1

Onderwerp: Donkere cupcakes normaal?

Normaal deed ik altijd de boerencakemix van koopmans om cupcakes te bakken.
Echter vond ik het tijd om het eens zonder mix te proberen.

Nu was dit het recept;
50 gram Bloem
50 gram Suiker(vanille)
50 gram Boter
7   gram Gist
1            Ei

De boter met suiker mixen, daarna ei toevoegen en daarna de bloem met gist(droge gist, hoefde geen water op).

Alles in de oven en nu zijn de cakjes zo donker als chocoladecakjes eruit gekomen, nee niet verbrand. Maar is dat een natuurlijke reactie van gist? Of heb ik veelste veel gebruikt?

Hoor graag van jullie of jullie een idee hebben...

2

Re: Donkere cupcakes normaal?

Iig te veel gist. Voor zover ik uit mijn hoofd weet is 7 gram droge gist voldoende voor 500 gram bloem. Daarnaast heb ik nog nooit gehoord van gist in cakebeslag. Hooguit een beetje bakpoeder, maar bij het recept wat jij gebruikt is dat zelfs niet nodig.
Waar het donkere van komt weet ik niet.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Gist?? Je bedoelt bakpoeder neem ik aan?  :think:

4

Ik heb gegooglt en las hier dat gist natuurlijk is en bakpoeder niet. Ik heb dit opgezocht omdat ik gist in huis had voor brood.
Aangezien gist/ bakpoeder hetzelfde resultaat geeft heb ik gist gebruikt.
Dit is wat ik op google vond en dit is dan ook wat ik weet.

In het recept stond dat ik zelfrijzend bakmeel moest gebruiken alleen dit had ik niet, vandaar dat ik bloem met gist heb gebruikt.

Ik heb net een cup cake door het midden gehakt en die was wel wit van binnen, waarschijnmlijk te warm gebakken op het laatst.

5

yuk met gist, smaken ze wel normaal?

6

Yuk??? :s

Ja ze smaken wel goed. Gewone cake smaak, wel iets droog maar dat is mijn eigen fout, aangezien ik met de temp. aan het spelen was.

De korreltjes gist zaten allemaal aan de buitenzijde, wellicht dat dat het donkerder maakte??

7

In plaats van zelfrijzend bakmeel kan je gewoon bloem met bakpoeder gebruiken. Op een recept van cupcakes van 12 stuks gebruik ik zelf 1 theelepel bakpoeder.

Gist gebruik ik uitsluitend voor de brood/broodjes die ik maak.

8

@ Sofia, ik weet dat ik bakpoeder kan gebruiken, maar zoals ik eerder al vermeld had in dit topic, op google las ik dat gist en bakpoeder dezelfde werking hebben, alleen gist is natuurlijk en dat had ik in huis(had geen tijd om naar de winkel te gaan).

9

als gist en bakpoeder hetzelfde werkte waren ze er toch niet beide, gist moet je laten gisten in een rijskast of ergens waar t warm is en bakpoeder werkt in de oven

10

In de oven is het ook warm... :think:

Op het zakje staat dat ik de gist zo door de bloem kon doen en niet eerst in water hoefde te doen.

11

warm als in tussen de 30 en 80 graden en niet 150+ want dan werkt t niet en kan je t er net zo goed niet indoen...

12

Okee, duidelijk. Heb het nog even opgezocht op google.

Daar word aangegeven; gist is een natuurlijk product en bakpoeder een chemisch product.

Als we weer boodschappen gaan doen, zal ik eens gaan kijken naar bakpoeder(neem aan dat ze dit verkopen in de AH?)

Bedankt voor de tips... Zou je eventueel ook zonder bakpoeder cup cakes kunnen maken of zou dat taai worden?

