zijn voor marsepein als voor fondant.

Doen jullie er cacao bij in? En hoeveel?
Hoeveel zwart ongeveer (ik heb Wilton)?

Andere vraag:
Wat is de minimale hoeveelheid die in mijn bbr kan?
In de handleiding staat dat wanneer je een te kleine hoeveelheid gebruikt de kneedhaak kan loskomen.
Ik weet ook niet of het kwaad kan dat zo'n ding loskomt.
Het gevolg is dat ik niet goed met m'n bbr durf te spelen.
Het liefst zou ik zo veel mogelijk kleurtjes aan maken, en indien mogelijk, liever niet meteen een heel blok er in doen.

Dikke kans dat kleinere hoeveelheden met de hand wel net zo snel gaat, maar toch zou ik het graag willen proberen.
Voor de leuk, maar ook omdat ik mijn handen wat wil ontlasten.

2

Re: kleuren in de broodbakmachine

Ik lees even mee...

Met zoete groet! Akire

3

Niemand?

Ik heb inmiddels ook Sugarflair black extra.

4

Misschien moet je als onderwerp iets neerzetten als "kleuren in broodbakmachine" dan heb je meer kans dat mensen die het wel weten het tegenkomen. Ikzelf doe het iig nooit dus aan mij heb je verder niets. :nooo

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5

Titelfix  :Y

Met zoete groet! Akire

6

Nou, ik heb een keer geprobeerd te kleuren in broodbakmachine, maar ik vond t geen succes! Ik doe het nooit meer! Heb mijn marsepein weg kunnen gooien. Ineens begon hij te verwarmen. Dus ik gauw marsepein eruit gehaald, en mijn handen dus verbrand! Nee, ik kneed weer gewoon met de hand!

heerlijke taartgroetjes van Brenda

bij mij werkte kneden in de bbm voor geen meter. Zal wel verschillen per apparaat, maar hier dus geen succes.

8

Jammer jammer.

Gelukkig heeft mijn brr de stand Dough en is hij tot nu toe niet ineens gaan verwarmen.

Ik heb het ook even met een kleine hoeveelheid geprobeerd, de kneedhaak ging niet loszitten.
Wel kreeg ik allemaal kleine brokjes. Wat dus heel onhandig is.
Maar misschien kwam dat ook wel doordat het behoorlijk droog wordt door de cacao.

Ik heb het idee dat het doorkleuren na 2 dagen nog niet klaar is.
Dat dit wel een dag of 3 duurt.

Ik ben nog even koppig, en wil kijken of ik nog reacties krijg van mensen die het wel goed lukt om te kleuren met de brr. Hoe ga ik nu te werk, kan ik via de moderator om een titelfix vragen of typ ik gewoon een nieuw bericht?

9

Af en toe zedlf in je bericht reageren plaatst je bericht ook alweer bovenaan.

Met cacao wordt marsepein en fondant sowieso droger.

Waarom probeer je het niet nog eens met gewone kleurstof? Als het niet werkt kan je het alsnog zelf verder doorkneden en als het wel werkt weet je het ook.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

10

Nokkie schreef:

Ik ben nog even koppig, en wil kijken of ik nog reacties krijg van mensen die het wel goed lukt om te kleuren met de brr. Hoe ga ik nu te werk, kan ik via de moderator om een titelfix vragen of typ ik gewoon een nieuw bericht?

Ik lees toevallig je topic, maar gewoon zelf melden is wel zo handig als je iets veranderd wilt hebben.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

11

Ik heb wel een tijdje de broodbakmachine gebruikt om te kleuren. Helemaal egaal lukt het niet , maar het doorkneden gaat erna heel snel. Het ergste dat kan gebeuren als de haak los laat is dat er vanaf dat moment dus niet meer wordt gekneed, maar ik bleef er wel altijd bij, dus dan zet je m er gewoon weer op (het is bij mij overigens niet gebeurd). Voor grotere hoeveelheden gebruik ik zelf liever de keukenmachine. Dan krijg je kleine korreltjes die je vervolgens heel makkelijk in een egale kleur kunt kneden.

