1

Onderwerp: Beslag blijft schiften, wie heeft er tips?

Ik heb na tien jaar mijn oude hobby (cupcakes en muffins) weer opgepakt. Vol goede moed vorige week begonnen, maar al snel was ik niet meer zo vrolijk; mijn beslag ging schiften.

Mijn ingrediënten waren allemaal op kamertemperatuur, heb zelfs de melk even in de magnetron gezet om de kou eraf te laten komen. Ik heb vorige week vier pogingen gedaan. De vierde keer heb ik een beslag kunnen maken, maar dat ging alleen doordat ik de boter heb gesmolten. Dat is ook niet echt hoe je wilt dat je beslag lukt.

Gisteren weer een nieuwe poging gedaan; en weer ging de boter schiften. Poging twee dan maar; toen heb ik maar gelijk met de eieren het bloem erbij gedaan. Dat lukt wel. Maar dit is dus ook niet ideaal.

Toen ging ik vervolgens slagroom kloppen voor mijn chipolatapudding; ook die begon te schiften.

Ik weet het nu echt even niet meer. Het lijkt wel alsof ik mijn "touch" verloren ben. Wie heeft er tips?

BTW: Ik heb roomboter gebruikt, zou dat het zijn? Het was overigens roomboter van verschillende merken; AH, Lidl en Jumbo.

2

Re: Beslag blijft schiften, wie heeft er tips?

Ik heb het ook een keer gehad en bij mij was de boter te koud, waardoor het allemaal ging schiften.

3

Hier ook wel eens last van schiften....
soms een paar keer achter elkaar, dan weer een poos niet  :s

Bij mij is het ook meestal de boter die dwars ligt. Omdat het nogal eens koemelk-vrij moet gebruik ik vaak Wajang. En ik merk dat die een stuk minder snel op kamertemp komt als bv de ruitjesboter.
Soms helpt het om een fohn langs de beslagkom te houden, zou ik bij slagroom maar niet doen trouwens  :s

Was bij de slagroom wel je kom goed koud en vetvrij? Ja, ook bij slagroom is dat belangrijk  :Y

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

4

Sonj@ schreef:

Hier ook wel eens last van schiften....
soms een paar keer achter elkaar, dan weer een poos niet  :s

Bij mij is het ook meestal de boter die dwars ligt. Omdat het nogal eens koemelk-vrij moet gebruik ik vaak Wajang. En ik merk dat die een stuk minder snel op kamertemp komt als bv de ruitjesboter.
Soms helpt het om een fohn langs de beslagkom te houden, zou ik bij slagroom maar niet doen trouwens  :s

Was bij de slagroom wel je kom goed koud en vetvrij? Ja, ook bij slagroom is dat belangrijk  :Y

Wat betreft de boter; die was zo goed op kamertemperatuur dat ik het gewoon met een lepel af kon wegen, erg zacht en totaal niet koud.

En die slagroomkom; die had ik net helemaal uitgewassen met afwasmiddel. Wellicht dat 'ie niet koud genoeg was.

5 Laatst bewerkt door Sonj@ (03-04-2011 09:44)

mmmm, bij de slagroom zou dat inderdaad het probleem kunnen zijn.

Bij de cake weet ik het dan ook niet  :/
Ik heb trouwens ook wel eens cc gebakken met geschift beslag. Ging prima... niks van te zien, niks van te proeven  ;) (Ze waren voor ons zelf)

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

het komt altijd goed als het meel erbij zit, ik heb het ook wel eens, dan is de boter te koud...

I never met a calorie I didn't like....

7

taartenprinsesje schreef:

het komt altijd goed als het meel erbij zit, ik heb het ook wel eens, dan is de boter te koud...

Dat ga ik eens proberen van de week. Bedankt!

8

Het eerste ei anders eerst nog in 2en delen voor je het toevoegt., Bij mij gat het soms schiften als ik weinig beslag maak en het eerste ei er helemaal in doe.

Bij slagroom hoeft je kom trouwens alleen koud te zijn. Vetvrij geldt voor eiwit. In slagroom zelf zit vet dus dat maakt voor de kom niets uit.

If life gives you lemons, make lemoncurd.