13

gist doet men ook in bier enzo, t zijn gewoon een soort van schimmels... bakpoeder is niet zo mega chemisch als dat t klinkt t is gewoon koolzuur in poedervorm met een drager en iets wat ervoor zorgt dat t niet verzeept.
niet zozeer taai maar meer plat, bakpoeder zorgt ervoor dat iets omhoog komt...
ik zou gewoon zelfrijzend bakmeel gebruiken dan zit je ook niet met die verhoudingen te klooien

14

Haha, ja inderdaad, ik haal gewoon zelfrijzendbakmeel, nou dan heb ik in elk geval wat geleerd!

15

in zelfrijzend bakmeel zit ook bakpoeder. Voor cake heb je geen bakpoeder nodig als je goed mixt. De eieren zorgen ervoor dat het gaat rijzen.

16

daarom zei ik al dat ze zelfrijzend moest kopen omdat je dan niet met je verhoudingen moest kloten

17

Hmm, dus met alleen de bloem zou het ook moeten kunnen??

Moet je dan ook meer beslag erin doen, want zoals ik het begrijp rijst de cake minder hoog zonder bakpoeder.

Nou dan ga ik het vanmiddag nog eens proberen maar dan zonder de gist.

Ik mix de boter eerst tot deze wit en romig is en dan voeg ik de eieren toe, deze klop ik tot dat ze van een lint van de garde vallen en dan spatel ik de bloem er door(welke vooraf al gezeefd is).

In het kookboek staat tevens dat je ook de bloem er op de laagste stand er door kan mixer, doe dit wel snel. Ow ja en ik leg de eieren nog in heet water voordat ik begin, ik doe de eieren in heet water en en zet dan spullen klaar. Maar waarom ik het doe????

Nou dan vanmiddag maar weer eens proberen.... :Y

18

Boter met suiker 10 min. mixen. 1 voor 1 de eieren erin en steeds mixen tot het er goed doorheen zit. Dan nog 10 minuten mixen op hoogste stand., Dan bloem erdoor spatelen. NIET mixen! Vormpjes ongeveer voor 2/3 vullen. Met bakpoeder wordt het idd hoger.
Eieren in heet water leggen doe ik nooit voor cake, maar wel voor biscuit. Dus misschien dat het voor cake ook wel beter is..... weet ik eigenlijk niet.

19

Nou de cake beslag smaakte goed, alleen hij is denk ik 1 cm gestegen.

Tja ik weet het niet, ben er nog niet te vreden over hoor.

Als ik de boter mix word het korrelig en niet smeuig, terwijl hij wel zacht is, wellicht komt dit door de suiker?

Denk dat ik in het vervolg eerst de eieren en suiker mix en dan de boter er beetje bij beetje door mix en dan de bloem er door spatelen...

Theoretisch denk ik dat dat beter zal gaan bij mij.... Of zeg ik nu iets doms??? :think:

20

In het begin is de boter inderdaad korrelig, maar dat wordt naarmate je langer mixed smeuïger.

21

jol_nda schreef:

Nou de cake beslag smaakte goed, alleen hij is denk ik 1 cm gestegen.

Tja ik weet het niet, ben er nog niet te vreden over hoor.

Als ik de boter mix word het korrelig en niet smeuig, terwijl hij wel zacht is, wellicht komt dit door de suiker?

Denk dat ik in het vervolg eerst de eieren en suiker mix en dan de boter er beetje bij beetje door mix en dan de bloem er door spatelen...

Theoretisch denk ik dat dat beter zal gaan bij mij.... Of zeg ik nu iets doms??? :think:

In dat geval moet je denk ik de boter eerst smelten, en dan de bloem erdoor.?

22

na 10 minuten mixen bleef hij korrelig....

23 Laatst bewerkt door Roosjes cc (30-03-2011 23:14)

ik smelt altijd mijn boter in een pannetje en dat werkt super.

24

Boter smelten, dan de suiker er bij en de eieren?
En als laatste de bloem?

25

jol_nda schreef:

Heb wel eens gelezen dat iemand dat zo deed, dus ja, dat moet kunnen.