12

@ roos,  dank je wel voor de info.
Graag zou ik nog meer van je willen weten.

Kan je ongeveer aangeven hoeveel zwart je er bij doet?
(Graag er ook even bijzetten of het om marsepein of fondant gaat).
Ik meen ergens gelezen te hebben dat als je te veel doet, de marsepein/fondant een bittere nasmaak krijgt.

En kleur je wit naar zwart?
Of kleur je bijv. voorgekochte donkerbruin naar zwart?

Gebruik je cacou?

En welk merk zwarte kleurstof gebruik jij?

13

Ik snap niet waarom je zou willen kleuren in een broodbakmachine. Zoveel werk is het kleuren nou ook weer niet, vind ik. En je hebt allemaal extra afwas....

14

CindyM schreef:

Ik snap niet waarom je zou willen kleuren in een broodbakmachine. Zoveel werk is het kleuren nou ook weer niet, vind ik. En je hebt allemaal extra afwas....

Zie onderaan haar eerste post: Voor de leuk, maar ook omdat ik mijn handen wat wil ontlasten.

Ik lees hier ook even mee, ik kan een broodbakmachine van mijn zus krijgen. Nu verwarm ik de marsepein even voor in de magnetron, dat kneedt daarna ook heel makkelijk door.

Groetjes, Monica

15

hmmm leuk dat je het weer ff aan haald ...ik ga die van mij ook eens gebruiken .... :Y

ik lees graag mee

alles kan koffiekan ,thee kan ,melkkan !!

16

hmmm leuk dat je het weer ff aan haald ...ik ga die van mij ook eens gebruiken .... :Y

ik lees graag mee

17

roos schreef:

Ik heb wel een tijdje de broodbakmachine gebruikt om te kleuren. Helemaal egaal lukt het niet , maar het doorkneden gaat erna heel snel. Het ergste dat kan gebeuren als de haak los laat is dat er vanaf dat moment dus niet meer wordt gekneed, maar ik bleef er wel altijd bij, dus dan zet je m er gewoon weer op (het is bij mij overigens niet gebeurd). Voor grotere hoeveelheden gebruik ik zelf liever de keukenmachine. Dan krijg je kleine korreltjes die je vervolgens heel makkelijk in een egale kleur kunt kneden.

je moet met marsepein uitkijken dat je t niet in de olie draait of hakt

18

@etmc: goed dat je me waarschuwt, wist niet dat dat kan.

19

geld ook voor iets met een deeghaak, als je t te lang laat draaien word t olie-ig en dan is t niet meer zo lekker en werkt t ook vervelend

20

ik heb sinds een tijdje de bbm van mijn moeder in huis en kleur daar ook de grotere hoeveelheden fondant in. Ik vind het prima werken. Mijn reden is ook dat ik mijn handen / polsen daarmee wat kan ontlasten

groetjes cicindy......een enthousiaste beginneling

21

@cicindy, hee, da's mooi (nou ja, niet dat je last hebt van je handen/polsen natuurlijk).
Kleur jij fondant ook zwart?

22

Ik heb geen ervaring met het kleuren in een broodbakmachine, maar ik ga het zeker proberen.
Mijn ervaring met fondant en marsepein zwart kleuren is dat je mega veel kleurstof nodig hebt en het eigenlijk nooit echt zwart krijgt. Ik koop nu gewoon kant en klare zwarte fondant, veeeeel makkelijker.

23

ik heb dit weekend mmf gemaakt .. op het deeg programma ...ging heel lekker  wel na 10 minuten er uit gehaald ...volgende keer ga ik het met zwart proberen ...

daarna nog een heerlijke chiabatta deeg gemaakt .!!! hij stond er nu toch!!

24

@jink: je had de smaak te pakken, leuk.
Je schrijft dat je de volgende keer met zwart gaat proberen.
Laat je t.z.t weten hoe het resultaat was?